Långsamt växer Caterina
Pascual Söderbaums historia fram. Genom olika personer
och med olika tidsperspektiv följer vi en familj från den lyckliga
tiden när så mycket – kanske också att nå kärleken – tycktes vara
möjligt och fram till den stund då allt summeras. Och då berättaren
finner att hennes familj varit del av fascismens våld och övergrepp
mot länder och folk men att detta också inneburit bittra nederlag
på ett personligt plan. Kärleken övergick till likgiltighet.
Uppoffringar och kamp slutade i smärta och frustration. Och barnet –
barnet! - ser till slut den helhet som hon under sin uppväxt sett
delar och skärvor av men inte förstått.
Den skeva platsen är en mycket bra bok. Det är
en roman, men jag uppfattar att berättelsen i den är hämtad från
Söderbaums familj men säkert modifierad med den frihet som
romanformen ger. Men detta är i grunden ointressant. Det intressant
och viktiga är att Söderbaum i sin roman på ett förtätat och
språkligt fullgånget sätt berättar om en familj där männen
kämpar för och under Franco, vilket påverkar inte bara dem utan
alla i familjen, inte minst det barn som skymtar – eller antyds –
i berättelsen. Fascismens nederlag blir männens nederlag blir
familjens undergång.
Men det är en roman som kräver full uppmärksamhet av
läsaren. Tidsperspektiven skiftar och det blir bara först efterhand tydligt vad
som kan anses vara berättelsens kärna. Jag uppfattar det som att
Söderbaum vill visa oss konsekvenserna av det intoleranta och
fanatiska samhällets idévärld. Det har många före henne gjort.
Men få – eller ens någon – med den frenesi och skärpa som
Söderbaum visar i Den skeva platsen.
Bara långsamt ger oss Söderbaum sin berättelse. Med
många sidohistorier - varav en del återkommer längre fram i
romanen i en mening eller två, andra inte alls – men de är lika
viktiga som romanens huvudspår. Också genom dem visar oss Söderbaum
vilken betydelse också den som ”bara lyder order” eller som
”ingenting förstod” har för ett skeende eller utveckling. Det
ansvar vi alla har för att i det lilla se vad som sker i det stora
och hålla emot en utveckling som strider mot vad vi vill och anser
vara rätt. Det ansvar vi har för att hålla vår heders och vår morals
fana högt. Bete oss medmänskligt. Mänskligt.
Romanens uppbyggnad är emellertid bara ett skäl för
att jag tycker att Den skeva platsen är en bra roman.
Språket i den är ett annat. Ofta i långa vindlande vackra meningar
för oss Söderbaum framåt i berättelsen. Eller bakåt. Eller åt
sidan. Men hela tiden för den långsamt läsande på ett närmast
njutbart sätt. Det är inte många författare som kan hålla vår
uppmärksamhet intakt i meningar på ibland en hel sida. Men
Söderbaum kan. Och inte många författare kan som i dessa två
meningar visa oss ett krigs fasa och avskyvärdhet:
I ögonvrån har Carmen inte bara fångat
huvudrörelsen utan även skälvningen i Hannelores mun och nu, medan
hon fullt ut betraktar flickans av uppsvällda partier buckliga
ansikte, känner hon en skälvning darra i sina egna läppar: under
vänstra ögat har ett insektsbett spridit sitt gift till flickans
ögonlock så att det svullnat upp, ögonen liknar två med kniv
uppskurna snitt i det vattenfyllda bleka köttet men det som rinner
ur såren är inte blod utan själva blicken, upplöst i en ännu
pågående fasa. Det som långsamt börjar förvränga munnen på
Hannelore kunde vara gråt men den gråten måste sitta i regioner så
långt in att ljudet aldrig når ut.
Jag kan bara ge Den skeva platsen högsta betyg,
fem stars av fem. Romanen är nominerad till Sveriges Radios
romanpris. Jag hoppas att den får detta pris och många
läsare därtill. Den skeva platsen blev Söderbaums enda roman. Hon avled i
december 2015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar