Om Karin Smirnoffs
debutbok Jag for ner till bror skrev jag bl.a. följande på
min blogg (som den intresserade hittar på
kennethbokhallaren.blogspot.se): ”Ja, jag måste
säga att jag är kluven. Delar är mycket bra. Språket lite udda
med dialektala uttryck och lätt manierat sätt att skriva namn men
ändå ganska så tilltalande. Storyn för all del lite haltande, men
det händer ju också för etablerade författare. … Det finns ändå
i boken inte bara en sträv kärvhet mellan människors hjärtan,
liksom för den delen sneda blickar dem emellan, utan också av och
till en öppenhet och längtan – trots, måste jag säga, trots de
mörka hemligheter som de alla tycka bära på. Det finns alltså
ibland en glimtande värme mellan människorna men det är mycket
mörker, kyla och trevande mellan deras själar och ibland kroppar.
Och våldet – våldet ligger aldrig längre bort än en knuten
näve. … Och något Augustpris kan den rimligen inte få. Den borde
enligt min mening inte heller ha nominerats, då det just i år
kommit många böcker med högre kvalitet och mer bestående
litterärt värde. Men – Smirnoffs nästa bok kommer jag ändå att
läsa. Hon har något visst, det har hon. Ännu oslipat. Ännu inte
fullgånget. Men med potential.” Så skrev jag och så
menade jag. Och menar jag.
Smirnoff, som far än hit än dit. (Jag hittar ingen uppgift om fotograf).
Om jag nu var lite lätt avvaktande till Jag for ner
till bror så var andra – både vanliga sk bokbloggare och inte
minst bokläsare – desto mer översvallande. Recensionerna i de
stora drakarna dröjde länge och väl, men när de väl kom var både
DN och SvD positiva. Boken fick också en stor läsekrets sannolikt
delvis beroende på att den – som jag skrev i mitt citat ovan –
nominerades till Augustpriset 2018, vilket inte uppskattades av alla.
Längst i sin kritik av det årets nomineringar gick väl Malin
Ullgren i DN, som bl.a. tyckte att ”Det går tyvärr inte att
säga det på något annat sätt: det skönlitterära Augustprisets
värde har devalverats. Årets nomineringar står, med ett par
undantag, helt vid sidan om årets bästa böcker. … En samlad
nomineringslista kan inte se ut se ut så här”. Vinnare blev,
om nu någon skulle ha glömt det, Aednan av Linnea Axelsson. Inte
alls oförtjänt, vill jag bara ha sagt.
Nu har Smirnoff publicerat sin andrabok, den som enligt
de som menar att de begriper sig på sådant påstår skall vara den
svåraste att få till. Men med Vi for upp med mor har
hon skrivit en stark, välskriven och berörande bok. Kort sagt
bättre en debutboken. Må också den få många läsare.
(Men, undrar jag, hur tänkte man på förlaget när
denna nya bok fick en titel och ett omslag som är förvillande likt
debutboken. Man måste vara ganska så stark till syn och sinne för
att omedelbart se skillnad på böckerna om man nu bara stirrar på
omslaget. Och det klarar förstås du – min okände läsare av
denna blogg - och jag galant. Men lilla starropererade moster Agda,
hon som bara vill ge barnbarnet en bra bok i present? Hur gå det för
henne. Ja, säg det. Och vad ska Smirnoffs nästa bok heta? ”Jag
for hem med bror”? Tja, varför inte.)
Nå. Ramberättelsen i Vi for upp med mor är
enkel nog – Jana Kippo och hennes bror, som faktiskt heter Bror,
åker upp till lappmarken och den lilla orten kukköjärvi för att i
hennes födelseby begrava deras mor, modren kallad som bekant. Strax
brakar helvetet loss, om du ursäktar skånskan. Det som då händer
jaanakippo och hennes bror bär väl inte sannolikhetens prägel rakt
igenom om man nu skulle läsa boken med normalsvenskens trista
läsglasögon. Men man gör ju inte det – de slänger man bort
redan på första sidan och läser sedan denna – förlåt överordet
– underbara skröna med ett boken igenom obrutet intresse. Smirnoff
visar sig nämligen vara en berättare av rang.
För Vi for upp med mor är en stark bok som
visar att Smirnoff utvecklats som författare. Stilistiskt påminner
den förstås – tack för det, vill jag säga – om Jag för
ner till bror, men hon visar här en större säkerhet som
författare. Upprepar inte lika ofta de dialektala eller
egenpåhittade orden, har genomgående ett större driv i berättelsen
och boken övertygar också mer rent konstnärligt. Hon behärskar nu
hantverket bättre, både stilen och inte minst gestaltningen och
personbeskrivningarna är säkrare. Dessutom är boken både mer
sammansatt och sammanhållen samtidigt som berättelsen har mörknat.
Förra boken, får man nog säga, var i det avseendet en lärobok för
henne.
Det är en bok att läsa långsamt och med läsminnet
påskruvat hela tiden. Slappnar du av är risken att du missar den
bisats som ger boken en ny vändning, en kanske ny innebörd. Men att
Smirnoff skrivit en blivande klassiker i genren
norrländsk-glesbygds-noir missar du förstas inte oavsett läsart.
För Vi for upp med mor öppnar sig efterhand som
en helvetesbok där alla mörka hemligheter i form av våld, fylla,
sex och död visar sig för läsaren. Har då allt som sker den sk
sannolikhetens prägel? Vad vet jag – hoppas inte. Men
prästerskapets ljungande domedagsord och dess förmåga – kan det
rentav vara vilja – att både bildligt och bokstavligt, både
fysiskt och psykiskt ta livet av folk går inte att ta annat än för
sanna, rentav kanske självupplevda. Prästerna i den lilla
frikyrkoförsamlingen lever inte direkt efter bibelns kärleksbudskap
utan efter sitt eget maktfullkomlighetsbudskap och sin egen vilja att
knulla småflickor. Och slå sina hustrur. Lyd oss eller dö, säger
pastersilas i kukköjärvi. Och allt folket slår ner blicken och går
ner på knä.
Alla utom jaanakippo, jussi, den stackars olavi och
kanske någon till. De som i berättelsen framstår som ljusets
pelare med en egen hemmasnickrad men rättfärdig moral.
Läs boken långsamt, skrev jag. Så är det. Men läs
också gärna Jag for ner till bror innan du ger dig på den
här boken. De talar nämligen till och med varandra. En del av det
som man som läsare inte då förstod öppnar sig nu som bärande
delar av barndomens mörker för jaanakippo och hennes bror. Modren,
deras mamma, älskade dem inte förstår vi nu, utan bara sin döda
dotter Maria. Samma Maria som visar sig antydningsvis i den första
boken. Allt går alltså igen, och detta inte bara i böckernas
värld. Men just det vet ju de flesta av oss redan.
Finns det då någon lycka i kukköjärvi? Nej. Finns
det någon hederlighet, någon ära? Kanske. Finns det någon
framtid? Möjligen. Finns det någon kärlek? Vet inte. Någon
framtid? Kan så vara. Men mest finns det ensamhet och kamp. Kamp för
överlevnad och för att kunna leva ett liv rakryggad. Men det finns
också trots allt ett ljus och glimten av ett hopp i det lilla
barnets allseende öga. Som alltså också i livet utanför
kukköjärvi.
Denna bok som starkt kan rekommenderas till läsning –
och som bara kan få fem stars av fem i betyg –
slutar i en sk cliffhanger. Ska Smirnoff kunna knyta ihop sin
berättelse i nästa bok på ett trovärdigt sätt? Ja, det är min
övertygelse. Kan man hoppas på en ny nominering till Augustpriset.
Antagligen inte. Tyvärr.
Xxx
”Elementet knäpper av
liv. Jag var inte ensam”.
”Döden kom så
obemärkt att vi nästan missade den. En sista inandning och sedan
var det slut. Jag slöt stokeögat och lade ihop hennes händer men
det var som om hennes fingrar inte var med på att knäppas. Fader
vår som är i himlen helgat vare ditt namn. Om modren övergett gud
skulle han få jobba på att återvinna hennes förtroende.
Tillkommer ditt rike”.
”Jag bad och jag bad
och jag bad och jag bad men ingenstans hörde jag Herren svara. Lika
tyst och mörkt var det som i midvinternatten”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar