Woyzeck är som bekant en pjäs skriven av den
tyske författaren mm Georg Büchner runt 1837. Skriven och skriven,
förresten – när han dog relativt ung fanns den enligt uppgift
bara i mer eller mindre fragmentariskt skick och fullbordades av
andra och publicerades därför först runt 1880 och blev inte heller
uppsatt första gången förrän i början av 1910-talet. Men efter
det så får man nog säga att den hamnat i klassikerfacket och
därtill inte bara uppförts som teaterpjäs world wide utan också,
häpnadsväckande nog kan man kanske tycka, i olika versioner som
både opera, film och musikal. Den som vill veta lite mer om Büchners
pjäs och dess intrig och hur den beskriver vad som händer dess
huvudperson Johann Christian Woyzeck, som har mer eller mindre
tydliga drag av en vid tiden för pjäsens tillkomst relativt samtida
olycklig perukmakare från Leipzig med samma namn, hänvisar jag
tveklöst till all kunskaps moder – Wikipedia. Där har du väl
varit och bildat dig förr, min okände läsare av denna blogg. Du
som jag.
Georg.
Den intresserade kan alltså ta del av Woyzeck
och den stackars Woyzecks öde som teaterföreställning, opera, film
och musikal. Och nu också som bok på svenska, även om jag gissar
att det varit möjligt redan tidigare på andra språk. Men hos oss
har alltså den utomordentligt intressante och intelligente Steve
Sem-Sandberg nu publicerat boken W.
på detta tema.
Steve.
Sem-Sandberg har allt sedan debuten publicerat både
romaner, essäer och reportageböcker. För egen del håller jag hans
tre senaste romaner före W. som hans absolut bästa och som
alla skulle fylla en plats i en svensk litterär kanon, om vi nu hade
haft en sådan. Jag tänker på De fattiga i Lódz, De
utvalda och Stormen som alla tre borde finnas i varje
litteraturintresserad svensks eget lilla litterära husapotek. Och
där ska också W. hamna, menar jag. Sem-Sandberg är med all
rätt prisad för sitt författarskap både här hemma och utomlands. Här har
han t.ex. fått Augustpriset en gång (för De fattiga i Lódz)
och varit nominerad ytterligare två gånger (för De utvalda
och W.; att han inte vann 2019 för W. har jag
fortfarande svårt att förlåta Augustprisjuryn för).
Nå. Men vad om W.? Vi får, som hos Büchner,
följa den olycklige arme Johann Christian Woyzeck från unga år
till att han avrättas av skarprättaren efter att han av svartsjuka
mördat den kvinna han menar sig älska. Tiden är det tidiga
1800-talet. Bokens Woyzeck är ett offer för fattigdom och
samhällets ovilja eller oförmåga att ge också sina minsta och i
någon mening svagaste undersåtar möjlighet till en dräglig
tillvaro. Hans liv börjar i utsatthet och fattigdom och slutar i
utsatthet och fattigdom. Han delar med många andra underklassens
vedervärdiga liv – utan kärlek, utan framtid, utan hopp – och
försöker, när möjligheten att skapa förutsättningar för ett
drägligare liv gäckas, mot alla odds hitta en framtid tillsammans
med en kvinna. Detta misslyckas han förstås med vilket leder till
hans moraliska kollaps och till mordet på den kvinna han tror sig
älska. På alla plan är han och förblir han nertryckt i misär.
Hans svåraste och bittraste erfarenhet av det liv som
kommer att bli hans är tiden han var soldat i olika arméer. Han ser
och gör då saker han aldrig trodde han skulle behöva uppleva.
Minnet av detta blir som en kvarnsten runt halsen och som trycker
honom allt djupare neråt, allt närmare ett slags galenskap. Hans
liv tycks vara förutbestämt mot det som blir hans undergång och
död – bara förstärkt av erfarenheterna i kriget och hans
misslyckande att hitta en kvinna att kunna älska och bli älskad av.
Eller kanske omöjligheten för honom att kunna leva ett anständigt
liv.
Detta är i den gestaltning som Sem-Sandberg valt för
W. skakande att läsa. Det finns inte heller många författare
i fosterlandet som behärskar språket så väl. Och inte heller hans
sätt att för oss läsare med både enkelhet och tydlighet betona de
sociala villkorens och samhälleliga förhållandenas betydelse för
att kunna leva ett rimligt och anständigt liv. Då som nu. Han
skriver så att det mot alla odds blir tydligt att det är i mörkret
vi kan komma att se ljuset – om vi kan, vill eller orkar.
Men den som vill men inte kan eller orkar. Vilka
alternativ har den personen? De för tiden vanliga – flykt. Flykt
till alkoholen, till prostitution, till den långsamma undergången,
till att trampa på den som som finns ett trappsteg under en själv.
Till att vänta på döden.
Boken.
Språkligt och också rent kompositionsmässigt är W.
fanimej ett mästerverk. Den är både tät och sensuell. En boks
språk och komposition är de två komponenter som tillsammans skapar
den goda och bestående litteraturen. I just de avseenden är
Sem-Sandberg i dag ensam och unik i vår litterära ankdamm vill jag
påstå. Jag vet heller ingen annan bok som med sådan skärpa och
tydlighet beskriver denna oundvikliga väntan på döden – om än
inte för alla med hjälp av just skarprättaren – som livets enda
alternativ. Kan den få annat än fem stars av fem i betyg?
Nej. Kan den rekommenderas till läsning? Självklart.
Varför inte ge den till någon som i dessa tider
befinner sig i mer eller mindre frivillig husarrest. Hen kan kanske
behöva något att skingra tankarna med. Liksom kanske den
gymnasieelev som verkar förtvivla över att man i år inte får göra
ett sk utspring. Hen kan behöva förstå att det finns värre saker
som kan hända här i livet.
Viruset.
xxx
”Han
vill ingenting säga, säger tolken. Han vill att vi ska lämna hans
kyrka. Då lämnar vi honom då, äger Wirth. Han plockar upp en
liten fickkniv ur bröstfickan på uniformen. Han går fram till
prästen där han hänger i kedjorna och griper tag om hans nedsölade
huvud. Håll fast honom, säger han och börjar sedan med
omsorgsfulla, närmast pedantiska rörelser, som om han ägnade sig
åt något fint sömnadsarbete, karva ögonen ur prästens ögonhålor
med kniven. Prästens skrik får nästan kyrkväggarna att rämna; så
kvävs de i ett tjockt gurglande, Wirth har redan bänt isär käkarna
på honom och när han släpper taget om det nu nästan livlösa
prästhuvudet är det för att slänga även den avskurna tungan i
den stinkande spillsörjan på golvet”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar