Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

måndag 20 juni 2022

Samfundet De Nio - Litterär kalender 2021.

Ja vad är då Samfundet De Nio om inte en litterär akademi, instiftad redan 1913 av en viss Lotten von Kraemer, med på livstid valda nio ledamöter. På livstid således, men med möjlighet att ändå kunna avgå – och detta långt innan denna rätt efter allt bekant strul med Svenska Akademien öppnades också för medlemmarna i den illustra församlingen. Med dubbelt så många medlemmar. Och dubbelt så betydelsefull? Nja.


Lotten v K. 

Mer då? Ja vad mer? Jag måste erkänna att mina kunskaper om detta samfund är ganska så grunda, så jag fick gå till all kunskaps moder, dvs Wikipedia. Gör så du också om du vill veta något. Men så mycket kan jag väl säga här att man genom åren haft och fortfarande har en rad yttersta bemärkta medlemmar och då både sådana som är publikt kända och de som kanske inte är det i lika hög grad.

Vad sägs tex om, utan att de anges i någon särskild ordning, Nina Burton, Gunnar Harding, Sara Stridsberg, Niklas Rådström, Astrid Lindgren, Birgitta Trotzig, Stina Aronson, Elin Wägner, Selma Lagerlöf, Hjalmar Gullberg, Kerstin Ekman, Ellen Key, Agneta Pleijel, Karin Boye, Karl Vennberg, Sara Lidman, Knut Ahnlund och – ja så där skulle jag kunna hålla på med en slags intellektuell namedroping. Och då har jag inte ens nämnt – ja, du går förstås, nyfiken och intresserad som du är, själv in på samfundets hemsida och kollar bland nuvarande och tidigare medlemmar.

Och du kommer då att känna igen en hel del namn som har varit eller borde ha varit medlemmar i den mer kända Akademi vars huvuduppgift de senaste åren, förutom att en gång per år lagerkröna en särskilt utvald författare, dela ut en rad olika stipendier och dessutom nästan lägga ner Svenska Akademiens ordbok, tycks ha varit att ihärdigt försöka minimera skadorna från de senaste årens skandaler. Och äta ärtsoppa på Den Gyldene Freden. Men nu är jag ju orättvis som vanligt. Jag erkänner.

Nå. Men vad mer om Samfundet De Nio. Mer än att också de delar ut stipendier men därtill numera årligen också ger ut en litterär kalender, nu senast Litterär kalender 2021. Det är en i alla avseenden tung men viktig händelse – 400 sidor med blandning av essäer, poesi och prosastycken och i år dessutom förtjänstfullt illustrerad av konstnären Lotti Ringström. Det enligt min mening intressantaste avsnittet denna gång är en lång och utförlig intervju, eller snarare samtal, med översättaren Jan Stolpe som också fått samfundets s.k. stora pris. Det är samma Stolpe som för ett par år sedan fick Förläggarföreningens hederspris på det årets Augustgala och som dessförinnan bland annat fått olika pris av både Svenska Akademien och också De Nio.

Så, blir mitt råd, gå in på någon nätbokhandel och köp denna litterära kalender. Du är i sommar värd mer än att bara ligga på rygg och läsa den senaste pocketdeckaren eller Fantomen. Eller i värsta fall Expressen. Du kommer inte att ångra dig.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar