Så har Haruki Murakami
– den mångbesjungne, den framgångsrike, den ständigt
Nobelpristippade – kommit med en ny bok på svenska, eller snarare
två. Mordet på kommendören ges nämligen ut som både
Första boken och Andra boken. De är på vardera drygt 400 sidor. Är
då inte 800 sidor murakamitext i mesta laget, kanske man kan undra.
Och svaret är, efter att nu ha läst Första boken, men undertiteln
En idé uppenbarar sig, nej, inte alls. Som i de flesta av Murakamis
böcker finns också i Mordet på kommendören, första
boken nämligen hans återkommande teman av drömlika och
övernaturliga element – kan man våga kalla det magisk realism? -
som gör honom i mitt tycke så läsvärd. Men skulle han vara värd
ett Nobelpris då, som många tycker? Nja, knappast.
Mr Murakami (Jag hittar ingen uppgift om fotograf).
Men om han skulle få det så kan man med lätthet se
framför sig vad som händer en timme efter tillkännagivandet. Den
argaste av alla arga kulturchefer – jag pratar om han på DN,
förstås - går i taket och de lättrörligaste av de lättrörliga
kända och okända intellektuella följer efter med upprörda
artiklar i en vecka eller tre. Allt medan vi vanliga
litteraturintresserade läser eller läser om böckerna och med
intresse följer den mer sansade debatt om pristagaren som också
förs och bildar oss på det sättet en åsikt om författaren och
hans verk. Och kommer fram till en självständig uppfattning om
honom, hans böcker och övriga kulturgärningar och kanske också
försöker förstå vad uttalanden eller handlingar han gjort i
förfluten tid kan stå för och på vilket sätt dessa kan påverka
uppfattningen om honom som människa, författare och mottager av
Priset. Samtidigt som vi lämnar den nu hese kulturchefen bakom oss.
(Alla ev. likheter med en aktuell debatt är avsiktlig.)
Den yttre handlingen är som är vanligt hos Murakami
ganska så enkel. I Mordet på kommendören, första delen
läser vi om en relativt framgångsrik och i boken namnlös
porträttmålare som drabbas av en skilsmässa – det är hans fru
som vill skilja sig av skäl som mannen inte förstår och faktiskt
inte heller försöker ta reda på. Han får då låna ett ensligt
beläget hus av en konstnärskollega vars pappa, som är en
framgångsrik konstnär, blivit senil och därmed tvingats flytta. Huset är utan tavlor av denne man, tror man, men så
hittar han undanstoppat en märklig tavla som kallas Mordet på
kommendören. Motivet är förbryllande men fascinerande. Och det är
med detta fynd som historien kan anses rulla i gång.
Hur vill jag faktiskt låta vara osagt, enär jag ju
inte vill anklagas för att som man numera säger spoila. Men i
historien och hur den utvecklas blandas som är vanligt hos Murakami
både sådant som kan anses ingå som element i den reella världen
och sådant som får anses ingå i en mer fiktiv värld. Båda lika viktiga, båda lika bärande för storyn. Båda lika fascinerande att
läsa om och försöka förstå. Men kan man som läsare göra det
fullt ut? Nej, i vart fall inte jag med mina begränsade förmågor.
Men det är väl därför jag fascineras så av Murakamis text och
den historia han ger oss – att den är öppen för tolkningar och
egna förvillelser. Även om, det måste jag trots allt säga, den
innehåller ett par element och händelser som måste anses vara
tveksamma ut både etiska och moraliska aspekter. Inte minst en
tröttsam fixering vid en ung flickas bröst. Skäms, gamle man!
skulle jag vilja ropa till den 70-årige författaren. Men till
vilken nytta?
Men det om det. Murakami har i vart fall på ett
tilltalande sätt skruvat åt sin historia i Mordet på
kommendören, första delen – som inte kan få annat än fyra
stars av fem i betyg – så att man som läsare verkligen undrar hur
han ska kunna få ihop sin story på ett, som man normalt brukar säga,
trovärdigt sätt när den fortsätter i Mordet på
kommendören, andra delen. Den som lever får se.
xxx
””Internet
fungerar inte så bra i en djungel”, sa hon. ”I djungeln använder
man sig av djungeltelegrafen. Till exempel genom att slå på
stortrumman eller fästa ett meddelande kring halsen på en apa”.
”Jag känner inte så väl till djungeln”. ”När
civilisationens apparater inte funkar, kan det vara värt att pröva
med stortrumman eller apor”.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar