Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

fredag 24 mars 2023

Kristoffer Leandoer - Den oavslutade litteraturen. En essä om allt som inte blev klart.

Man läser ju en och annan bok, man gör ju det. Men de har väl alla varit avslutade i den meningen att författaren satt slutlig punkt efter sista ordet på sista sidan. Sen har väl några trots det känts ofärdiga. Vad betyder då det? När jag efter numera högt föredöme slår upp i en ordbok ser jag att det betyder att saken är ofullbordad eller ofullständig, men alltså väl ändå, när vi pratar om böcker, avslutad i den meningen att slutlig punkt är satt. Klar blev den äntligen, bokdjävulen – tänker nog en och annan författare när han hamrat fast den där punkten på sista raden i sista sidan. Kanske går han då och tar sig en liten bläcka. Och hoppas väl att hans redaktör eller förläggare kan rätta till sådant som är just ofullbordat eller ofullständigt. Det händer ju varje dag har jag från säker källa.




(Apropå ordböcker och det beramade ordet snippa vill jag gärna här skjuta in en liten parentes. Om de äldre osäkra gentlemännen i hovrätten i ett aktuellt fall gått in på Svenska Akademiens utmärkta sida svenska.se - den kan verkligen rekommenderas - hade man fått tillgång till inte mindre än tre ordböcker på en och samma gång, dvs SAOL (Svenska Akademiens ordlista), SO (Svensk ordbok av samma akademi) och SAOB (samma akademis historiska ordbok). Vad hade man sett då? Jo att ordlistan om det lilla ordet säger kvinnans könsorgan, ordboken det yttre kvinnliga könsorganet och den historiska ordboken ingenting. Alltså två delvis olika ordboksbesked. Vad hade rätten gjort då med denna för dem tydligen nya insikt, dvs att ett ord kan betyda eller åtminstone tolkas lite olika? Ja inte vet jag. Men rimligen under rättegången närmare frågat den lilla flickan och hennes målsägarbiträde eller kanske rentav lyssnat på den yngre kvinnliga domaren som visste besked om saken, men som negligerades av de i den fysiska ordboken SO bläddrande männen. Vem vet – kanske hade vi då sluppit den skandalösa situation som främst den unga flickan nu oförskyllt hamnat i. Men säker kan man ju aldrig vara när det gäller juridik. Punkt är väl hursomhelst snart satt i också den frågan.)

Nå. Vem är då Kristoffer Leandoer? Sextioårig författare, översättare och litteraturkritiker. Han har varit nominerad till Augustpriset två gånger för böcker om litteraturessäistik. Han var extern ledamot i Svensks Akademiens Nobelkommitté 1919 - 1920, dvs under det experiment som den dåvarande närmast koleriske Vd:n för Nobelstiftelsen Lars Heikensten tvingade på Svenska Akademien till följd av turbulensen kring den s.k. kulturmannen. Även om det påhittet var mindre lyckat, så förefaller Leandoer ändå varit väl lämpad för uppdraget. Kanske han rentav i framtiden kan få ta en egen plats vid det där vackra sammanträdesbordet där de med snille och smak brukar sammanträda.  

Men vad om hans bok Den oavslutade litteraturen – en essä om allt som inte blev klart. Enklast är väl att citera bokens baksida där man just frågar sig varför somliga böcker aldrig avslutades. Och man svarar kort själv: svaret på frågan, och det blir sedan förstås vad Leandoers utvecklar i boken, leder in på sådant som död, sjukdom, missbruk, krig, ångest. Rädsla för repressalier. Rädsla för att misslyckas. Ibland tyckte tydligen författaren att man helt enkelt inte ville bli klar – det var så kul att skriva. Andra åter nöjde sig med att kasta ner sina briljanta idéer i en anteckningsbok för framtida arbete; som sedan inte blev av. Av dessa och andra skäl blev böcker ibland inte klara. Eller ibland inte ens påbörjade.

Om detta har Leandoer skrivet en obrutet intressant och levande slags litteraturhistoria som blandar stort och smått. Bara registrerat över de behandlade författarna tar elva sidor. Och i texten visar sedan Leandoers en häpnadsväckande kunskapsbredd och man, dvs åtminstone jag, häpnar över hans belästhet. Vad gör mannen, tänker jag, mer än att sitta vid skrivbordet i Ankara, där han bor, och läsa och skriva? Vad annat hinner han med? Hinner han leva? Skriva böcker hinner han i vart fall – sedan debuten 1987 har han skrivit eller översatt 30 böcker, därtill frilansar han som kritiker och har bland allt annat tidigare varit huvudredaktör på Bonniers Litterära Magasin. Och läser uppenbarligen en herrans massa böcker andra skrivit.  

Ja han gör ju det – de avslutade såväl som de oavslutade. Och i hans bok läser vi med glädje, förvåning och ibland bestörtning om de författaröden som han tar upp. Välkända och okända namn blandas. Namn jag själv har i min bokhylla och sådana som väl inte ens stadsbiblioteket i Stockholm med sina drygt 400 000 böcker vet om, gissar jag. Vi läser om författare som stupar på sin post av allehanda skäl och låter någon annan avsluta sin bok eller – värre ändå kanske – de som sitter till synes verksamma i sitt arbetsrum och låter decennierna gå och bara har kontakt med sitt förlag när man alltmer desperat ber om förskott. Ja ödena, svenska som utländska, författare som journalister, blandas i boken. Inte så sällan skär det i mitt ömsinta bokläsarhjärta. Men mest gläds jag av att få ta del av Leandoers omfattande kunskaper och välvässade penna.

För när boken slås igen blir slutsatsen att det är en särskild glädje i att kunna läsa en bok full av kunskap och oväntade perspektiv på såväl läsande som författarskap. Nu har Leandoer, som jag nämnt, redan varit nominerad till Augustpriset två gånger, så en tredje gång är väl sannolikt inte att förvänta sig. Men jag hoppas att han hittar många läsare. Dig kanske, min okända läsare av denna lilla blogg. Och därmed – efter att ha gett boken fem stars av fem i läsbetyg – sätter jag för min del punkt. Punkt. Men kom ihåg att det är du och jag, bokläsaren, som skriver klart alla böcker. Alla böcker är ju en någon mening oavslutade tills de blir lästa.




(Men vill ändå passa på att fråga dig – vem skapade uttrycket ångbåtsbiff? Leandoer visste det och faktiskt också jag. Jag läste honom med stor glädje när han skrev i DN. Men efter disputation i mogen ålder och sedan han blivit först docent och sedan professor försvann han in i konstvärlden och bort från mig och andra tidningsläsare. Läs gärna Per Wästbergs biografi över honom).




Alla fotografer är okända för mig. 

























 

 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar