Jag
har till denna stund läst tre böcker som i någon mening berör
Svenska Akademin och vad som skett inom och utom den under de senaste
åren. En av dessa
kan
lämnas därhän av kvalitetsskäl, nämligen den av två
journalister skrivna Svenska
Akademien – makten,
kvinnorna
och pengarna (men
läs gärna här om du
vill:
http://kennethbokhallaren.blogspot.com/2019/09/christian-catoneris-och-knut-kainz.html).
En handlar väl mer perifert om Akademien, men är
mycket läsvärd ändå och jag tänker då på Horace Engdahls De
obekymrade (som jag
skrivit om här
http://kennethbokhallaren.blogspot.com/2019/08/horace-engdahl-de-obekymrade.html).
Och nu alltså den som denna text skall handla om: Katarina
Frostensons bok med
den korthuggna titeln K.
Frostenson (Bild DN - hittar ingen uppgift om fotograf).
Vem
Frostenson är behöver väl inte närmare beskrivas. Men jag gör
det ändå. Poet, förstås, med en omfattande utgivning sedan
debuten 1978 men också dramatiker, översättare och librettist.
Många strängar på den högkvalitativa lyran således. Prisbehängd
är hon också. Gift sedan länge med den sk kulturprofilen
Jean-Claude Arnault. Och så detta med Svenska Akademien. Invald
redan 1992, men då hon sedan våren 2018 förklarat att hon inte
längre ville/kunde vara verksam där blev hon, illa trängd mellan
olika sköldar, beviljad utträde i januari 2019. Skälet är ju
välbekant för de flesta och är en utlöpa av händelseutvecklingen
kring hennes man och vad han troligen har gjort i och med sin
koppling till Akademien (möjligen läckt Nobelpristagares namn till
utomstående och därtill varit allmänt gränslös) och hans olika
förmenta och reella kvinnoaffärer (han blev ju senare dömd för
våldtäkt i två fall) men också vad som skett inom den av en del
uppskattade kulturföreningen Forum (där jag själv by the way varit
en gång utan att bli så värst imponerad av vare sig lokalen eller
programmet den kvällen, måste jag säga). Frostenson var formellt
delansvarig för verksamheten där. När så allt efterhand lades
samman blev det till slut för mycket för såväl henne som
Akademien och, enligt uppgift, också dess höge beskyddaren
konungen.
Nå.
Om vi nu skall gå över till boken. Först som sist: hur vill
Frostenson själv att den ska läsas eller uppfattas? En vägledning
kan vi kanske få av texten på baksidan av boken. Där skriver
förlaget Polaris, som är samma förlag som gett ut de två
journalisternas bok: ”K är en berättelse
från en tid i landsflykt undan förföljelse och förtal, i november
2017 till maj 2018. Utifrån händelser under färdens gång
reflekterar ”K” med olika resekamrater kring en kabal, kring
kollektiv, kriser, kamp och stor kärlek”.
Så vill man marknadsföra boken. Men hur väl stämmer det?
Frostenson
själv återkommer i boken till fler tänkta saker och ting som
alluderar till bokstaven K – t.ex. Katarina, kaos, katharsis,
känslor, konst, kultur och mer därtill. Men själv undrar jag om
hon inte i första hand tänkte på Josef K, ni vet personen i Kafkas
Processen. Han som utan att veta varför blir ställd inför
domstol för att till slut möta döden. Detta alltså att utan få
veta vad han anklagas för och utan att försvara sig. Just att inte
försvara sig mot orättfärdiga anklagelser upplever Frostenson, som
jag uppfattar det, viktigt och centralt också för henne. Jag tror
därför faktiskt att Frostenson i någon mening identifierar sig med
Josef K och andra som befunnit sig i en motsvarande situation att bli
anklagad och kanske fälld för något utan grund och därtill utan
att (kunna eller vilja) försvara sig. Detta menar hon i vart fall
själv stämmer på hennes upplevda situation. Hon nämner i boken
ett par andra kulturpersonligheter som råkat ut för något
liknande. Hennes anspråk är inte små, således.
Samma sak när hon
identifierar sig med andra stora personligheter och intellektuella
som tvingats i långvarig landsflykt, som hon menar att också hon
och hennes man blev under den tid på ett par månader boken
beskriver. Hon nämner bl.a. Strindberg, Almqvist och Bergman. Vad
säger det om Frostensons personlighet? Kanske att hon lider av en
viss hybris, skulle jag föreställa mig. Eller åtminstone att hon
försöker skriva in sig i andra konstnärers öde. Själv menar hon
förstås att både hon och hennes man, och detta återkommer hon
till upprepade gånger, oförskyllt och utan grund blivit utsatta för
groteska överdrifter, lögner och förtal. Vilket dessutom lett till
att deras gemensamma livsverk Forum måst upphöra. Detta är ju den
subjektiva sanningen. Men vad är den objektiva?
Ja,
jag vet ju inte. Men boken är i vart fall ett rasande försvarstal
för sin och hennes mans sak, men i långa stycken inlindat i och
dolt inom en slags intellektuell dimbildning. Frostenson låter oss
läsare boken igenom försöka vandra tillsammans med henne i främst
den europeiska intellektuella elitens fotspår - själv trampar jag
hela tiden snett måste jag säga - när hon relativt omfattande och
ingående skriver om och beskriver vad hon genom åren gjort och
tänkt och skrivit, främst då utanför Akademien, men nästan inget
vad hon tyckt och tänkt och gjort inom den. Hon vill också få oss
att tro att hon är och var den väna flickan som hellre tittade ner
i bordet än gick i konflikt. Och detta inte minst när allt till
slut skärpte till sig och allt ställdes på sin spets. Stämmer
det? Ja, inte vet jag. Det verkar dock menar jag mindre troligt. Jag
vet ju att andra med insyn i vad som skedde tycker annorlunda.
Och
varför, det måste man som läsare på allvar fråga sig, hånar hon
återkommande personer som agerat inom och utanför Akademien. Att
Sara Danius, som inte nämns med namn i boken utan bara med mer eller
mindre märkliga omskrivningar, och andra inom Akademien klarar detta
är väl troligt. Men varför hon så tydligt, kraftfullt och
återkommande ifrågasätter kvinnorna i Matilda Gustafssons artikel
i DN, de beskrivs t.ex. som avundsamma megäror (slå upp i SAOL om
du behöver …), känns inte bara helt fel utan också märkligt
främmande för att komma från en i andra sammanhang intellektuell
och resonerande person.
Det
finns i boken bara bitterhet, ingen självrannsakan, ingen
eftertanke, ingen beskrivning av att också hon – och inte bara de
andra som varit delaktiga i vad som hänt – kunde agerat
annorlunda. Ibland blir man bara förskräckt. Som när hon efter att
ha beskrivet ett tacktal hon höll i samband med att hon tilldelades
Tegnérpriset och då tydligen reflekterat kring bokstaven S och
närvaron av just den bokstaven i Tegnérs verk, går till ett
(förnyat) märkligt angrepp mot Akademien. Hon skriver då bl.a. ”Nu
står S för skräckvälde, för Sveden (sic).
Stortorget. Svenska Akademien, Ständiga Sekreteraren. De förkortas
SA, SS. SD”. Varför, blir
frågan, måste hon oupphörligt och frekvent skända dem hon
upplever som sina fiender? ”Vilken fest för gamarna på
det svenska kalhygget”.
Kärleken
till sin man beskriver Frostenson på ett helt annat sätt och som
både mångårig och djup. Denna beskrivning förtjänar all respekt.
Den skiljer sig av naturliga skäl från den som vi fått oss till
livs genom spekulationer i framförallt pressen. Den är subjektivt
helt trovärdig. Men hon är inte aningslös eller utan vetskap om
andra sidor av honom och hans liv - ”Du skulle aldrig skada
eller förnedra någon. Du har aldrig våldfört dig på någon
människa. Våld finns inte i din varelse, i din natur. Du må ha
irrat i natten, vandrat vilse, låtit dig föras hän och inte alltid
varit helt sedesam. Men tvingande eller våldsam, aldrig”.
Så kan bara en kvinna skriva som på djupet älskar sin man med de
fel och brister hon känner och vet att han har. Det finns en slags
hudlöshet och närhet dem emellan och också en trofasthet som känns
genuin och ärligt beskriven. Jag vet att du ”inte alltid varit
helt sedesam”, jag har hört att du offentligt anklagas för
”oönskad intimitet” gentemot andra kvinnor, men även om
detta nu skulle vara sant, så har vi så mycket annat gemensamt. Jag
älskar dig ändå. Så måste hon tänka. Och i hennes beskrivning
låter det trovärdigt. Men det är en beskrivning av deras kärlek
och av deras förhållande. Inte av mitt eller kanske ditt, min
okände läsare av denna blogg. Men vem av oss är satta att döma
eller ifrågasätta?
Den
som köper boken i hopp om att få läsa en mer sammanhållen
beskrivning av händelseförloppet inom Akademien det bistra året
2018 kommer att bli besviken. Frostenson har inte haft den ambition
och framställningen blir därför i det avseendet rapsodisk och med
ibland grälla övertoner. I stället uppfattar jag boken som en ren
överlevnadsbok – hon måste ha känt sig på djupet förorättad
och kränkt av vad som skedde och på vilket sätt det diskuterades
inom och utom Akademien. Jag tror hon primärt skrev det som senare
kom att bli boken K helt enkelt för att mest för sig själv
ställa samman olika skeenden och händelser inte bara det senaste
året utan också åren eller decennierna dessförinnan och för att
därigenom kunna se och förstå sammanhang, se vad som är och var
viktigt. Tror jag. Då kan det kanske också bli obegripliga
övertoner i beskrivningen av en del händelser och personer som nu
när boken finns i läsarens hand förvånar mig och säkert fler,
men som uppenbarligen var nödvändiga för henne att sätta på
pränt. Skiten måste helt enkelt ut, tänker jag, utan att för den
delen acceptera hennes skrivsätt och omdömen. Här har förlaget
ett stort ansvar som jag faktiskt är tveksam till om man tagit på
ett korrekt sätt. Hon skriver också om vilken betydelsefull roll
vissa personer haft och fortfarande har för henne och hennes man och
hur vännerna tog emot dem i den kris de hamnade i. Det är
trösterikt att läsa. Långt ifrån alla av dessa personer är
namngivna, men de finns. De fanns då, de finns i hennes liv nu och
säkert för framtiden. Det är till dessa vänner ”som räddade
våra liv – ni vet vilka ni är” hon tillägnar boken. Bland
dem finns ”H. Riddaren”.
Detta
är en bok som jag inte gärna vill betygsätta. Läs den om du så
vill. Men jag vill ändå ha sagt att boken – och därmed
Frostenson - skulle mått bra av att ha haft en ansvarsfull
förläggare eller redaktör, eller kanske tom ett annat förlag, nu
när Frostenson själv, som jag ser det, i viktiga avseenden
fallerar. Man kan faktiskt inte skriva vad som helst ens om dem man
uppfattar som sina fiender.
(Just
den dag jag lägger ut detta på min blogg läser jag i DN – som
Frostenson sannerligen inte har några goda ord om i sin bok – att
Skatteverket efter prövning av Forums räkenskaper beslutat att
Arnault i skatter och avgifter skall betala 64 000 kronor och
Frostenson 5 700 kronor. Skälet är att man försökt göra avdrag
för sådant som inte primärt haft med kulturscenens verksamhet att
göra. Samtidigt ska vi ju komma i håg att Ekobrottsmyndighetens
förundersökning lagts ner med motiveringen att en eventuellt
fällande dom inte inneburit någon ytterligare straffpåföljd på
det straff Arnault redan dömts för. Vem tror att sista ordet är
sagt i denna fråga?)
xxx
”Att
försöka skriva akademiskt var som att befinna sig i en ständig
skuld, att inte vara tillräckligt noggrann; att oavbrutet riskera
att missa något, att fela. Att fåfängt tampas med ”notapparater”.
Att skriva poesi kräver tålamod och exakthet men här är friheten
lika stor som mödan; den friheten är i det närmaste ändlös.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar