Horace Oscar Axel Engdahl har som bekant haft ett
par turbulenta år bakom sig. Och kanske framför sig, vem vet. Men
han uppfattades ju under de senast förlidna åren med rätt eller
orätt som en Svenska Akademiens egen nemesis och den som genom sitt
agerande inom och utom Akademien drev den ärevördiga institutionen
nästintill upplösningens rand. Nu var han ju föralldel inte ensam
om bära skuld för detta – delaktiga i att konflikten eskalerade
och blev så infekterad var väl också inte minst två andra
gentlemän inom Akademien födda 1924 resp. 1928 men dessutom, har
det visat sig när krutröken så småningom lade sig någorlunda,
även hon som när det begav sig gav knytblusen ett alldeles eget
ansikte. Men andra icke att förglömma - det fanns då, och finns säkert också idag, egon som krävde utrymme. Exakt vad som skedde får vi väl så småningom läsa i ett
antal memoarer, men Engdahl drabbades också personligen ganska så
påtagligt bl.a. då han av Nobelstiftelsens VD Lars Heikensten
tvingades bort från den av stiftelsen krävda särskilda
Nobelkommitté med ledamöter från såväl inom som utom Akademien
som skall utse Nobelpristagarna i litteratur för åtminstone åren
2018, då inget pris kunde/fick delas ut, och 2019. (Pristagarna för
dessa båda år ska som bekant kungöras nu i oktober). Det kan inte
ha varit lätt att svälja för Engdahl och var väl sannolikt inte
heller till gagn för arbetet med att utse pristagarna; jag menar
ingen betvivlar ju Engdahls stora litterära kunskaper och förmåga
till (när)läsning av text och hans överblick, mer än då kanske
maktspelaren Heikensten. Mycket mer finns ju förstås att säga om
Akademien och vad som hände inom och utom den under den här tiden,
men denna lilla text skall nu inte handla om detta utan om Engdahls
nya bok De obekymrade.
Herr Engdahl och fru Lugn i Alexander Mahhmouds klassiska bild. På väg mot Freden, den gyldene,
Nå. Vad är då De obekymrade för en slags bok?
Den är en tunn liten bok i närmast pocketformat, med spatialt satt
text och på bara 101 sidor. Den är läst på en timme om du är på
det humöret men kan också ta dagar – jag försäkrar – om du
kanske har en vilja att försöka förstå vad Engdahl vill med
boken. Jag tog god tid på mig men är ändå inte på det klara med
vad som egentligen står i den, på vilket sätt den skall läsas och
inte minst förstås och vad som kan tänkas vara Engdahls uppsåt
med den. Förlaget kallar denna bok och de andra som Engdahl gett ut
på senare år för ”reflekterande prosa” men Engdahl
själv vill tydligen kalla dem ”fragment” eller
”tankeböcker”. Må så vara. Men själv uppfattar jag nog
kort sagt boken som en välskriven, ibland glasklar, ibland kryptisk,
ibland obegriplig men dock kommentar till vad som skett i hans liv de
senaste åren. Jag tänker på me too-rörelsen, kalabaliken i
Akademien, vad skett med och runt den sk kulturprofilen och kanske
också de offentliga giftpilar som hans fd hustru än i denne dag
snart fem år efter skilsmässan avfyrar i böcker och inte minst i
repetitiva och tröttsamma artiklar i Expressen. Engdahl har som
bekant blivit illa åtgången i dessa avseenden men står ändå till
synes orubblig och fast genom dessa händelser. Hur kan det komma sig
och hur tänker karl?
Jag tror det är så enkelt som att han är övertygad
om att han har rätt, tänker rätt och inte minst kommer att få
rätt i de konflikter som pågått och fortfarande pågår. Man kan i
dem inta ska vi kalla det onda eller goda positioner – och Engdahl
menar förstås att han intar de goda. Det är därför han
häpnadsväckande nog inte drar sig för att kvälja dom när han
kommenterat att den sk kulturprofilens dömts för våldtäkt, det är
därför han i en intervju i Times Literary Supplement säger att ”vi
lever i en farlig tid” och då med ”vi” väl menar mannen,
sig själv och andra som – för att citera en rad i De
obekymrade – tycker att ”det inte längre är möjligt att
vara frimodig i sällskap med kvinnor”. Uppfattad så, läst så
– och det finns mer i boken som säger samma sak – kan man inte
annat än häpna. Har denna till synes intelligente man med gedigna
kunskaper i litteratur och som åstadkommit mycket gott i arbetet
inom Akademien blivit fullkomligt galen? Eller retas han? Vill han
provocera? Ja, jag vet inte.
En sak vet jag i vart fall och det är att han menar sig
själv tillhöra gruppen de obekymrade, den grupp som det han
skriver riktar sig till. Det är människor som ”ännu inte har
förlorat det lätta steget”, ”som inte läser för att
samtycka eller fördöma, personer som följer Stendhals råd
att inte ägna sitt liv åt att hata och att vara rädd”. Man
får nog då säga att jag i så fall närmast tillhör en grupp som skulle
kunna kallas de bekymrade. Om nu någon skulle bry sig om det.
Jag tror att Engdahl menar sig ha ett uppdrag gentemot
oss, de bekymrade utan det lätta steget, och det är att förmedla
ett annat perspektiv. Det finns, tror jag han vill säga oss, ett
annat sätt att se på sakernas tillstånd, ett annat synsätt som
ligger långt från det som just nu uppfattas som politiskt korrekt.
Vi, de bekymrade, drar oss runt i vardagsdammet med trista skitiga
dammoln virvlande runt våra fötter medan han och hans likasinnade,
han nämner att par i boken, har insett att det finns just ett annat
perspektiv, ett annat sätt att se på livet och tillvaron som han
erbjuder oss som ett alternativ. Så kan det kanske vara. Så kan det
för all del vara.
När han då – om jag nu skulle ha rätt – vill ge
oss ett par flisor av sin verklighet för oss att spegla oss i –
och bländas av? - gör han det bra, jag vill säga mycket bra tom.
Och då tänker jag bara på den litterära framställningen. Skriva
kan han nämligen, formulera sig kan han, tänka kan han, få ihop en
text kan han. Skriva aforismer på hög litterär nivå. Sätta igång
en trög hjärna hos en läsare. Lyfta fram insikten att det finns en
annan ingång i en fråga, ett annat perspektiv likaså. Och få en
läsare att tänka på också de delar i texten som kan vara både
bisarra, imbecilla och stinka som av gubbslem, liksom – det vill
jag betona – på ett par mer subtila delar inte minst i slutet av
boken, t.ex. om svartsjuka. För att nu inte nämna de avsnitt i den
som kan roa ett förhärdat hjärta som mitt. Men räcker det. Ja,
långt nog. Jag vill ge boken fyra stars av fem i betyg. Hade
det inte varit för det där med … hade jag fanimig gett den fem
stars. Men berätta det inte för någon.
xxx
”När Mahuro ser hur
män omkring honom panikartat lär sig uttala de godkända fraserna
om och genus och jämställdhet för att slippa brännmärkas som
sexister, tänker ha på Titanics sista timma, när människor rusade
omkring på däck ivriga att hitta en plats i en livbåt eller
någonting att flyta på. Nu är det manlighetens stolta ångare som
är på väg mot botten. Själv vill Mahuro heller likna de tappra
själar som fortsatta att skåla i champagne i förstaklassalongen
ännu när det iskalla vattnet sköljde kring deras fötter.
”Feminismen?”, säger Mahuro med glaset i handen. ”Det är
sådant som händer. Gudarna leker med oss.””
”Ingen skall önska
att censuren kommer tillbaka. Men en enda läsares spontana reaktion
vid läsningen av en bok, ”Det borde vara förbjudet att skriva så
här!” är en tillräcklig belöning för de ansträngningar det
kostade att skriva den. Mer plågsamt är den välvillige läsarens
undran ”Menar han verkligen det som står här?” Den frågan är
nedärvd från inkvisitionens undersökningsdomare, som gick
grundligt tillväga för att vara säkra på att det som såg ut som
kätteri inte bara var oförstånd eller barnslig motsägelselusta.
Jag ser konturen av motreformationens kardinaler i vänner som prövar
mig för att komma underfund med om jag inte bara retas, om jag
verkligen påstår det jag skriver. Jag kan bara svara dem att det
jag skriver inte är avsett för inkvisitionens ögon utan riktar sig
till de obekymrade.”
”Förmågan
att utstå strapatser och extrem kyla är den norska definitionen av
manlighet. Den svenska är tystlåtenhet och händighet, den danska
vältalighet och spendersamhet, den finska tapperhet i krig och
begivenhet på starka drycker. Den isländska definitionen av
manlighet är att klara av den isländska kvinnan.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar