Ingrid Carlberg är
en snart 60-årig journalist och författare. Under många år var
hon en uppskattad journalist på Dagens Nyheter med undersökande och
berättande reportage som sitt gebit, men det är väl först som
författare hon blivit mer allmänt känd – jag menar hur många i tex det nedre av Skåneland, där jag själv kommer ifrån, läser DN.
Inte många - där har man nog med att försöka orka sig igenom
Sydsvenskan. I likhet med en hel del journalister började hon efter
journalistiken att skriva barnböcker – för att vässa sin
bokpenna, måhända – men uppmärksammad och uppskattad blev hon
väl först med sina mer fackorienterade böcker. Hon har hittills
skrivit tre sådan. Efter Pillret (2008),
en reportagebok om antidepressiva läkemedel, fick hon bl.a.
Guldspaden och en nominering till Augustpriset, för att efter nästa
bok Det står ett rum här och väntar på dig, berättelsen
om Raoul Wallenberg (2012)
få Augustpriset. Nu med sin tredje fackbok Nobel. Den gåtfulle
Alfred, hans värld och hans pris är hon återigen nominerad
till Augusts fackpris. Visa mig den författare som kan visa upp ett
motsvarande litterärt CV - tre böcker följda av tre
Augustnomineringar och (hittills) en Auguststatyett. Imponerande.
Särskilt som hon efter sin två första fackböcker dessutom fått
tre andra välrenommerade kulturpris och ett hedersdoktorat.
Men något Augustpris kan Carlberg rimligen inte få för
sin Nobelbok. Jag är ledsen att behöva säga det. Hennes ambition
är det sannerligen inget fel på. Hon skriver själv att hennes
vilja har varit att skriva den första oberoende boken om Nobel där
primärkällorna både utnyttjas och redovisas. Och så sker
onekligen. Allt undersöks, allt redovisas. Carlberg klarar sig
förstås genom alla detaljer i Alfred Nobels liv och leverne och
kommer helskinnad och levande ut på bokens sista sida. Men risken är
ju att hon tappat en och annan läsare på vägen dit – läsarens
ambition är nog hög på sid 1, men på sid 636? Hade jag inte fått
hedersuppdraget att vara Augustambassadör för fackboksklassen hade
jag antagligen skummat mig igenom en hel del sidor. Ursäkta mig, fru
Carlberg, men så illa är det.
Kanske säger det mer om mig som läsare än om Carlberg
som författare av Nobelboken. Kanske, kanske inte. I all text –
att boken är välskriven och texten lättflytande behöver jag väl
inte säga – syns personen Alfred Nobel i relativ helfigur. Vi får
onekligen veta en hel del – som bokens titel utlovar – om varför
han möjligen skulle kunna uppfattas som gåtfull (även om jag inte
tycker att han är det; men jag är kanske okänslig) och om hans
värld men förvånade lite om hans pris. Konflikten inom familjen om
testamentet är ju känd sen tidigare liksom den stackars Carl David
af Wirséns – och Svenska Akademiens – krumbuktande när man fick
priset i knät. Det hade däremot varit intressant om Carlberg ägnat
ett par sidor av bokens nu totalt drygt 600 åt vad som hänt med
priset genom åren – från prisutdelarnas första stapplande steg i
en för dem okänd värld till hur omvärlden ser på priset i dag.
Och då menar jag förstås inte i första hand de dagsaktuella
händelserna i Svenska Akademien och Nobelkommitténs ingripande vad
gäller priset i litteratur för 2018 och 2019 utan jag hade gärna
sett att vi fått en exposé över de olika prisen, dess betydelse
för vetenskap och forskning, vilka misstag som gjorts and so on.
Liksom om andra pris i omvärlden numera kan anses konkurrera om
Nobelprisens betydelse.
Apropå Nobelkommittén. Jag undrar faktiskt vilken roll
den gode – och gåtfulle – Lars Heikensten egentligen spelat för
Carlbergs bok. Carlberg skriver själv i sitt tack till ett antal för
bokens tillkomst viktiga personer följande: ”Särskilt tack till
Lars Heikensten (som fick mig att damma av min gamla bokidé)”. Vad
betyder det? Antagligen inget mer än att han får ett artigt och
egostärkande omnämnande.
Nå. Jag vill gärna ge boken fyra stars av fem i
betyg för Carlbergs oförtröttliga arbete i all värdens arkiv,
själva hennes uppsåt med boken, hennes förmåga att kunna
manövrera sig genom mängden av oftast intressanta detaljer i
Alfreds liv, hennes goda stilistiska förmåga och hennes närmast
vetenskapliga ansats med boken. Hennes ork att skriva var däremot
större än min som läsare, men det säger ju sannolikt mer om mig
än om henne. Något Augustpris tror jag inte att hon får denna
gång. Men vad vet man. Och du - min okände läsare av denna blogg
– ska självklart köpa eller låna boken och tycka något om den
själv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar