Jag har genom åren – eller, om man nu skall vara
uppriktig – Jag har genom decennierna läst en och annan biografi
över både samtida och dåtida sk storheter. Många av dessa har
gett mig kunskaper och varit värdefulla att läsa av det skälet,
men få har egentligen varit särdeles läsvärda rent stilistiskt.
Här skiljer sig Anna-Karin Palms
En biografi över Selma Lagerlöf - med underrubriken ”Jag
vill sätta världen i rörelse” - ut på ett positivt sätt. Boken, vill jag gärna tillägga, har fått sin grafiska design av Nina Ulmaja.
Den ger läsaren goda, om än förstås inte alla gånger
nya, kunskaper om Lagerlöf och då både hennes författarskap och
personliga liv och leverne. Samtidigt är den också skriven på ett
sätt som gör att det märks att det är en författare som suttit
bakom tangentbordet. Så är t.ex. tonfallet i boken påtagligt
personligt och texten genomgående välformulerad och, inte minst,
klar i både omdömen och analyser. Palm sätter också in Lagerlöfs
liv i ett historiskt perspektiv, t.ex. vad gäller tidpunkten för
när och hur vi fick allmän och lika rösträtt för kvinnor i
Sverige – det skedde 12 år (sic) efter att hon fått Nobelpriset i
litteratur och sju år (sic) efter att hon blivit invald i Svenska
Akademien - vilket ger ett intressant perspektiv på vad som
historiskt skett här i fosterlandet. Ett perspektiv som borde
intressera inte bara de av oss som redan vet en del utan kanske
framförallt den historielösa delen av befolkningen. Just den delen
av våra samhällsmedborgare har en del att tugga i sig.
Nå. Men nu är boken inte bara en personligt hållen
levande text utan, vill jag påstå, samtidigt ett
populärvetenskapligt arbete med t.ex. intressanta fotografier,
fotnötter, källhänvisningar, redogörelse för tidigare forskning
och litteraturhänvisningar. Det är ju inte förutan att det märks
att Palm studerat litteraturvetenskap och bedrivit forskarstudier i
Uppsala innan hennes författarkarriär började. Det är allt detta
som gör boken fullödig men det är samtidigt också delar av sådant
som den måttligt intresserade kan lämna därhän och med fördel
överlåta till andra läsare av boken. Förskräckes inte heller av
bokens sidantal – den är på 675 sidor – utan nöj dig med mitt
påstående här och nu att du läser i den vad du tycker är
intressant, lämnar en del åt sidan och återkommer till annat när
andan faller på. Och det kommer den att göra, är jag förvissad
om.
Boken börjar, säger vi som vill göra oss lite
märkvärdiga, in medias res. Vi börjar således inte
läsningen med Lagerlöfs första stapplande barnasteg på Mårbacka
utan vi hamnar rakt in i hennes debutbok Gösta Berlings saga.
Och visserligen stannar vi där en bra stund, men det är ju klart
att Palm efterhand ger oss en uttömmande beskrivning av Lagerlöfs
barndom, ungdom, tid som lärare och så så småningom författarskap
och vuxenliv. Och Nobelpris. Och ledamotskap i Svenska Akademien.
Inget av detta är ju okänt, men Palms text och hennes ska vi kalla
det författarblick gör läsningen redan från början obrutet
intressant, vilket gäller inte minst de utförliga beskrivningarna och analyserna av Lagerlöfs böcker och hennes kämpande med att få
ihop dem på ett för henne själv tillfredsställande sätt. Att
Selma Lagerlöfs författarskap är stort och betydande både
nationellt och internationellt belyser och motiverar Palm på ett
ingående och övertygande sätt. Men det vet väl numera de flesta –
den från visst samtida håll påklistrade sagotantsetiketten är ju
borta sedan länge. Liksom den då ofta hävdade föreställningen
att kreativitet och konstnärskap var förbehållet män. (Här
hänvisar jag saklöst till boken eller din bokhylla. Denna text är
ju ingen Lagerlöfbiografi utan ett anspråkslöst försök att
sammanfatta en mycket bra och läsvärd bok som, det är min
förhoppning, måste hamna under många julgranar alldeles i närtid).
Men en sak förvånade mig faktiskt vid läsningen och
det är Lagerlöfs kärleksliv. Inte detta att hon var lesbisk, för
det är ju ändå välkänt, utan hennes samtidigt pågående
kärleks- och samliv med åtminstone två eller kanske tom tre
kvinnor. I denna del var, som jag uppfattar det, Lagerlöf inte bara
påtagligt egoistisk utan också ganska grym mot sin andra partner.
Hennes egna intressen och behov gick uppenbarligen före kärleken
och känslorna hos den för dagen sidsteppade kvinnan. Märkligt.
Boken.
Palms En biografi över Selma Lagerlöf är ju
som bekant nominerad till årets Augustpris i fackboksklassen. Det är
den väl värd. Den är skriven med en litteraturvetares och
författares handlag och blick – jag ger den förresten själv fem
stars av fem i betyg – och ett pris som bästa fackbok
skulle utan problem kunna motiveras och försvaras. Även om jag (för
dagen) nog tycker att en annan bok, som jag också skrivit om här på
min blogg, borde kunna sättas före. Men den som lever får se.
Själv är jag glad att jag slipper sitta och välja.
xxx
”Jag
föreställer mig: Hon går uppför den branta Malmskillnadsgatan med
en packe böcker under armen. Flätan dunsar tungt på ryggen, hennes
gång är haltande men lätt. Ivern i kroppen, i tanken.
Septemberluften hög och klar över hustaken, hennes kjolkant sveper
över de grå gatstenarna. Ljuden, lukten; droskorna skramlar förbi,
klackar klapprar, rop och röster, duvornas tröga kuttrande,
vedröken i luften. Lortvattnet i rännstenen, främmande kroppars
avdunstningar när hon passerar dem på gatan. Storstadsmyllret.
Septemberluften; kanske tänker hon på äpplen och saknar helt kort
och svidande trädgårdens stillhet och hösten där hemma. Här är
människor överallt, okända människor som hastar fram med tydliga
mål, hon vet ingens namn eller historia. Ett förbiflimrande ansikte
bara, någon hon möter, ser och genast glömmer. Hon har aldrig
riktigt känt sig hemma i Stockholm, tycker staden är ful och stökig
och obegriplig. Men hon behöver vara här nu för att bana sig en
väg framåt.”
”Jag
föreställer mig att det var som ett slags förvirrande berusning,
att befinna sig i detta så helt nya sammanhang. De nya vännerna
liknade inga kvinnor hon tidigare känt, de var storstadens döttrar,
självsäkra och moderna, slagfärdiga och belästa. … För första
gången i sitt liv måste hon anstränga sig intellektuellt för att
hänga med, följa debatternas vågor och hävda sitt synsätt. Hon
var inte längre den enda av sin sort – läsande, reflekterande,
tänkande – och kunde inte lika enkelt blända. Jag föreställer
mig att hon tyckte om att behöva anstränga sig; kamraternas
intelligens ar som klippväggar hon kunde ta spjärn mot för att
klättra ännu högre i sin egen tanke. Så drev de varandra framåt,
vidare, uppåt.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar