Sigge Eklund är för mig i huvudsak känd som författare, men på Wikipedia, all kunskap moder, läser jag mig till att han dessutom tydligen varit, och kanske fortfarande är, en internetentreprenör av rang och uppenbarligen tjänar storkovan som s.k. poddare tillsammans med Alex Schulman. (Hur nu detta kan fungera i praktiken då han numera bor i USA och Schulman, såvitt jag vet, i Sverige. Se där en av tillvarons stora gåtor).'
Men för mig är han alltså författare och då främst för de
fem romanerna innan Gruppen, som gavs ut 2023 efter nästan 10 års
uppehåll som romanförfattare, men också för de två ska vi kalla dem tankeböckerna
Tid och Rum han skrivit med Alex Schulman. Alla mer eller mindre läsvärda,
mest mer, men utan att för den delen vara några direkta mästerverk som fyller
en viktig plats i vår litteraturhistoria. Men dit kan han mycket väl komma. Eklund
har också gett ut den märkliga, och lyckligtvis tunna, Livets små njutningar
– en samling, menar förlaget, ”sinnliga och suggestiva texter”, eller snarare,
menar jag, pretentiös smörja. Men jag har ju för all del haft fel förr. Men läs
honom gärna och främst hans romaner, inte minst Varulvsvalsen och In
i labyrinten. Finns väl på Ad Libris eller på Bokbörsen. Men de små
njutningarna är nog, gissar jag, lyckligtvis svåra att få tag på.
Nå. Men vad om Gruppen, som alltså är ett slags
återkomst som romanförfattare. Den har ju varit lite hypad och föregicks ju
också av en hel del artiklar i pressen – och för den delen författarbesök av
Eklund själv, tex i den utmärkta Äppelvikens bokhandel – vilket säkert gladde
inte bara honom utan också räknenissarna på förlaget.
Men alltså vad om Gruppen. Stämmer det att boken är ”en
febrig och gastkramande psykologisk roman om tillhörighet och
utanförskap, drömmar och besatthet” som förlaget påstår på boken
baksida. Ja. Och nej. Mest nej.
Ramberättelsen är ju enkel – den unga och vackre svenskan Hanna,
som har ett starkt intresse för Goya och vars mörka, fascinerande målningar kommer
att bli en spegelbild av hennes eget liv, hon arbetar som praktikant på
Pradomuseet i Madrid och stöter då en vacker dag av en slump på tre andra
svenskar. De verkar ha gott om pengar och slöar väl i stort sett bort sitt liv,
eller i vart fall sin tillvaro den sommar då de alla umgås. Ja vad gör de då,
förutom att glida runt på barer och nattklubbar och, faktiskt, mer eller mindre
ständigt äta – jo en försöker skriva en bok; han heter Tom, en annan vill få
oss att tro att hon är modell; hon heter Leah och den tredje att han är
diplomat; han heter Samuel. Deras liv fascinerar Hanna, men allt, visar det sig
så småningom, är väl mer eller mindre en lögn och man lever gott på Samuels
pappas pengar. Fram till …
Ja, fram till att denne tycker att nu får det vara nog och
stryper pengapåsen. Resan dit är väl nog så intressant i Eklunds bok men kanske inte, om vi
för ett ögonblick skulle tänka oss att det hela skulle utspela sig i det s.k.
levande livet, det som vi alla väl är en del av, särdeles trovärdig. Men gör
det något? Nej det tycker jag inte. Vi läser ju trots allt en roman, eller för
att prata i termer av vad Svenska Akademien skriver i SO: en ”längre
berättelseliknande framställning”. En hittepå alltså. Och som sådan är den ganska
läsvärd.
Om än i delar mindre sannolik. Ta bara vad den stackars
Hanna, praktikanten, ser sig tvungen att göra, och dessutom kommer undan med, nämligen
att stjäla ett Goyablad från museet och en statyett från norska ambassaden som
hon sedan säljer på svarta marknaden för att finansiera sitt liv med de övriga
eller för att – förgäves antagligen – köpa det hus som den stackars Samuel vill
ha, men som pappan förvägrat honom. Allt i akt och mening att han skall förstå
hur mycket hon älskar honom. Och minsann, har hon inte då på innerväggarna målat
av Goyas ursprungliga egna muralmålningar. Ja vad ska man säga om slikt? Mer än
att det är sådant som kan hända i en roman och att man för all del genom åren
läst annat som varit värre.
Annars är denna Hanna en intressant figur. Jag kan ju ha
missuppfattat det hela, men nog skriver Eklund fram henne som en slags dubbelnatur
– inte bara genom sitt stöldgodsfinansierade liv utan också, mer intressant, genom
återkommande samtal med en Vera, som väl antagligen är hennes kluvna bättre
eller sämre jag. Uppfattat så, menar jag att Eklund kunde gjort ytterligare lite mer av
detta. Men, som sagt, jag kan för all del ha missförstått något här. Men tanken
känns tilltalande.
Läsvärd skrev jag. Så är det och jag tänker då i första hand
på hur Eklund får ihop det rent stilistiskt, även om bildspråket ibland kan
vara lite märkligt – som tex, för att ta ett exempel av många, när någon av personerna sägs ha en ”intagande
gångstil” - men det rubbar inte alls helhetsintrycket. Det finns också en ganska
så imponerande drive i berättelsen, personporträtten kunde väl för all del varit
mer stringenta men är bra nog och slutet har också en tilltalande öppenhet. Så läsvärd
alltså.
Jag vill ge Gruppen tre stars av fem i läsbetyg. Och hoppas att det inte ska dröja tio år till innan nästa skönlitterära bok kommer.
Alla fotografer okända för mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar