Klas
Östergren – varför behöver jag upprepa detta igen och igen, kan
man ju undra – är en av våra stora författare. Han berättar för
oss om vår samtid på ett sätt som gör samhällsutvecklingen
synlig också för den som i sin vardag bara ser rattmuffen i sin
bil, passerkortet in till jobbet, sina sovande barn när hen kommer
hem, som älskar med sin fru eller man varje lördag med huvudet
fullt av vardagens bekymmer och tristess och oro för obetalda
räkningar. En samhällsutveckling som reducerat denna man eller
kvinna till en nersliten kugge i samhällsapparaten. Men som ändå
kämpar på för att få ihop det sk vardagspusslet. Men topparna
badar i sina miljoner som en von Anka. Miljoner som ibland kan vara som
man säger ärligt förtjänta inom systemet men lika ofta utanför
systemet. En sak är i vart fall säker – du och jag sitter med
Svartepetter.
Vad heter han nu igen? Anka, Wolf, Martin-Löf - kommer inte ihåg ...
I
Twist
får vi som läsare följa en inte namngiven författare på ett
uppdrag som för honom tillbaka till en resa i tid och rum där han
återupplever gamla tider, en gammal förälskelse, gamla bekanta
och som allt leder till en härva bortom hans kontroll. Navet i
berättelse är en kvinna som kan heta Anne-Marie, eller Ami eller
Anna eller varför inte Annie. Den berättelse som rör sig runt
henne, berättaren och ett antal andra personer handlar ytterst om
att utnyttja tidens möjligheter och andra människor för egen
vinning eller själv bli utnyttjad. Tiden var då, som nu, sådan att
den största skurken med den största kuken alltid vinner. Även om
priset kan bli ofattbart högt.
Han heter i vart fall Östergren. Det vet jag.
Det
är ett avancerat romanbygge som Östergren åstadkommit. Han för
oss, med till synes enkla medel och på en prosa som bara den gör
romanen till en läsupplevelse, från barndomens förälskelse, över
gasledningar i Östersjön, Stasis arkiv, bittra erfarenheter,
efterkrigstidens skumraskaffärer här hemma och på andra håll
slutligen fram till det ensamma hotellrummet med en necessär full med
sömnpiller. Från allt detta och mycket mer går det trådar som aldrig
riktigt helt knyts samman - vilket naturligtvis är ett medvetet stilistiskt drag - men som ändå tydligt löper till inte
bara necessären utan också över sveken och nederlagen. Hos den
starke och cyniske finns en medvetenhet och en till synes fri vilja.
Hos andra inte.
Men
varför titeln Twist? Vi får som tidsmarkörer läsa om bl.a. Led
Zeppelin och naturligtvis Beatles. Om just låten Twist skriver
Östergren: ”Twist
var som ingen annan dans. Den saknade steg, man vred och vände på
kroppen som masken kringlar kring en krok och när låten var slut
var man genomsvettig och utpumpad utan att ha kommit ur fläcken”.
Just så blev livet för berättaren och fler med honom. Kanske för
dig, bäste ev. läsare, också?
Östergren skriver med till synes lätt hand, men bläcket i hans penna är svart. Jag
ger denna goda bok, som borde kunna fungera som terapi för
folksjälen, fem stars
av fem
och anbefaller den till läsning. Basta!
Ja, men du avslöjar hur det slutar!! Tur att jag redan läst! Håller med förutom att boken är lite för välsmord och elegant. Det motverkar Dead end - slutet på ett störande sätt. Även om slutmeningarna sitter som en ytterst välknuten slips! 3 av 5.
SvaraRaderaJag förstod inte slutet av romanen, kan någon förklara det för mig?
SvaraRadera