Den utmärkta Åsa Beckman – bitr
kulturchef i DN – var väl den som härförleden lanserade
uttrycket kulturmannen,
dvs. den mer eller mindre begåvade och framgångsrike man inom den
kulturella sfären som tycks finna det intressant att lägra mer
eller mindre unga kvinnliga beundrare. Udden i den diskussion som
följde var (naturligtvis) riktad mot mannen – han som enligt myten
tager vad han vill ha. Egendomligt nog skrevs det inget om kvinnorna
– de som blir tagna för att de vill. Om man nu inte skulle vilja,
så är det väl i så fall bara att göra som när man möter andra
busar än just en kulturman, dvs. bildligt och/eller bokstavligt
sparka honom i skrevet eller i hans övermogna ego. Men i just fallet
med k-mannen, förutsattes att all skuld och allt ansvar låg på
honom ensam. Särskilt märkligt som det relativt tydligt, men
förstås outsagt, i diskussionen efter artikeln efterhand mejslade
fram vilka män som i sammanhanget var de särskilt stora
hatobjekten. Kultman ligge ogill, på hans ev. lägrade unga dam träs
en oskuldens strålglans kring det blonda håret. Så blev resultatet
av det sk offentliga samtalet. Då som tidigare när denna fråga
diskuterats. För särskilt ny var den ju inte.
Fru Beckman.
Nu har
Beckman lanserat ett nytt uttryck – vänterskor.
Med detta menas de kvinnor som lämnas temporärt när deras män
vill pröva på om ett nytt förhållande han ingått med en (förstås
yngre) annan kvinna är värt att satsa på eller inte. Han vill
pausa deras relation. Även denna gång utmålas mannen som den stora
skurken, vilket han naturligtvis i och för sig också är. Men
kvinnan då? Varför skall man inte ta för självklart att hon
trycker upp sin kåte make mot väggen och inte ber utan kräver att
han ska välja – mig eller henne. Nä nä. Det är tydligen för
mycket begärt. Istället tas för givet att kvinnans lott skall vara
att vänta och hoppas. Och att sympatierna skall ligga hos henne för
att hon går in i denna offerroll. (Och detta säger jag, bästa ev.
läsare, trots att min egen historia i just detta avseende inte är
särskilt hedervärd).
I sin
artikel om dessa vänterskor, nämner Beckman Siri Hustvedts roman
Sommaren utan män,
som handlar om just denna problematik. Av Hustvedt hade jag då bara
läst den utmärkta Vad jag älskade
och blev
förstås nyfiken på Sommaren utan
män. (Kanske,
tänkte jag, kunde min egen solkiga historia få en annan och lite
mildare belysning. Så blev det emellertid inte. Tvärtom, vill jag
säga).
Fru Hustvedt.
Romanen
handlar om Boris som förälskar sig i en tjugo år yngre kollega och
meddelar sin fru Mia att han vill pausa deras relation. Banalt så
det förslår, kan tyckas. Men i en – jag tvekar inte att säga
detta – mästares hand blir alla de komplikationer och umbäranden,
allt det hopp och all den förtvivlan, alla de nederlag men faktiskt
också hopp som ryms i denna paus belysta på ett sådant sätt att
boken fanimej borde ges i lysningspresent till alla som står i
begrepp att gifta sig. Och kanske till alla män i den begynnande
medelålder?
Romanens
yttre handling lämnar jag därhän, men den är naturligtvis väl
tänkt, väl formulerad och väl beskriven. Perspektivet är
genomgående Mias. Från hennes initiala psykiska sammanbrott till
den långsamma återuppbyggnaden med förstärkt självförtroende
och en större insikt i sin egen och andra kvinnors roll och
betydelse, ger oss Hustvedt sin beskrivning av att det finns en väg
från katastrofen till en ny försoning. Men detta sker inte i sig
tack vare mannens önskan om paus; det sker egentligen trots denna
önskan. Det sker, i romanens fiktiva värld, enbart tack vare Mias
insiktsfulla resonemang med sig själv och olika personer hon möter
och de nya erfarenheter hon gör under den tid Boris är borta ur
hennes liv.
Hustvedt
skriver en slags försoningens Höga Visa. En annan författare hade
från samma historia kanske skrivit en roman om vandringen genom
helvetets alla kretsar. Men hos Hustvedt kan vi läsa att det trots
allt går att lägga även bittra erfarenheter till en ny grund för
en gemensam framtid. Sant eller inte, vad vet jag. Men Hustvedt gör
det troligt. Det kan gå. Men Mia och Boris möts i så fall säkert
från andra styrkepositioner än innan han ville göra sin lilla
paus.
Kanske
ligger det i just detta det budskap vi kan få som läsare. Det kan
gå att mötas igen om båda inser att den starkaste och mest mogna
är den som trots ett egentligen helt avgörande svek vågar satsa
igen, vågar bygga vidare på en ny grund från en ny egen
styrkeposition, vågar inse att den starkaste var den som använde
pausen till egna insiktsfulla resonemang om kärlekens villkor,
möjligheter och erfarenheter.
Men,
undrar man, visst är det en sak att i läsfåtöljen följa en
historia fullt ut och en helt annan att i den bittra verkligheten
uppleva den in på det egna skinnet. Visst är det så.
Men boken
gav jag i vart fall fem
stars av
fem.
Och glöm nu inte att ge den i lysningspresent nästa gång det är
aktuellt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar