Vad är en tritonus? Ja, det fick jag ju slå upp (Tänkte än en gång på Alf Henrikson:
Att slå upp, sa gubbfan, är alltid det bästa. Han var inte längre så ung att han visste
mesta).
Så vad? Jo ett tonintervall och då mellan tre toner. Det hela har en
dissonant
klang och låter tydligen lite kärvt och ogästvänligt för örat och har av
det skälet kallats
för Djävulen i musiken. Det används, lär jag mig, inte bara i
den klassiska
musiken utan också en hel del i populärmusiken. Då vet vi.
Märks då detta
i Kjell Westös bok Tritonus? Ja
kanske för den känsliga läsaren
med ett känsligt
öra. Men inte mer i den boken, föreställer jag mig, än i andra
bra böcker
som beskriver relationer, hur vi hanterar olikheter oss emellan eller –
om man så
vill – förhållandet mellan harmoni och dissonans generellt och/eller
specifikt.
Menar jag nog. Därmed också sagt att Tritonus är en bra bok.
Nå. Men vad
om Tritonus? Vi läser om främst två ensamma själar. Två män som
i olika grad
är besjälade av musiken och dess stärkande möjligheter. Den ene är
en stor och erkänd
musiker och dirigent, den andra en psykolog och
amatörmusiker.
Mellan dessa utvecklas efterhand en märklig närhet eller
kanske rent
av vänskap. Över dem båda vilar ett mörker som möjligen kan lätta
när de båda öppnar
upp för denna ömsesidiga vänskap. Vem vet. Westö kanske.
Men denna
vänskap är bokens motor och som driver storyn framåt.
Båda saknar
en älskad kvinna. Båda saknar en uppgift som man upplever som
meningsfull
och viktig. Båda har mötts av – och kanske nötts ner av – ständiga
besvikelser. Båda
är nära en bristningsgräns.
Så möts då
dessa två på en ö i den finländska skärgården där musikern – han
heter Thomas
Brander – har låtit bygga ett som det beskrivs i boken närmast
sanslöst grandiost
hus och den där bosatta psykologen/amatörmusikern – han
heter Reidar Lindell.
Båda har alltså
ett bagage att bära. Båda har i livet mött besvikelser och
nederlag, men
båda har väl rest sig om än med en något mer böjd rygg än
tidigare. Men
än försonas de med sitt öde. Fortfarande står de upprätt.
Fortfarande
kan de se mot horisonten med en någorlunda skarp syn och rimlig
grad av förhoppning.
Men hur länge?
Ja det blir
väl den fråga som hänger kvar efter läsningen. Men också i vilken
grad det kan gälla
dig och mig. Hur länge dröjer det till att vår egen blick mot
horisonten ersätts
av att vi skumögt tittar ner mot våra slitna skosulor. Länge än,
länge än. Men
en gång. Ja, fy fan.
Men Tritonus
då? Jag vill gärna ge den fyra stars av fem i betyg för den
sammansatta,
vackra, vemodiga och gripande storyn, gestaltningen av de olika
människor som
vi möter, inte minst språkbehandlingen men också
beskrivningen
av olika och varierande musikstilar och musikstycken som av och
till vävs in
i storyn. Men också för att Westö på ett trovärdigt sätt lyckats få med
både me-too
och den pågående pestsmittan i boken.
Tack för en fin recension. Den finns i min läslista - när jag nu ska komma till skott? Jag räknar med att den tar lite tid att läsa och att det finns en del musik som man gärna vill uppleva under och efter läsningen.
SvaraRadera