Jerker Virdborg – ja, vad har jag läst av honom? Inte mycket. Närmare bestämt bara tre böcker av de totalt 13 han enligt Wikipedia gett ut sedan debuten 2001, nämligen Landhöjning två centimeter per natt, Skyddsrummet Luxgatan och Svart krabba. Alla utmärkta och läsvärda. Och så nu Mamma i soffa. Så det blir då noga räknat fyra som nu kommer att trängas i bokhyllorna bland alla de övriga lästa böcker som genom åren samlat sig där. Men så har jag ju också läst (eller sanningen att säga skummat igenom) den antologi han varit redaktör för tillsammans med Ingrid Elam, nämligen Svenska noveller: Från Almqvist till Stoor. Så det blev ju en del.
Och det kan
säkert mycket väl bli fler, även om Mamma i soffa väl inte, när
allt i sinom tid summeras, kan komma att räknas till hans bättre. Jag gissar
att han skrev den närmast för skojs skull, som en slags avkoppling bland mycket annat
han måste syssla med för att försörja sig. För särskilt bra kan man inte säga
att den är.
Vad läser vi
då om? Mer än att den gamla kvinnan (gammal och gammal förresten; hon är 71 år,
själv är jag ju … ja, äldre) åker med sina två söner inte till IKEA men väl
Möbelhuset Ekensäng i akt och mening att där köpa en liten byrå tror jag det var.
Väl där sätter sig mamman i en grön tresitssoffa och vägrar att flytta på sig. Där
sitter hon sedan dag 1, sover i den, sitter där dag 2, sover i den en natt till
för att dag tre – ja då sker det märkliga saker.
Men innan
dess händer det man kan förvänta sig hända, dvs allt utom att barnen tillkallar
polis och ambulans eller något i den stilen. Främst att mamman pratar lite
allvar med den äldre, och i situationen mest ansvarstagande av sönerna, om
livet och döden – bland annat att hon egentligen aldrig velat bli mamma,
vilket, av naturliga skäl, tar ganska så hårt på den son hon då avslöjar detta
för. Men även annat händer förstås – dottern kommer dit och försöker övertala
mamman att resa sig upp och gå, liksom den andra sonen gör. Förgäves. Ägaren till
möbelhuset kommer också dit och mer eller mindre tvingar barnen att köpa den
soffa där mamman sitter, och alltså för den delen också sover, i. En av sönerna
roar sig med att idka könsumgänge med en kvarvarande av varuhuset anställd
kvinna. Och så vidare. Allt medan mamman sitter orörlig i soffan och till synes
längtansfullt tittar ut genom ett fönster genom vilket man kan se en skimrande sjö.
Men så
kommer då dag tre. Den äldre av sönerna har även han sovit i varuhuset och när
han vaknar och går upp till mamman på plan två i varuhuset vad ser han då? Ingenting.
Soffan och mamman är puts väck och i det fönster där mamman tittat längtansfullt
ut finns att stort djävla hål.
Det som nu
sker – eller har skett, för den delen - är alltför osannolikt att ens
antydningsvis återge. Men den lite åldrige mamman har alltså tagit sin soffa
och inte rest sig och gått utan slagit den igenom ett fönster, sedan dragit
soffan fram till sjön, lagt sig i den och låtit sig flyta framåt mot … jag mot
vad undrar man ju vad hon hade tänkt. Men den äldre ansvarstagande sonen rusar
nu på morgonkvisten ut i sjön, hittar förstås soffan där den guppar i vattnet
och … Nä nu orkar jag inte mer, Men mamman ligger som ni förstår död i den. Ack
ja.
Ack ja. Vad
är det då jag läst? En allegori över ett föräldraskap, en beskrivning av hur en
relation mellan syskon kan se ut eller … ja, vad? Eller bara ett försök av
Virdborg att skriva en småputtrig historia om ingenting, ingenting mer än att skämta
lite om hur det kan gå för en familj – kanske både när en av medlemmarna i den
sätter sig i en soffa eller någon inte gör det?
Ja jag vet inte,
Jag vet bara att Mamma i soffa får två stars av fem i
läsbetyg av mig. Läs för allt i världen något annat av Virdborg blir mitt
förslag.
Jag respekterar Bokhållarens bedömning men utan att ha läst boken själv tycker jag att den verkar fascinerande.
SvaraRaderaSom barn tyckte jag att raderna med provsängar och modellvardagsrum på IKEA var kusliga: sängar och soffor var det ju meningen med att de skulle bebos, men här stod de så vem som helst kunde vandra in och klampa upp i sängen eller gå över vardagsrumsmattan med sina leriga dojjor. Samtidigt gjorde det på något konstigt vis inget, eftersom de var ingens. Tycker allt att det fortfarande känns kusligt, nu när jag minns.
Det som är ännu kusligare är förstås en historia om att mitt upp i vardagslivet, inne på ett vanligt varuhus, så bestämmer sig den här familjemedlemmen plötsligt för att checka ut. Först från rollen som kund, sedan från rollen som förälder och därefter från livet. Med något så alldagligt som en soffa som centrum. En som inte ens är någons...
Jag vågar nog inte läsa boken själv.