Två
vita, medelålders och, som det verkar, vällyckade män skriver en
gemensam bok de kallar Tid.
Livet är inte
kronologiskt.
Boken var, läser jag i ett förord, främst tänkt som en bok om tid
men blev också något av ett självporträtt. Eller naturligtvis
snarare två. Eller möjligen tre – för, som författarna noterar,
”så
är vi ju alla fast i samma tid”.
Och kanske delvis i samma omständigheter?
Medelålders. Farliga?
Av
de två känner jag bäst till Sigge Eklund. Jag har läst alla hans
böcker och har här på min blygsamma blogg också kommenterat den
senaste In
i labyrinten
(läs min kommentar här om du vill:
http://kennethbokhallaren.blogspot.se/2014/04/sigge-eklund-in-i-labyrinten.html;
en varning kan kanske vara på sin plats – kommentaren är som
vanligt lång och innehåller också som vanligt en del möjligen
ovidkommande text utöver mitt tyckande om själva boken; i det här
fallet lite om en som jag tycker skandalös artikel i Filter där
Eklund porträtteras tillsammans med sin bror och sin far). Av Alex
Schulman har jag bara läst den självbiografiska romanen Skynda
att älska,
dock utan att kommentera den här på min blogg. Så djävla
märkvärdig tyckte jag inte den var, nämligen.
Att de två är vänner, har en gemensam poddcast som
har ofattbart många lyssnare, har haft en uppmärksammad scenshow
tillsammans och också i övrigt är involverade i blogg-, podd- och
radio/TV-sfären – det är väl då som man kan kallas
medieentreprenörer? - har jag ju inte lyckats undgå att notera. Jag
läser ju trots allt tidningar. Podden har jag inte lyssnat på, men
kommer antagligen att göra från nu, bara jag kan hitta den i den
virvlande cyberrymden. Föreställningen såg jag inte, vilket jag
ångrar lite. Men det blir kanske fler tillfällen?
Medieentreprenörer således. Ett uttryck för detta
måste väl vara hur boken marknadsförs. Man snubblar ju nästan
över den på snart sagt varje varuhus – och tom den obetydliga
Konsumbutiken i Vinsta i det fjärran Vällingby, där jag en gång
var inne för att köpa ett … ja, det kan ju göra detsamma
förresten, hade ställ på ställ med boken kan jag berätta – och
det finns väl ingen tidning som inte har haft nästintill devota
intervjuer med författarna eller annan information om boken redan
innan släpp. Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan hade också
anordnat en sedvanlig sk författarträff med dem, men den fick
ställas in då kön som ville ha den köpta boken signerad ringlade
långt ut på gatan. Jag var där och noterade lite förvånad att
kommers tydligen går före diskussion/samtal. Och folk fotograferade
som galningar. Dessutom har förlaget gett ut boken i två versioner
– en sedvanlig och en lite dyrare sk limited edition med
extramaterial (och dessutom är den instoppad i en box, som om den
skulle vara särskilt skyddsvärd). Vilken version tror ni att er
okände bokbloggare har köpt? Jomenvisst – exemplar nr 359,
signerad och allt. Häj!
Men det mest påtagliga uttrycket för att boken skall
krängas till nästan vilket pris som helst var väl hur
Eklund/Schulman/förlaget Bookmark presenterade den på senaste
bokmässan. Där var jag ju inte i år, men har sett deras monter
avbildad – den största i mannaminne tydligen; den gick nästan upp
till himmelen som ett annat Babels torn. Och till Göteborg åkte man
i ett eget specialchartrat tåg med författarna som ett slags
konduktörer. Stod det att läsa i gammelpressen. Hoppas bara att
allt gick bra och att alla var nöjda. Även besökarna. Så nu är
det väl bara att vänta på recensionerna och
försäljningsstatistiken.
Montern. Lika stabil som Babels torn?
Vad är då Tid. Livet är inte
kronologiskt för en slags bok? Jag skulle vilja påstå
att den är en tankebok – eller heter det tänkebok? - om livet;
det som varit, det som är och det som i bästa fall kommer. I
centrum står inte så mycket Tiden utan snarare författarna själva.
Eller mer korrekt: författarna där de står bredvid sina respektive
pappor och sina egna barn. Deras mammor och fruar cirkulerar i
huvudsak lite vilset runt detta bokens kraftfulla epicentrum. Temat
känns ju igen från tidigare böcker av både Eklund och Schulman,
särskilt Eklund.
Boken är indelad i fyra huvudavsnitt – Då, Nu, Sen
och Bortom tiden. Varje sådant avsnitt har ett antal kapitel där
Eklund och Schulman skriver växelvis under var sin egen rubrik.
Detta är ett spännande och intressant grepp som gör att boken blir
uttalat personlig. Författarna kommenterar dessutom ibland vad den
andre skrivit, vilket gör att boken också, men inte bara av det
skälet, blir som en sammanhållen helhet. Annars kunde man ju tänkt
sig att det skulle kännas som att de skriver i var sitt parallellt
spår och att berättelsen alltså inte blir en utan två. Inte en
berättelse utan två. Nu samtalar författarna istället av och till
med varandra över kapitlen. Allt med olika tilltal och med olika
vinklingar förstås, men läsaren ser och uppfattar en helhet.
Men om temat, som jag uppfattar det, känns igen sedan
tidigare, så kan man ju som läsare fråga sig varför de skrivit
ytterligare en bok. Tillför den här något annat och nytt? Ja, det
tror jag man kan säga. Eller rättare sagt: det tycker jag.
Deras tidigare böcker om barndom, föräldrar,
skilsmässor, fruar, egna barn – dvs. om livet som det blev – är
skönlitterära med den frihet det innebär. I Tid
skriver man utan skyddsnät. Föräldrarna är mycket påtagligt
deras egna liksom barnen och fruarna. Skilsmässan – denna
psykologiska marianergrav för en av författarna - är föräldrarnas.
Om detta, och mer därtill, skriver Eklund och Schulman personligt,
allvarsamt och reflekterande. Deras upplevelser blir på det sättet
inte bara deras egna utan kan också bli läsarens, dvs. om läsaren
tillåter sig samma rannsakande attityd till sitt eget liv som
författarna har till sina. ”Det Eklund skriver om sina
föräldrars skilsmässa” kan läsaren fråga sig ”har det
bäring på mitt eget liv? Och i så fall hur? Och varför?”.
Själv har jag upplevt två skilsmässor. Den ena var
lätt för mig därför att ett annat liv genom den kunde bli
möjligt. Den andra var som att falla genom det svarta hålet och
paradoxalt nog bara ha mörkret att hålla sig (kvar) i. Men tiden
gick, som den alltid gör. Och en ny, bra framtid blev åter möjlig.
Boken är välskriven, välformulerad och genomtänkt.
Man kan som läsare notera en skillnad mellan de två författarna i
både stil och sätt att närma sig sina frågor, vilket är bra. Jag
tycker man då förstår att boken är både gemensam och
individuell. Eklund/Schulman ställer sig i stort samma frågor, men
svaren varierar både till sin uttrycksform och sitt innehåll. Detta
visar, menar jag, att de tar läsaren på allvar och man inser att
man har en bok i sin hand som är skriven av två intelligenta och
analyserande författare som brottas med frågeställningar som är
viktiga för dem. Och som just därför kan bli viktiga också för
den eftertänksamme läsaren.
Det vilar ett stort allvar över boken. Borta är
Schulmans tidigare pajaseri och hånfulla kommentarer om alla och
envar. Borta är Eklunds alldeles konkreta pissande på tidningen
Filter. Kvar är insikten att vi här läser om den skapande,
intelligenta och känsliga människans ständigt pågående kamp för
att hitta rätt bland de grynnor som liv och levande kan kasta ut; en
kamp för att landa rätt för sin familj och för sig själv; en
kamp för överlevnad trots den ballast som barndomen kan ha gett.
Låter detta patetiskt? Kanske. Men jag läser denna
bok, som alla andra böcker, med mina personliga läsglasögon på
och med mina egna erfarenheter i botten.
Eklund skriver på ett ställe, och Schulman kommenterar
det på ett annat, att han på en konsert med Dylan satt så nära
scenen att han såg att Dylan, som inte sällan betraktas som en
stenstod på scen, faktiskt dansade sig genom hela konserten. Men med
små, små steg – osynliga för den som satt bara lite längre bak
än Eklund. Detta gav honom en helt annan bild av Dylan och hans
artisteri. Dylan levde. På motsvarande sätt menar jag att
Tid kan ge den intresserade
läsaren en annan bild av Eklund och Schulman. Om man vill. Och om
man sätter sig tillräckligt nära texten. För i den här boken
dansar de för den som vill och orkar se. Och blundar läsaren ser
man kanske också sig själv dansa med de små stegen. Små men fullt
synliga. Jag tror det i vart fall.
Jag gav Tid fem
stars av fem i betyg. Och kom i håg, bäste ev. läsare,
att livet inte är kronologiskt. Det expanderar i alla riktningar.
Ungefär som universum!
Instämmer! Podden hittar du t ex här. Jag fastnade för podden tack vare avsnitt 16: Lilla Alex is present.
SvaraRaderaTack. Jag har nu lyssnat på podden. Kul och intressant, faktiskt. Går att förstå dess makalösa genomslag.
Radera