Thomas
Bernhard är en av de bästa författare som, enligt av många
omhuldad myt, inte fick Nobelpriset. Må så vara. Hursomhelst så
skriver han ingen ”örats
poesi” och inte heller
några snälla episka verk och inte heller är hans författarskap,
för att nu nämna motiveringen till Harry Martinsons pris, ”ett
författarskap som fångar daggdroppen”.
Nej,
hans stil är mycket personlig och mycket egenartad. Han skriver en
prosa som bara väller fram sida efter sida, han tycka vara oavbrutet
rasande och vi får som läsare uppleva något av hans bittra
helvete, upplevt inte in på skinnet utan som ristad in i själen med
glödpenna. Tydligast kanske här i de verk som många uppfattar som
de mest centrala i hans produktion och som Tranan har samlat i
volymen Självbiografierna.
Vi pratar om böckerna Orsaken,
Källaren, Andhämtningen, Kylan
och Ett barn.
Jag skriver efterhand om varje bok. Det kan ta tid. Håll ut.
Orsaken
(skriven och
inlagd den 20 nov. 2016).
Tonåringen Thomas Bernhard går i läroverket. Sin
pappa har han aldrig träffat, sin farfar en enda gång och då när
denne berättade att pappan hade avlidit, sin mamma umgås han bara
sporadiskt med efter att hon gift om sig och fått barn med den nye
mannen. Hans morfar, gammal kommunist och humanist som vill att TB
ska få en utbildning för att kunna komma någonstans i livet, blir
hans enda kontakt med familjen och är också den ende som kan ge
honom, det uppväxande barnet, råd och vägledning. Och är den ende
TB kan samtala med.
TB hatar den stad han bor i (Salzburg), dess invånare
och tom dess byggnader och naturen i omgivningarna. Han hatar själva
landet Österrike. Han hatar läroverket som hans morfar satt honom
i. Han hatar den tid när läroverket leddes av nazisten Grünkranz.
Han hatar den tid då det leddes av katoliken farbror Franz. Han
hatar lärarna. Han hatar skolkamraterna. Han hatar sig själv.
Under tiden i läroverket fick TB inte till någon del
del av det som alla barn och unga har rätt att få del av – lycka,
glädje, trygghet, respekt. Tro på en framtid. Han fick under sin
tid där betala ett högt pris. Kanske det högsta som kan tänkas..
Uttrycken för detta beskrivet TB i de kommande böckerna. Här får
vi som läsare bara ”en antydan”, som också är bokens
undertitel.
Om detta berättar TB på sin vanliga mycket personliga
prosa. Han tycks faktiskt ibland balansera på vansinnets rand. Men
han skriver på ett sätt och med en intensitet som det inte går att
värja sig för. Än svårare då när man vet att han skriver med
pennan doppad i eget blod.
Femton år gammal lämnar ha skolan utan familjens
vetskap för att börja en treårig lärlingsutbildning hos en
specerihandlare.
Källaren
(skriven och inlagd den
13 feb 2017; dagen före alla hjärtans dag).
TB
börjar alltså som lärling hos specerihandlaren herr Karl Podhala.
Vad ynglingen TB själv ville med att börja där stod helt klart för
honom själv – antingen skulle han ta livet av sig eller sluta på
gymnasiet, ”en
av de
största
mänskliga meningslösheterna”.
Tiden hos Podhala blir också en frigörelse för honom och något
som verkar kunna vara början till ett nytt liv. Hos Podhala tycker
sig TB lära sig möta andra människor, kort sagt lära sig vara
människa. Samtidigt får han tack vare sin morfar möjlighet att få
undervisning i sång och musikvetenskap, vilket tillsammans med
lärlingstidens erfarenhet bildar de tre ben hans ben nu står på.
Men så insjuknar han i tuberkulos och boken slutar.
TB:s
berättarstil är den sedan tidigare kända och etablerade. Och
alltså som vanligt läsvärd. Men jag tycker faktiskt att hans
raseri, som är påtagligt, trots allt är nertonat här jämfört
med förra boken i serien. Ibland känns det också som om
helvetesskildringarna – förlåt mig milde herre gud om jag nu
trampar någon kännare på tårna – är avsiktligt komiska och det
kan väl inte vara TB:s avsikt eller mening. Men vad vet man. Eller
så var jag själv – mot all förmodan – på lite för gott
humör. Eller TB medvetet ironisk. Läs själv, min okände läsare
av denna blogg, och bilda dig en egen uppfattning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar