Jag
läser mig till att man i Steve Sem-Sandbergs Stormen.
En berättelse
ska kunna se en sorts koppling till William Shakespeares sagospel
eller om man så vill romantiska komedi (enl. Wikipedia) Stormen.
Allt sådant går mig förbi. I första hand för att jag kan för
lite om Willes pjäs. Men också, måste jag säga, för att jag
vägrar att läsa en författares verk med höglitterära glasögon
eller med förstoringsglas eller med lupp för att se sådana
kopplingar som kan finnas eller inte finnas, som är uppenbara eller
inte, som döljs eller inte, som är avsedda eller inte.
Inte Shakespeare.
Den
höglitteräre och särdeles kunnige läsaren blir naturligtvis nöjd
och glad om hen i verket X av författaren Y tycker sig läsa in att
Y minsann måste ha läst t.ex. Wille S. Och sen menar sig behöva
basunera ut denna insikt till den häpna menigheten. Själv blir jag
bara trött. Eller snarare förbannad.
Nå.
Den illitterate surgubben, er okände bokbloggare, har nu talat
färdigt om just detta. För denna gång. Men jag menar alltså att
varje verk ska tålas att läsas på egna meriter. Stormen.
En berättelse
är alldeles påtagligt ett sådant verk. Och den är dessutom så
långt från en romantisk komedi man kan tänka sig.
Det
är istället - som jag läser boken - en sällsam, mörk och
understundom skrämmande berättelse med politiska undertoner och med
udden riktad mot i första hand, men inte bara, det fascistiska Norge
under andra världskriget. Är det möjligt, frågar sig
Sem-Sandberg, att det i Norge då kunde pågå medicinska försök på
oskyldiga barn. Försök som ledde till deras förtidiga död.
Om
det gjorde så i det verkliga livet vet inte jag. Men Sem-Sandberg
visar att det möjligen i den mörka slagskugga som Quisling la ut
över landet kan ha pågått aktiviteter som nu är helt otänkbara.
Men som då, i den übermenschanda som rådde bland männen och
kvinnorna i svarta uniformer och blanka stövlar, kunde vara fullt
möjliga. Det som sker i Sem-Sandbergs bok – och som jag inte
närmare går in på här – blir särskilt skrämmande och
paradoxalt nog än mer oförlåtligt då det fanns en ”god tanke”
i botten. Den ”goda tanken” var att försöka hitta ett botemedel
åt en enda sjuk och handikappad person. För att – förgäves
visade det sig förstås – pröva om detta kunde vara möjligt togs
liv och hälsa och lycka från många andra.
Och
då pratar vi inte bara om liv, hälsa och lycka för de barn som
ofrivilligt och ovetandes fick deltaga i de medicinska experimenten.
Utan också om ett antal andra personer – varav två barn – som
utan att själv vara direkt delaktiga i experimenten fick leva sina
liv i det mörker där dessa brott sedan skulle döljas och
förträngas.
Hur
det gick för dessa personer – och inte minst de två barnen –
behöver du inte tvivla på.
Sem-Sandberg
leder oss genom sin berättelse på ett språk som är avskalat och
förtätat, som är brinnande och kyligt, som är drömskt och
kameralt. Som är ett språk som bara den verkligt gode författaren
har och också kan använda för att ge oss en berättelse som vill
få oss att stanna vid meningar och delar men samtidigt tvingar oss
vidare. Att Sem-Sandberg är en sådan författare har han som bekant
visat också tidigare.
Själva
storyn då, håller den? Den enkla sanningen är att ja, det gör den. När berättelsen
är slut darrar ditt hjärta. Men öppnas också din insikt om det
nödvändiga i att hålla de mörkrets krafter som idag verkar både
öppet och i det fördolda stången. Järnrören måste vridas ur
deras händer. I detta för oss alla
viktiga och helt
nödvändiga arbete kan Stormen.
En berättelse
vara en bok att återkomma till. Och hämta styrka från.
Men
detta är mitt sätt att läsa boken, min läsart. En annan läsare
kan se annat, lägga tonvikten på annat. Detta kan vara fullt
möjligt. Men så är det ju med den goda och komplexa litteraturen.
Läs själv och bedöm själv och kom till din egen slutsats.
Att
jag ger Stormen.
En berättelse fem stars av fem
i betyg behöver väl inte sägas. Och inte heller att den
rekommenderas till insiktsfull, eftertänksam och långsam läsning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar