Såhär är det: när jag först hörde talas om
Åsbrinks nya bok, så tänkte jag att det kan väl aldrig vara
något. Skriva en bok om ett enda år och bygga den på enstaka
händelser under det året kan väl bara blir anekdoter samlade efter
varandra och då alltså en sämre version av Peter Englund och hans
nu utökade Stridens skönhet och sorg. Tänkte jag. Jag har
haft fel förr – inte så ofta förstås, men ändå … - men här
var jag verkligen helt fel ute. Boken är inte bara bra. Den är
mycket bra. Och betydligt bättre än vad Englund åstadkommer om
första världskriget.
(Apropå Englund, förresten. Vad är det som fått
honom och förlaget Natur och kultur att ge ut hans senaste bok Jag
kommer i håg. Vem har intresse av denna bok? Vem vill t.ex. läsa
om att han kommer ihåg sin första ejakulation? Själv börjar jag
närma mig den ålder då det kan bli aktuellt att skriven en bok som
skulle kunna heta Jag kommer inte ihåg – särskilt
intressant blir det förstås att läsa om avsnittet där jag inte
kommer ihåg min senaste sädestömning. Hallå Natur och Kultur
– jag står visserligen inte i telefonkatalogen, men åtminstone en
av era redaktörer har min mailadress. Jag väntar.) ;)
Nå. Åsbrink har väl sneglat inte bara på Englund
utan säkert också på Florian Illies som för evigheter sedan gav
ut Århundradets sommar 1913, som jag förstås inte läst,
men som beskriver året innan första världskriget. Englund låter
oss i serien Stridens skönhet och sorg läsa om enskilda
personers upplevelser av just första världskriget och då i första
hand dess fasa och sorg; den eventuella skönheten har som jag läser
böckerna en mer undanskymd roll. Hos Åsbrink läser vi månadsvis
om händelser där visserligen stort och smått blandas, men där
helheten ger så mycket mer än de enskilda delarna. Och där
läsningen ger oss en förståelse också för vad som sker i vår
egen tid, i december 2016.
1947, året efter att jag själv föddes, måste ju ha
uppfattats som början på en hoppets tid. Och var naturligtvis också
så i många avseenden. Mycket positivt skedde det året och inte
minst åren därefter. Om detta behöver vi inte orda mer. Men under
ytan skedde det också sådant som starkt och negativt påverkar oss
än idag. Då som nu vägrade folk och länder att hantera flyktingar
på ett anständigt sätt. Då som nu vann de fundamentalistiska
krafterna terräng. Då som nu formade fascismen om sig.
Åsbrink beskriver inte bara hur grunden läggs för
jihadisternas radikala tänkande utan också hur fascisterna i sin
retorik tonar ner frågan om ras och lägger en större vikt på
begreppet kultur. Och vad sker då inte i denna dystra decembermånad
2016 hemma hos oss om inte just det att SD inte längre lägger samma
relativa vikt vid invandrarfrågan – varför ske de göra det när
de andra partierna redan anammat inte bara deras retorik utan också
politik – utan också låter andra vice talmannen Björn Söder
presentera lite tankar om just kultur. Ledorden är att blott Sverige
svenska krusbär har. Och att det skall förbli så. Ingen mexikansk
dahlia i vår svenska rabatt inte.
Nå. Detta om detta. Det lär väl bli skäl att
återkomma.
Men nu innehåller Åsbrinks 1947
också mycket annat som är väl värt att läsa och komma
ihåg. Om hur Great Britain inte längre ville vara så great. Om hur
Orwell nästan stupar när han skriver 1984. Om
Nürnbergsrättegångarna. Om begreppet folkmord. Om Grupp 47. Om
Simone de Beauvoir. Om Dior. Och mer därtill. Allt – eller i vart
fall det mesta – skrivit på en utsökt svenska och med en
formuleringskonst och koncentration som vem som helst kan avundas
henne. Dessutom ger hon oss en personlig beskrivning av sin egen
familj och sin egen pappa och hans resa till vårt land.
Detta är en viktig och angelägen bok. Den blev
visserligen inte prisad i årets Augustgala, men den kan verkligen
rekommenderas för inköp. Stoppa den under granen. Gör det. Och kom
ihåg att Bokhållaren gav den fem stars av fem i betyg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar