Mödrarnas
söndag
– en tunn men tät liten bok med hög densitet.
Och
således mycket läsvärd. Inte undra på att den ligger högt – om
inte rentav högst – på DN:s boklista den vecka detta skrivs. Den
bakomliggande handlingen i sig är ju inte särskilt mycket att hurra
för, men vad gör det när Swifts språk är helt klanderfritt, att
själva romanbygget är någorlunda spännande och rimligt, om än
enligt min mening alltså inte helt invändningsfritt, och att vi som
läsare genom inskjutna meningar eller hela stycken efterhand förstår
– om man nu väljer att läsa boken på det sättet – att den
engelska överklassen står inför sitt nederlag och att framtiden
ligger hos de till synes enklaste av de enkla. (Precis som vi i dessa
dagar mitt framför ögonen på oss ser nedmonteringen av Great
Britain till – ja, jag vet inte riktigt vad; men inget särskilt
great i vart fall. Men detta sista var en parentes). Tiden är en
gång för länge sedan,
närmare bestämt år 1924.
Mr Swift.
Nå. Boken är på 154 sidor. Hälften av dessa
beskriver ett avsked mellan rikemanssonen Paul och pigan Jane. De är
båda unga men har redan under ett antal år haft ett hemligt
sexuellt förhållande där de förenats i köttet på de mest udda
ställen. Nu träffas de en sista gång och har ett sista, eller om
man så vill första, samlag i Pauls säng. Det är första gången
de ser varandra helt nakna. Paul ska sedan åka och träffa sin
trolovade Emma, rikemansdottern som han ska gifta sig med. Älskar de
varandra? För Janes del är svaret ja, för Pauls del mer osäkert,
men antagligen. Jane kommer för alltid komma i håg vad som sker
före, under och efter samlaget. Hur deras kläder ligger slängda
över en stol, hur solen lyser in i rummet genom ett öppet fönster,
hur Paul lägger ett askfat på hennes mage, hur Paul – medan Jane
ligger naken kvar i sängen – långsamt klär på sig för att åka
till sin Emma. Hur hans säd rinner ur henne och blir till en
avslöjande fläck på hans lakan. Hur hon hör hans steg när han
lämnar henne kvar i rummet och går nerför trappan, hur han öppnar
dörren, hur han startar bilen och kör i väg. Hon återser honom
aldrig.
Frid. Det var den sanning alla dagar bar på, det var
den slitna sanning varje dag bar på, men denna sanning var större i
dag än någon annan dag – det hade aldrig funnits en dag som
denna, och det skulle eller kunde aldrig finnas en likadan igen.
Tänker Jane när hon ligger naken bredvid Paul. Hon vet ännu inte
hur rätt hon kommer att få.
För hon återser honom aldrig. Men innan
hon lämnar det stora tomma huset går hon naken igenom delar av det
och lämnar på så sätt ett hemligt avtryck efter sig. Ingen kommer
att få veta denna hennes egen stora och viktiga hemlighet, ingen
förutom hon själv. Hon har inte och kommer heller aldrig att få
någon att vilja dela den med. Varför är då huset tomt? Pauls
föräldrar är på lunch med Emmas för att planera bröllopet.
Pigorna är lediga. Det är nämligen mödrarnas
söndag, den enda dag på året då de är
lediga för att åka hem till sina mödrar/familjer. Jane har
emellertid ingen att åka till. Hon är föräldralös, bortbyting,
hittebarn.
Hon återser honom alltså aldrig. Men det
vet hon ännu inte när hon glad och kanske lycklig lämnar det stora
huset och cyklar iväg hem. Hem till sitt eget herrefolks stora hus.
Det är nu hon får veta att Paul kört ihjäl sig på väg till
Emma. Janes hela värld krackelerar. Men hon kan förstås inte visa
något utåt. Samtidigt blir denna ödesdigra händelse en avgörande
skiljeväg också för henne själv.
Jane har under lång tid fått låna böcker
ur sin herremans bibliotek. Till en början till dennes stora
förvåning, men efterhand blir det självklart också för honom. En
tid efter Pauls död ser hon i tidningen en annons om att en
bokhandel i Oxford söker ett biträde. Hon söker tjänsten och får
den. Det är nu – det måste jag säga – som berättelsen lite
grad släpper från trovärdighetens fasta grund. Den
sannolikhetsgrund som en bra roman måste ha. För Jane visar sig –
förstås – vara en klippa i bokhandeln. Hon får – förstås –
större och större ansvar. De etablerade kunderna uppskattar –
förstås – henne mer och mer. Och så rullar det på för Jane.
Att ligga i Oxford tar hon en period mycket bokstavligt. Hon träffar
efterhand en man hon gifter sig med. Och under över alla under –
hon börjar skriva romaner. Romaner som säljs i stora upplagor.
Gammal blir hon också.
Jag raljerar förstås nu. Det märkliga är
att Swift ändå lyckas göra denna skall vi kalla det karriär
trovärdig. Det är säkert bara jag som har lite problem med den. En
sämre författare än Swift hade väl antagligen fått publicera
sitt manus i harlequin-serien. (OBS, min okände läsare av denna
blogg, nu raljerar jag igen!). Men Swift är en bra författare. Hans
lyckas göra sin story någorlunda trovärdig mycket tack vare sitt
goda språkbehandling. Det finns en intensitet och innerlighet i
berättelsen – inte minst i den första halvan - som berör också
en gammal ilsken cyniker som er okände Bokhållare. Och det lyckas
fanimej inte många med. Det finns också en täthet i berättelsen
som imponerar där den vandrar fram och tillbaka boken igenom. Detta
gör Swift mycket bra. Berättartekniskt är boken alltså nästan
fulländad. Liksom således vad gäller språket. Det är bara delar
av själva romanbygget som stör mig.
Men inte mer än att jag måste ge
Mödrarnas söndag
fyra stars av fem i betyg.
Vältalig, som vanligt och boken var verkligen välskriven med oväntade vändningar.
SvaraRaderaHoppas du även läser Elisabeth Strout 'Mitt namn är Lucy Barton", även det en tunn, välskriven pärla.