Fernando António Nogueria Pessoa var en
portugisisk författare som levde mellan 1885 och 1935. Död sedan
länge således. Men märkligt nog tycks hans litterära verk – som
mestadels publicerades postumt – i dessa dagar åter sippra ut från
gravkammaren. Hans böcker ges alltså nu ut (igen) och han
uppmärksammas också av flera av tidens litterära giganter, som
t.ex. Nobelpristagaren och landsmannen José Saramago. Märkligt nog.
För själv tycker jag att det lilla jag precis läst av honom inte
är riktigt bra. Men det säger nog mer om mig än om Pessoa
är jag rädd.
Staty av Pessoa i hemstaden Lissabon.
Nå. Jag har nu läst Orons
bok, som – läser jag mig till - allmänt betraktas som
Pessoas främsta verk. Om det nu var han som skrev boken.
Själv skapade han sig nämligen ett antal fiktiva författargestalter
– som han kallade heteronymer – som på något märkligt sätt
trädde in i hans ställe när han skrev sina verk. Den fiktiva
person som han menade skrev Orons bok
hette Bernardo Soares. Nu vet vi det. Men att det vilar något av ett
patologiskt drag över skapandet av dessa heteronymer får man nog
konstatera. En av Pessoas mer berömda och uppmärksammade
heteronymer är väl annars Ricardo Reis, som har en viktig och
avgörande roll i José Saramagos bok Året då Ricardo Reis dog.
Den har jag läst och tyckt mycket om och då hade jag ändå ingen
aning om bokens koppling till Pessoa. Och det var väl lika
bra det, tänker jag.
Men vad om Orons bok
då. Ja, den består av korta minnesfragment som det verkar. Vi läser
inte en bok som är som en sammanhållen, samlad helhet. Men summan
av dessa korta 420 fragment blir, märkligt nog kan man tycka, ändå
sällsamt tilltalande. Trots då att dessa – törs man kalla dem
brottstycken – till delar är obegripliga eller i vart fall
svårbegripliga, till delar lysande och tilltalande och till delar
groteska. Men också – varför dölja det – till delar också
banala och ointressanta. Och ibland gymnasiala. Kort sagt: totalt
sett förbryllande och fulla av små och stora tankar om ditten och
datten. Och, måste jag ändå för min del konstatera, utan samlad
mening och avsikt.
Varför
har då denne Pessoa
fått ett sådant retroaktivt renommé? Ja, jag undrar. Men jag får
väl som vanligt nöja mig med att konstatera att jag inte förstår
allt. Långt ifrån allt. Men min inre semesterfirare undrar varför
jag inte – i likhet med mr Reinfeldt, om nu någon längre kommer
ihåg honom – i stället läser en sommardeckare. Men Orons
bok
ger jag i vart fall tre stars av fem
i betyg. Varför vet jag inte riktigt.
xxx
”I
de stunder då landskapet är en gloria av liv och drömmen bara är
en dröm har jag, o min älskade, i min oros tystnad skapat denna
sällsamma bok med portar som står öppna mot slutet av en allé som
leder till ett öde hus. --- Och jag erbjuder dig denna bok för att
jag vet att den är vacker och värdelös. Den lär inte ut
någonting, den ingjuter ingen tro, den väcker inga känslor. Den är
en bäck som rinner mot en avgrund av aska som sprids för vinden,
och den varken befruktar eller skadar. Jag har lagt ner hela min
själv i att skriva den, men när jag skrev den tänkte jag inte på
boken, utan bara på mig som är sorgsen och på dig som inte är
någon. Och jag tycker om den här boken därför att den är absurd;
jag vill ge bort den därför att den är värdelös, och jag vill ge
den till dig därför att det är meningslöst att ge den till dig”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar