Boken heter På Chesil Beach.
Den borde noga räknat nog heta Livet, den riktiga
berättelsen, börjar inte för kärleksparet. För det skulle
stämma ganska så bra för vad som sker med bokens två
huvudpersoner Edward och Florence. Men författaren heter i vart fall
Ian McEwan.
I denna till omfånget tunna bok möter vi som läsare
alltså det osannolika paret Edward och Florence när de som nygifta
ensamma sitter och äter sin bröllopsmiddag på ett engelskt
värdshus. Besticken slamrar. I rummet bredvid det där de sitter kan
de, om de hade tordats, se bröllopssängen. De tänker båda på det
som strax skall komma – bröllopsnatten, dvs. när de för första
gången skall se varandra nakna och ha sitt första samlag någonsin.
Edward tänker på den med nervositet och glädje; Florence med
nervositet och fasa. Kan det gå bra för detta par, undrar jag som
läsare redan på bokens första sida. Nej, det kan det ju inte kan
jag berätta för dig, min okände läsare av denna blogg. Det kan ju
inte det. Inte med de förutsättningar som format deras liv fram
till att de sitter där de sitter. Och inte med det främlingskap för
tiden som de båda – och deras familjer – har.
Det borde ju gå bra, eller i vart fall lika bra –
eller för den delen lika dåligt – som för de flesta andra. Tiden
är engelskt 60-tal, de är båda intelligenta, välutbildade och
tycka ha sin framtid utstakad. De är visserligen oskulder båda två,
men hur kan de vara så oskuldsfulla och sexuellt omedvetna att det
första samlagsförsöket skulle sluta så katastrofalt som det gör.
Ja, det är frågan. För innan hon ens blivit penetrerad flyr
Florence i fasa ut från rummet, ut från värdshuset och ut på
Chesil Beach. Och bort från hennes och Edwards gemensamma liv.
Hur kunde nu detta vara möjligt. I olika
bakgrundsbeskrivningar av parets tidigare liv försöker McEwan göra
det trovärdigt. Han lyckas väl så där, tycker jag. Men hans språk
och sätt att närma sig denna fråga är mycket bra boken igenom och
det gör att han nästan lyckas övertyga er cyniske Bokhållare om
att det som sker egentligen var oundvikligt. Nästan lyckas han.
Efter den katastrofala natten blir det förstås
skilsmässa och deras respektive liv fortsätter på olika håll.
Florences ganska framgångsrikt. Edwards mindre framgångsrikt.
Edward tycks glömma eller förtränga Florence. Florence tycks hysa
en fåfäng förhoppning om en slags återförening. Men förgäves
förstås.
Säger då boken något om vår tid. Kanske att man till
slut väl bara kan konstatera att Edwards och Florences första möte
var lika slumpartat som de flesta andra kärleksmöten i denna grymma
värld – så beroende av hundra disparata och betydelselösa
händelser och val. Så man får vara tacksam och glad över att man
själv till slut hittat en vinstlott i detta ödesdigra
kärlekslotteri som vi alla deltar i.
Men boken På Chesil Beach
då? Ja, nog har den gode Ian McEwan gjort ännu lite bättre
från sig i andra böcker – t.ex. i Amsterdam och Kärlekens
raseri och kanske också i Cementträdgården – men fyra
stars av fem måste han allt få för På
Chesil Beach, kanske inte så mycket för den
grundläggande trovärdigheten i själva storyn men väl för hans
språkbehandling. Så då återstår väl egentligen bara en fråga:
ska jag, er Bokhållare, se filmen med samma namn som boken och som
nyligen gått upp här? Naturligtvis inte.
xxx
”Hon stod inte ut med att göra Edward besviken. Om
alla gäster och och nära anhöriga i bröllopsföljet på något
vis varit osynligt hopträngda i rummet för att se på – för att
se på! - skulle samtliga dessa vålnader ta parti för Edward och
dessa hans tvingade, rimliga begär. De skulle ta för givet att det
var något fel på henne, och de skulle ha rätt.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar