Inte kunde jag ana att jag en gång skulle dra en slags
parallell mellan Ulf Lundell och Leif GW Persson, men
det gör jag faktiskt efter att tidigare ha läst Lundells Vardagar
och nu Perssons Professor Wille
Vingmutter, mästerdetektiv med undertiteln Berättelsen
om mitt yrkesliv. Böckerna är förstås inbördes mycket olika
men jag uppfattar för min del den likheten att två äldre gentlemän
i dem funderar över livet som det blev och varför det då blev som
det blev. Vardagar är en härligt vresig krängande
understundom närmast poetisk bok med hög igenkänningsfaktor för
alla – även för den som inte är runt 70 eller för den delen
professor – medan Professor Wille …
är mer av en traditionell memoar. Men båda ger oss en bild av två
starka mäns kamp för tillvaron och framgångarna, deras inbördes
helt olika yrkesliv, deras med- och motgångar, deras varierande
kärlekar men också en slags gemensam upplevelse i den ensamhet och
kanske vilsenhet som tränger sig på nu när de inte längre är mitt i
striden för liv och levande, en vilsenhet i situationen när livet
alltmer ses i backspegeln och när kroppen – den djävla kroppen –
åldras och vrenskas. Läs dem båda och döm själv, min okände
läsare av denna blogg.
Perssons stil känns igen från tidigare böcker,
både de skönlitterära och den tidigare barndomsmemoaren Gustavs
grabb och för den delen hans sätt att prata i de otaliga
TV-program han varit med i genom åren. Han skriver alltså bra,
texten flyter på men kanske inte alltid lika stillsamt, värdigt
och fint som man tänker sig Stilla flyter Don – ibland är
han, antagligen med rätta, förbannad och då syns tydligt och
påtagligt alla upprörda vågor i texten medan upprördhet å andra
sidan ibland bara kan anas som förrädiska sandbankar strax under
ytan. Det är skönt och härligt att läsa. Han har alltså ett i
bästa mening lättläst och bildrikt språk även när han skriver
om svåra personliga och komplicerade yrkesmässiga saker. Texten –
och därmed läsandet – hakar inte upp sig. Det han vill ha sagt
kommer fram. Man fattar, han når fram. Om hur många författare kan
man säga det?
Han för oss i boken genom sitt yrkesliv och åtminstone
jag slås av den enorma arbetsbörda han lagt på sig själv genom
decennierna och han döljer på intet sätt de kompensatoriska
drivkrafter som gett honom krafter till detta och inte heller vad han
offrat genom åren för att komma från sin arbetarbakgrund till en
professur vid Rikspolisstyrelsen. Och för en delen att bli en läst och
uppskattad författare.
Men vägen dit – till professuren och författarskapet
– var både vinglig och periodvis kantad med snubbelstenar och inte
heller, när det gäller författarskapet, egentligen avsiktlig. För
honom själv var det redan i barndomen självklart att han skulle bli
akademiker. Han ville till universitetet i första hand för att, som
han skriver, ”lära mig något nytt; för att läsa och tänka”.
Den ambitionen har vi väl alla haft, men utan att lyckas
tillnärmelsevis lika bra som Persson. Han var under stora
delar av sitt liv upptagen av forskning och slet som ett djur. Men
han var nog inte alla gånger lätt att ha att göra med den gode GW.
Han nämner också ett stort antal personer, inte minst polischefer
och andra forskare, som måste uppfattas som mer eller mindre
personliga fiender. Om några av dem nu slipar sina knivar i lönndom
sedan de läst boken för att sen försöka sticka dem i ryggen på
honom, så blir i vart fall jag inte förvånad. Men han skriver
också vackert, rörande och gott om goda vänner.
Det gick alltså bra för honom – han hade yrkesmässig
anknytning till både den akademiska världen och den polisiära.
Själv skriver han att det var år av hårt arbete och obruten
framgång. Men så inträffar den sk Geijeraffären, dvs. Persson
bekräftar på en fråga från en journalist på DN att dåvarande
rikspolischefen skickat en promemoria till Olof Palme om
justitieminister Geijers samröre med horor. Det tog ju hus i
helvete. Alla i nomenklaturan reste sig som en man och förnekade
allt och Persson fick foten från Rikspolisstyrelsen (men
kunde behålla sin anställning inom universitetsvärlden). Det var
förstås en katastrof inte för Geijer men väl för Persson.
Men – det var nu han började sitt författarskap. Han fick ju helt
plötsligt tid över. Han, arbetarungen, blev efter hand tack vare
sina böcker också ekonomiskt oberoende. Så kan det gå här i
världen. Det han sa om Geijer var ju dessutom redan allmänt känt i
de innersta kretsarna och därtill helt sant. Men makthavarna höll
varandra, då som nu, om ryggen.
Nå. Men rent privat var livet kanske inte helt lyckat.
Han döljer på intet sätt sitt vidlyftiga alkoholbruk och dess
konsekvenser. Han är nu inne på den tredje hustrun, den sista
enligt honom själv, och den enda av hans hustrur och kvinnor i
övrigt han nämner vid namn i boken, förutom märkligt nog ett av
barnen och ett barnbarn. Han beskriver sig själv som en nu fysiskt
och kanske också psykiskt trött man, 73 fyllda, och inte heller
helt somatiskt frisk efter vad han skriver. Trött, således, men inte
uppgiven. Han säger sig ha en pärm i bokhyllan med idéer om
ytterligare fem böcker. Så överlever han har vi som läsare en del
att se fram mot efter vad det verkar. Vi får väl se. Döden har som
bekant alltid sista sticket.
Men boken Professor Wille
Vingmutter, mästerdetektiv då? Vad om den? Jag vill
faktiskt ge den fyra stars av fem i betyg. Och detta på grund
av Perssons goda språkhantering, hans öppenhet om sina
tillkortakommanden, hans sätt att ge sina fiender tydliga slag på
käften, hans beundransvärda pedagogik i beskrivningen av
kriminologin och för att hans exempel visar att det finns hopp, hopp
för den som tillsynes ingen framtid har men som med goda gener och
genom ett djävla arbete kan lyckas väl med det man gett sig fan på.
På det viset är det en positiv och uppmuntrande bok. Fler sådana.
xxx
”Om jag bara hade tagit mig själv på allvar som
författare hade jag kanske blivit lika bra som några av mina
svenska favoriter. Som Lars Gustafsson, Sven Delblanc, Torgny
Lindgren och P.C. Jersild. Kanske till och med lika bra som P.O.
Enquist.
…
Jag skriver romaner inom den genre dit alla litterära
stympare sökt sig så länge genren har funnits. Den har en
dramaturgi som är given från början, precis som när du gick på
högmässan i kyrkan förr i tiden, och vad själva berättandet
anbelangar finns det både stödkorsett och kryckor som kan hjälpa
dig fram till slutet. Styckets hjälte klarar upp brottet och
gärningsmannen får sitt rättmätiga straff. Vitt ska ställas mot
svart och vid den här tiden tar det drygt tre hundra sidor och
kräver högst tre lik”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar