Här i fosterlandet är väl Haruki
Murakami mest känd för att han av många tycks uppfattas
som både den författare som i snart sagt varje mening skriver något
om kvinnobröst och att han därtill skulle ligga i topp inför varje
års spekulationer om Nobelpriset i litteratur. Två fel av två
möjliga, eller åtminstone ett, enligt min mening. Sådana
påståenden/antaganden/förhoppningar är ju enligt min mening lika
trovärdiga/rimliga/sanna som att våra företagsledare skulle läsa
en bok varje dag, som man tydligen själva påstår i en undersökning
som publicerades häromdagen, och skymmer bara det faktum att
Murakami är en habil och viktig författare i egen rätt som väl
tål att läsas. De lockar dessutom dessvärre nog ingen nya läsare
till Murakami, vilket är trist - ”snuskgubbe”, kanske någon kan
tycka; ”svår” kanske någon annan. Men han är enligt min mening
klart läsvärd och både intressant, litterärt spännande och
dessutom roande och – trots en del lite mystiska inslag i böckerna
- förhållandevis lättläst.
Mr Murakami (fotograf okänd för mig)
(Detta med företagsledarnas läsvanor
är ju – inom parentes – ganska märkligt. I andra undersökningar
brukar man ju annars påstå att man arbetar snart sagt 18 timmar om
dygnet och väl bara hinner hem till den lilla putsade villan i
Djursholm för att byta till en ny Armanikostym och som hastigast
titta på barn och blomma där de sover sin djupsömn under
duntäckena i Hästensängarna innan man sen åker tillbaka till
kontoret på Fina Gatan. Och kanske däremellan också hinna läsa
kontoutdragen från banken).
Innan Den färglöse herr Tazaki – som är
föremålet för denna lilla betraktelse – har jag av det som getts
ut på svenska av honom bara läst Fågeln som vrider upp världen,
Kafka på stranden och trilogin 1Q84. Bara och bara,
förresten – det är ganska omfångsrika verk som alla kan
rekommenderas. Det gäller även Den färglöse herr Tazaki,
som även den kommer upp till samma höga nivå som de övriga jag
läst av honom.
Men vad handlar då Den färglöse herr Tazaki
om? Den yttre handlingen rör fem ungdomar som bor i den lilla staden
Nagoya i Japan, förstås. Det är tre pojkar och två flickar som
alla, utom Tsukuru Tazaki, har namn som anspelar på färg och
följaktligen kallas Blå, Röd, Svart och Vit. De lever tight
tillsammans tills en dag Tsukuru frankt och utan skäl utesluts ur
gruppen. Han får alltså inte veta varför och går av förklarliga
skäl in ett tillstånd av depression. Men livet går, som det alltid
gör, trots allt vidare för honom även om både hans självkänsla
och möjlighet att känna tillit till andra skadats. Han studerar,
avlägger examen, börjar arbeta med att bygga järnvägsstationer
(sic) men känner inom sig alltid av det han uppfattar som ett
oförklarligt svek av sina kamrater. Han lever också ensam. Så går
16 år och han träffar en kvinna som förmår honom att söka upp
sin gamla grupp för att få ett svar på frågan varför. Det är
denna inre och yttre resa som är navet i boken.
Han träffar de tre som lever – den kvinna som
kallades Vit visar sig har blivit mördad, vilket är ett trauma i
sig och hennes bakgrund och liv har visat sig få stor betydelse för
vad som hände – och får också ett svar på det han, den
färglöse, uppfattat som sitt livs gåta. Ett svar som han både
förstår och inte förstår. Lika lite egentligen som de som ger
honom svaret i grunden förstår det. Men i ett visst skede i livet
var de övriga tre nu levande tvungna att göra ett val och Tsukuru
offrades. Och, visar det sig, lika mycket som han burit vad som
skedde med sig som en gåta och en tomhet har de tre andra gjort det.
Livet igenom har alltså alla de nu levande inom sig haft en känsla
av sorg, avsked och smärta men faktiskt också kärlek.
Kanske är det detta som kan göra att Tsukuru nu med
sin kunskap om vad som skedde och varför kanske kan knyta an till
den kvinna – och hon till honom - som förmådde honom att göra
sin baklängesresa. Kanske. Förhoppningsvis. Men vem vet. Men ”en
människas hjärta är som en fågel i natten. Den väntar tyst och
stirrar på något och när tiden är inne flyger den raka vägen mot
det”.
Men vad hände då för 16 år sedan? Jag vet. Du, min
okände läsare av denna blogg, kan fortsätta undra. Men det var
förstås viktigt och avgörande för fem personer.
Storyn i boken är både enkel och avskalad men stilen
är boken igenom resonerande och intellektuellt och har också ett
svart tonfall som är tilltalande och som gör att jag ger Den
färglöse herr Tazaki fem stars av fem i betyg. (Och
knappt en bröstvårta var i sikte i boken vill jag gärna tillägga
för den som eventuellt undrar även om Murakami – och varför
skulle han inte göra det när boken handlar om levande människor –
beskriver ett eller annat samlag, både reella och drömlika).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar