Av Lena Andersson
har jag sedan tidigare förstås läst de två obligatoriska böckerna
om Ester Nilsson och Hugo Rask – eller om denne nu, häpnadsväckande
nog, skulle vara en förklädd Roy Andersson – men också … ja,
vad hette den nu igen? Jag fick gå ner och titta i biblioteket och
se efter och såg då att boken hette Duck City, men den hade
till både namn och innehåll helt fallit mig ur minnet. Nå – men
fortfarande kommer jag ihåg att jag nu läst hennes senaste roman
Sveas son. Sannolikt kommer också den snart att falla ner i
glömskans brunn och då inte i huvudsak beroende på ålder och
trött hjärna hos er okände sk bokbloggare utan snarare för att
boken är en bagatell, knappt värd att läsa och än mindre att
lägga på just minnet.
(För mig okänd fotograf).
Men både Egenmäktigt förfarande och Utan
personligt ansvar var intressanta och välskrivna böcker som
båda med all rätt bitit sig fast i den litteraturläsande svenska
mannens och kvinnans både sinne och minne. Och detta så till den
milda grad att t.ex. uttryck som väninnekören etablerat sig
som en del av vårt språkbruk och dessutom skamlöst kopierats av
andra författare, nu senast av DN:s bitr kulturchef som gett ut en
artikelsamling med just det namnet.
Sveas son är en allegori över hur det som vi
här i fosterlandet brukar kalla folkhemmet växte fram. Detta
framgår med tydlighet – kanske rentav med övertydlighet – om
man läser insidans flik. Då ser man att ”Ragnar Johansson,
född år noll, det vill säga 1932, är en händernas man, men också
tankens. Han gör folkhemmet möjligt, förkroppsligar det, tror på
det, tar ansvar för det, försvarar dess rätlinjighet och
likriktning för att det lyfter människan ur mörkret. Han är
folkhemmets sinnebild utan att vara en del av politiken”.
Och därmed skulle man egentligen kunna hoppa över att läsa själva
romanen – det viktigaste med den får väl redan anses vara sagt.
Fast, vill jag tillägga, om huvudpersonen Ragnar skulle anses vara
en tankens man, så måste man nog säga att det gäller enbart den
stela tanken, den en gång för alla tänkta och cementerade.
Istället får man noga påstå att den gode Ragnar är vinkelhakens,
den röda snickarpennans och rubankens man - slöjdlärare som han
kommer att bli. Och inget fel i det, förstås. Att bli slöjdlärare
alltså – trots att han hade begåvning till annat.
Boken börjar häpnadsväckande intressant och
spännande. Det visar sig nämligen att Ragnar brukar sitta och ta en
kopp kaffe på café Pallas i Vällingby och gör så också i första
kapitlet. Och vem brukar inte göra det, ja vem om inte … ja, du
förstår. Men efter läsningen av fliken på insidan och när kaffet
på Pallas ur urdrucket – och det gick fort – kan jag inte påstå
att särskilt mycket av intresse händer. Mer än att Ragnar lever
sitt stela konturlösa lilla liv, gifter sig, får barn som han är
både nöjd och missnöjd med, bygger hus, flyttar ett par gånger,
känner att livet rinner honom ur händerna i samma takt som barnen
blir större och börjar leva sina egna liv (dottern börjar tom att
läsa Kafka och hennes slutliga befrielse från Ragnars strupgrepp
kommer väl när hon disputerar; liksom för sonen när han erkänner
att han röstar på Folkpartiet) och – häpnadsväckande nog –
så är han till slut både otrogen, skiljer sig och börjar måla
blommor. Men inget av allt detta slår kaffestunden på Pallas,
påstår jag. Inte ens hans mammas alla olika kakor och tårtor som
han äter boken igenom smakar bättre. Trots att mamman, modern
förstås heter Svea. (Hur var det nu – sa jag inte något om
övertydlighet?).
Men vad vill då Andersson med boken? Kanske bara att
genom Ragnars liv och leverne ge oss en bild av folkhemmets
utveckling – dess början, dess långsamma fall och slutliga
undergång. Ja, så kan det vara. Men riktigt intressant blir det
aldrig på allvar. Själva storyn blir i styltigaste laget utan
direkt flyt och inte heller med det allvar och den ton som hennes
uppsåt skulle kräva. Det finns visserligen en slags lätthet i
språket och ibland också lite humor, men det förstärker
egentligen bara att storyn saknar riktig substans. Ragnar blir
efterhand som berättelsen förs framåt allt ensammare och dessutom
känner han sig utanför vad som sker i hans sk folkhem. ”Dagar
följde på varandra, och den ena årstiden avlöste den
andra, och så gick tiden”. Och boken tar slut med att –
symboliskt antar jag att Andersson vill att vi ska läsa det –
modern Svea dör. Och läsaren andas ut.
Vad ska då denna i mitt tycke mediokra bok få för
betyg av mig, den allvetande amatörbokbloggaren? Jag tror mig veta
att Andersson kan bättre och som en gest av välvilja ger jag Sveas son tre stars av fem.
Och hoppas på något bättre nästa gång. Till dess får jag nöja
mig med att läsa hennes återkommande texter i DN – alltid
intressanta om än inte så sällan något svårtuggade.
xxx
”Det
var utan vemod som Svea bytte Svensson mot Johanson. Deras gemensamma
son, föremålet för denna berättelse, föddes året därpå, år
noll i den svenska historien, det år då socialdemokratin vann makten
i landet och övertog protestantismens heltäckande mantel av omsorg,
stränghet och strävan med självflagellering individuellt och i
grupp, för att inneha den obrutet i fyrtiofyra år och omforma
Sverige i grunden.”
”Ragnars
tungsinne formades av insikterna om världens obeveklighet. Inget
lätt dansande i hans själ, dess färg var mörker, dess ton var
moll.”
”Lika
innerligt som Ragnar avskydde det fina folket domar över vanligheten
avskydde han självömkan hos dem som skyllde på andra för att de
inget hade och inget klarade av. För var gång han hörde de
högstämda talen till de svaga, små, halta och lytta såg han
klarare att det inte var avvikelsen som behövde värn och beskydd,
utan vanligheten.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar