Så har jag då läst den tredje och avslutande delen av
den norske författaren Roy Jacobsens
trilogi om Ingrid Mari Barröy, den som började med De osynliga,
fortsatte med Vitt hav och nu avslutats med Fartygets ögon.
De två första böckerna gav jag betyget fyra stars av fem på min privata värdeskala. Och vad kommer då Fartygets ögon att få
kan man kanske undra. Ja, den som orkar läsa denna anspråkslösa
kommentar till slutet får veta.
Jacobsen är ju som säkert är bekant en habil och
läsvärd författare som gett ut ett femtontal böcker på svenska
och hans trilogi gör ingen av hans läsare direkt besviken, menar
jag. Hans prosa är klar, distinkt och vacker, ibland nästan
poetisk. Och samtidigt – jag hittar inget bättre ord – inte så
sällan betydelsebärande. Varför inte – säger jag som inte är
rädd för överord – dessutom ibland närmast vidunderlig. Men
räcker det? Storyn måste ju också vara tilltalande och trovärdig
och ge oss läsare nåt annat än en god förströelse för stunden och
en glädje i att läsa en tilltalande (översatt) svenska. Det måste också
finnas en slags efterglöd. Det menar jag att Jacobsen ger oss i de
två första böckerna i trilogin – i De osynliga genom att
via barnet Ingrids ögon beskriva det hårda livet – och för den
delen döden – men också gemenskap generationer emellan på den
lilla ön där familjen bor; i Vitt hav genom att berätta för
oss om hur kriget och den tyska närvaron i Norge under andra
världskriget nästan slår sönder fundamentet för ett värdigt och
förtroendefullt liv men också hur en blind och närmast osannolik
kärlek kan ge tillvaron för den nu vuxna Ingrid en livsmening. Och
ett barn.
En viktig del av storyn i Vitt hav är den sk
Rigel-katastrofen som drabbade Norge 1944. Oavsiktligt, som man
tror, bombar engelskt flyg ett skepp med bl.a. ryska krigsfångar men
också tyska desertörer och en handfull norrmän och tusentals män
dör. Hur många är än i denna dag inte fullt ut klarlagt, men man
pratar om mellan tvåtusen och fyratusen. Ett antal av dessa mäns
lik flyter iland på Ingrids ö, men bland dem också en ryss som
faktiskt osannolikt nog lever och dessutom överlever. Det är med
denne man som Ingrid så småningom kommer att förenas i köttet och
förstås då bli gravid. De känner inte varandra, kan knappt ens
prata med varandra men det finns något dem emellan som är mer än
bara en önskan till och behov av varandras kroppar. Och det är ju
vackert så. Men mannen, han heter eller kallar sig Alexander,
försvinner från ön och Ingrid när kriget slutar.
I Fartygets ögon får vi följa hur Ingrid
bärandes på sitt nu lilla barn söker sig genom Norge och då på
den väg hon antar att Alexander tagit för att komma tillbaka till
sitt hemland. Och varför gör hon detta? Ja, jag står utan vettigt
svar på den frågan – förmå honom att stanna hos henne verkar
osannolikt liksom förstås att följa honom till diktaturen.
Antagligen vill hon bara veta om han lever. Gissar jag. (Troligen har Jacobsen gett oss läsare upplysning om saken, men understundom
var mitt intresse under läsningen av hans bok inte på topp. Nu vet
du – min okände läsare av denna blogg – besked på den
punkten).
Hennes resa blir lång och påfrestande och hon möter
under den ett antal personer som i sin tur träffat eller träffat på
hennes Alexander och ett par av de andra män som följt honom under
hans tänkta färd tillbaka till hemlandet. Vi möter då både
personer som hjälpt dem och personer som stjälpt för dem – det
finns i landet fortfarande en tystnad och misstänksamhet om vem som
gjorde vad under kriget; vem som var vän eller fiende – alla tycks
bära på trauman och hemligheter. Bland dem hon möter finns en
kvinna som Alexander under en kortare vistelse i hennes närhet
inlett en relation med. Trots alltså hans tidigare relation med
Ingrid och att han tillika är gift i hemlandet och med sin fru har
en son. Det är ungefär här mitt intresse för hur det hela skall
sluta börjar slacka. För att nästan helt avta när denna kvinna
får för sig att … ja, läs själv boken om du nu skulle vilja
veta vad hon tar sig före. Om inte annat så illustrerar hennes
beteende att inte bara Ingrids kärlek är blind. Men då är vi hur
som helst på bokens sista sidor.
Alexanders färd i Norge är verkligen – vilket
utförligt beskrivs i ett par intressanta avsnitt i boken - ingen
walk i the park. Men vi anar ju eller vet hur sådant brukar sluta.
Och det gör förstås precis så i boken – att Stalin skulle stå
med öppna armar vid gränsen för att ta emot återkommande landsmän
med okänd historia kan rimligen inte ens Alexander egentligen trott.
Men nu har ju Jacobsen inte skrivit en historiebok utan en roman och
den fängslar mig med det i mitt tycke allt för långsamma
berättargrepp och tempo Jacobsen bestämt sig för uppriktigt sagt
inte. Så mer än tre stars av fem kan jag inte ge den i
betyg. Men det är väl bra så. Det är ju ändå mitt vanliga betyg
för en läsvärd bok. Och Ingrid fortsätter, kan jag berätta, sitt
liv på sin ö med sitt och Alexanders barn.
Vilken välskriven och välfunnen kommentar!
SvaraRaderaTack!
RaderaSå olika det kan vara. Jag läste böckerna först nyligen (därav min sena kommentar) och Fartygets ögon var enligt min mening den starkaste i trilogin. Den läste jag på en enda kväll, helt uppslukad av Ingrids odyssé genom Norge och Sverige. För mig var de två första böckerna solklara fyror i betyg men den sista snuddar vid en femma.
SvaraRaderaIntressant att läsa era kommentarer. Jag är i mitten av bok 2 och blev tipsad om böckerna av min syster. Vår pappa kom flyende från Norge -44 och vad vi förstår flydde han den väg som beskrivs i tredje boken. En flykt han aldrig nämnde med ord men efter hans bortgång har jag fått dokument från landsarkivet. Ett protokoll på förhöret med pappa när han kom till Sverige. Ett mycket gripande protokoll i mina ögon och ser fram mot bok tre!
SvaraRadera