Bokhållarens uggla

Bokhållarens uggla

onsdag 19 juni 2019

Agnes Lidbeck - Gå förlorad.


Jag läser på bokens baksida att Gå förlorad av Agnes Lidbeck är den avslutande delen i en triptyk vars övriga delar då är Finna sig (2017) och Förlåten (2018). Jaha. Nu trodde jag ju att triptyk är en tredelad altartavla, men SAOB (dvs. Svenska Akademiens Ordbok) berättar för mig att med triptyk kan också menas (tre) konstnärliga verk som i någon mening korresponderar med varandra. Man lär så länge man lever. Men på vilket sätt dessa tre böcker gör så kan jag inte riktigt förstå. Jag får väl nöja mig med att konstatera att Lidbeck tycker så och har avsett detta.

Bildresultat för agnes lidbeck bilder
Fru Lidbeck. (För mig okänd fotograf)

Nå. Men nu har jag ju läst hennes både första böcker Finna sig och Förlåten och tyckt att de var bra och läsvärda och också gett dem båda fyra stars av fem i betyg på min privata bedömningsskala. Men inte kan jag direkt uppfatta eller förstå Lidbecks mening med att de i någon mening konstnärligt och innehållsmässigt skulle vara sammankopplade. Men må andra mer begåvade och insiktsfulla göra det. Jag får, som sagt, nöja mig med att ha läst tre böcker som var och en för sig är väl värda att både köpa och läsa.

För även Gå förlorad är en bra bok. Vi läser i den om psykologen Anders, hans familj och hans yrkesliv. Som psykolog tycks han ha nära till de rätta orden och de rätta tankarna när han träffar sina klienter med de för psykologer ack så vanliga tomma ord som skramlar omkring i munnen på honom och hans kollegor och som vekar tagna direkt ur någon av deras böcker från utbildningen. (Han delar förresten mottagning med sin mamma – kanske något som en freudian haft något att bita i). Men i det levande livet – det han försöker leva med sin fru och deras dotter – är han i det närmaste tafatt, handfallen och utan egentlig förmåga. Nöjd tycks han egentligen vara bara när maten är lagad, disken diskad, de ständiga brödbaken avklarade och allt ställt i ordning. Och han får de bekräftande hjärtan han söker med sitt ständiga behov av att på instagram lägga ut bilder på inte minst den mat han lagat. Men egentligen inte ens då. Det finns en undertryckt vrede i honom och något saknas honom alltid, tycker han – det är väl antagligen därför han är otrogen och av och till slår sin dotter (på kinden) när hon gör saker som inte passar honom. Men inte släpper det han inre spänning eller kramptillstånd.

Jag uppfattar Anders som en man utan egen inre stabil kärna som bär på ständiga anklagelser mot andra och som vilset bara konstaterar att hans fru avancerar på jobbet och dottern växer upp till en ung kvinna. Själv står han och stampar på samma livsfläck. Inte ens otroheten kan skaka lite liv i honom. I stället famlar han sig framåt – osäker, trevande och vilsen. Vad tänker han på, vad drömmer han om, vad söker han? Säg det – det är då lättare att göra en ny deg så att han får nybakat bröd till morgonkaffet. Han söker en slags bekräftelse, men vågar han ens uttala det ordet?

Gå förlorad

Om denne man har Agnes Lidbeck skrivit en bra och inkännande bok som är skriven på ett närmast kongenialt språk. Anders kommer inte in i det liv många av oss andra lever och det blir särskilt tydligt menar jag till följd av Lidbecks prosa, som skiljer sig från hennes två övriga böcker och som förstärker hans tafatthet och oförmåga att leva. Inte ens när döden drabbar den lilla familjen förmår han egentligen bottna i det som sker – han går förlorad i livet. Han väljer den då enkla utvägen att försöka knyta an till en ny kvinna. Men det kan väl inte gå vägen, tänker jag. Nu när den närmast vuxna dottern är på väg in i ett eget liv och tycks lämna sin pappa bakom sig. Jag vill ge Gå förlorad fyra stars av fem i betyg. Läs den gärna. Och gör sedan som jag – vänta på nästa bok av Lidbeck.

xxx
`Vad tror du skall hända?` Svaret på den frågan kom inte då, utan först på ridhusets läktare, i en störtning i huvudet, en störtning från den vrenskande hästen, trots att ridlägret redan är bokat. Våldtäkter och huggormar. Det är inte Bullerbyn längre. Varför är du så mån om att skicka iväg henne, de kan dyka där det är klippbotten, hjärnskador, rullstol, sondmatning, en liten kista, fotot från under den stora eken, den där hösten utan framtand, i en enkel ram på locket, då skulle du gråta.
---
Örfilen var inte hård. Men som alltid var den hårdare än en smekning. Utdelad i plötslig frustration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar