Jag
har sedan tidigare läst de två böcker Anna
Fock
publicerat innan hennes nu senaste, dvs. Absolut
Noll (från
2013)
(https://kennethbokhallaren.blogspot.com/2016/01/anna-fock-absolut-noll.html
) och Cirkus
Smuts (från
2016)
(https://kennethbokhallaren.blogspot.com/2016/09/anna-fock-cirkus-smuts.html)
och uppskattat dem båda. Jag var därför verkligen nyfiken på
Väderfenomen,
inte minst för att den också var nominerad till 2019 års
Augustpris, men – det är väl lika bra att direkt säga som det är
– jag är efter läsningen lite besviken. Jag hade hoppats på ännu
lite mer än vad jag nu fick. Hoppats på att få se en tydligare
utveckling av ett intressant och viktigt författarskap än vad jag
tycker att Fock ger oss i sin nya bok.
Men
hennes ansats i boken är både viktig och intressant och ger oss
läsare en tydlig beskrivning av hur diktaturens Sovjetunionen gjorde
vad man kunde för att dölja en katastrofal olycka i en
kärnavfallsanläggning, både när den inträffade i slutet av
1950-talet och vad konsekvenserna blev för ett antal individer då
och under decennier framåt. Perestrojka
och glasnost
var vid den tiden – och säkert också under den nuvarande
diktatorn Putin – okända begrepp. Statens intresse var överordnat.
Liv och död för medborgarna underordnat. Boken blir därmed en
berättelse om en stats cynism och en påtvingad tystnad för dess
medborgare.
Vi
får i boken främst följa Igor, hans familj, kamrater och unga –
och för den delen gamla – kärlekar från det att katastrofen
inträffar och framåt (”Några
kilometer åt nordost syntes ett gult moln under himlen. På dess
undersida hängde en trattformad förlängning, som om det var en
dimma som stigit upp ur marken. … `Det är säkert bara ett
väderfenomen` skrattade Nadja och vände blicken från den avlägsna
rökplymen som drivit med vinden och knappt syntes längre över
trädtopparna”).
Väderfenomen. Och det blev länge också den officiella
förklaringen. Men nu vet vi ju sanningen och redan då var det många
som anade. Som anade och dog i konsekvenserna av katastrofen och vars
familj – som Igors – under decennier framåt blev bevakade,
förföljda och hotade av KGB och dess efterföljare.
Nu
är ju Väderfenomen
inte en reportage- eller historiebok utan en roman och med en romans
ganska så vanliga ingredienser – med beskrivningar av liv och död,
kärlek och hat, skuld och skam, familjekonflikter, en pappas kärlek
till ett barn som inte var hans eget, ungdomens utlevelser, lesbiska
försök och annat som hör livet till. Och det är här jag hoppats
att Fock skulle kunna gett oss en mer fördjupad beskrivning av
varför Igors och hans närmastes liv efter katastrofen blev som de
blev. Med än större intensitet. Med än större djup. Med blicken
riktad både framåt och bakåt.
Men
hennes språkhantering – om än kanske inte alltid i dialogen - är
ju förstås utomordentlig. Liksom – jag hittar inga bättre ord –
bokens tankekraft och efterglöd. Och ändå är det något som
skaver i den för mig. Vill Fock för mycket? Vill hon ge oss ett
tidsdokument som känns främmande bara för mig? Vill hon få oss
att tro att den förgiftade jorden än i denna dag har satt sig i
hjärna och hjärta inte bara hos Igor utan också hos mig, hos dig?
Ja, jag har som vanligt inga svar. Men ett vet jag – besvikelsen
jag nämnde är ju inte större än att jag måste ge boken fyra
stars av fem
i betyg. Och rekommendera den till läsning.
xxx
”Ljubov
rökte tyst med blicken stadigt fästad vid Nina. -Så er far var i
det militära och blev sjuk, er mor blev sjuk efter något hemligt
saneringsarbete och man evakuerade byar. Det måste ju vara ett
utsläpp av något slag. -Det låter ju som en bra gissning. Men vi
borde verkligen inte prata så mycket om det här. I synnerhet inte i
en lägenhet som tidigare haft myndighetsbesök”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar