Efter
att ha läst och här på bloggen kommenterat Haruki
Murakamis
bok Mordet
på kommendören;
första
boken
(läs här om du vill:
https://kennethbokhallaren.blogspot.com/2019/10/haruki-murakami-mordet-pa-kommendoren.html)
ställde jag till mig
själv frågan om inte totalt drygt 800 sidor murakamitext (ca 400
sidor för vardera första resp. andra boken) möjligen skulle kunna
visa sig vara lite väl mycket. Och svarade då kategoriskt att ”nej,
inte alls”.
Men men – efter att nu under jul- och nyårshelgerna långsamt ha
krånglat mig igenom Mordet på
kommendören, andra boken
med undertiteln En
föränderlig metafor,
måste jag nog tyvärr säga att ”jo,
det visade sig ju vara det”.
Trist är det att det behöver sägas, för jag gillar ju den djävla
mannen och har också läst de flesta av hans böcker på svenska med
uppskattning. Men här – och då tänker jag alltså främst på
Andra
boken
- är både hans story och hans skrivsätt repetitivt, manieristiskt
och nästintill glädjelöst och dessutom satans tillkrånglat, måste
jag säga. Trots att han använder sig av alla de gamla vanliga
välkända knepen som finns i hans trollerilåda. Men det finns helt
enkelt en gräns för vad man som läsare orkar med.
Jag
avslutade min kommentar till Första
boken
på följande sätt: ”Murakami
har i vart fall på ett tilltalande sätt skruvat åt sin historia
i Mordet
på kommendören, första delen –
som
inte kan få annat än fyra
stars av fem i
betyg – så att man
som läsare verkligen undrar hur han ska kunna få ihop sin story på
ett, som man normalt brukar säga, trovärdigt sätt när den
fortsätter i Mordet
på kommendören,
andra delen.
Den som lever får se.”
Men han kunde ju inte det, enligt min mening. Det hela
blev bara långdraget och omtuggat. Murakami leder oss så gott han
kan varsamt genom de välbekanta stigarna även om själva storyn
står oroväckande stilla, och de annars ganska så tilltalande
inslagen från en fiktiv värld med olika dimensioner som ofta finns
i Murakamis böcker känns här med förlov sagt bara krystade och
faktiskt ointressanta. Den sk magiska realism som många – och
jag med - menar att han kan skapa i sina böcker saknar här helt
magi. Det egendomligaste var väl när bokens hjälte genom ett
drömlikt samlag med sin fru, som han är på väg att skilja sig
från, hundratalet mil från henne genom en märklig dröm lyckas
göra henne med barn i ett så häpnadsväckande grandiost samlag
som han aldrig upplevt i levande livet. Och inte hon heller efter vad
jag förstår.
Och
så är det då detta med kvinnobrösten. Redan i Första
delen
var det ett märkligt tuggande om en flickas bröst. Än värre blev
det nu i Andra
delen.
Vad är det för något som få en internationellt bästsäljande
författare, som en del dessutom menar borde kunna få Nobelpriset i
litteratur, att ideligen ideligen återkomma till detta med kvinnors
och flickors bröst? Ja, vad. Det tillför ju inte storyn något som
helst av värde. Tvärtom. Man blir ju som läsare bara häpet
förbannad.
Nå. Nog om det. Mordet på kommendören, andra delen
är, alltså mätt med murakamimått, ingen särskilt bra bok. Jag
gav Första delen fyra stars av fem i betyg. Andra delen
kan inte få mer än tre stars. Läs hellre något annat är
mitt råd. Men, min vän, om du skulle lägga örat mot något annat
än vardagen trista middagsdisk och då höra en bjällras svaga ljud
– ja, då vet du att …. mer säger jag inte.
xxx
”Ljudet
när whiskyn hälldes upp i glaset var mycket trivsamt. Ett ljud som
när någon som står en nära öppnar sitt hjärta”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar