Kerstin Ekman är nu på sitt 87:e levnadsår och
har precis publicerat den hyllade essäsamlingen Tulias värld.
Innan dessa har hon – om jag räknat rätt – bl.a. gett ut över
trettio romaner och essäer och därutöver dessutom skrivit både
film- och TV-manus. Och säkert mer därtill.
(Jag hittar ingen uppgift om fotograf)
Hur orkar människan, är en rimlig tanke, inte minst
med tanke på att hon under många år befunnit sig i stormens öga –
dvs. de konfliktfyllda åren som ledamot av Svenska Akademien. Hon
blev ledamot där 1978 som tredje kvinna ever (och då kommer vi ju
ihåg att institutionen instiftades 1786), men deltog inte i
sammanträdena från 1989 efter att Akademiens majoritet vägrat att
uttala stöd åt Salman Rushdie sedan han fått en dödsdom över
sitt huvud av de iranska mullorna efter att ha publicerat boken
Satansverserna. Formellt kunde hon avgå först 2018 sedan den
möjligheten öppnades som en utlöpa av de för Akademien ytterligt
pinsamma och besvärande händelserna kring den sk kulturprofilen,
Sara Danius m.fl. avgång och att man var en hårsmån från att
förlora rätten att dela ut Nobelpriset.
Nå. Jag har nu läst om hennes hyllade roman Händelser
vid vatten som kom ut redan 1993. Den har nästan kramats
ihjäl av både läsare, kritiker och olika kulturella institutioner.
Med all rätt, vill jag tillägg. Hon fick för boken bl.a. Nordiska
rådets litteraturpris, Augustpriset och Svensk deckarakademiens
pris. Många år senare, närmare bestämt 2012, blev boken dessutom
utsedd till den bästa svenska deckaren genom tiderna. Deckare blev
alltså den etikett som redan från början kom att klistras på
boken, vilket kanske – men nu spekulerar jag förstås – ledde
till att de högbrynta sk kollegerna i Svenska Akademien lät den
ligga oläst. Men vad vet jag egentligen om den saken. Inget.
Deckare alltså. Och det är också som sådan jag läste
den första gången i min relativa medelålder. Men nu vid
omläsningen ser jag också andra och djupare kvaliteter i den.
Förutom språket och själva den intrikata sk deckarintrigen, som
jag förstås märkte redan 1993 även om jag nu tycker mig se dem
med ett större djup och kanske kraft efter många års läsning av
böcker av allehanda kvaliteter, läser jag naturskildringarna och
vad som sker med avhuggning av skog än tydligare och skarpare. Det
är ju också teman som Ekman senare kommer att återkomma till i
sitt författarskap. Personbeskrivningarna berör mig också nu
djupare – ensamheten bland gammpojkarna liksom deras, och för den
delen också andras, trevande efter kärlek och gemenskap är starkt
berörande. Över landskapet och bygden tycks det mig nu vila en
misstänksamhet och misstro; man mer anar än egentligen ser de sneda
ögonkasten, man tror sig uppfatta snarare än egentligen höra
tystnaden mellan människorna. Men man ser knivarna i männens
livremmar. Ändå finns en vilja och önskan bland både män och
kvinnor att leva ett liv nära andra och i den bygd man fötts in i,
eller i något fall flyttat till, och inte tycks kunna skiljas från.
Detta är ju teman som andra och sämre – men förstås
ändå läsvärda – författare knyter an till i denna dag och
skördar stora framgångar. Det är dem väl unt. Men deras teman och
historier tycks mig ha varit i Ekmans stabila säck innan de kom i
deras egen tunnare och skrynkliga påse.
Såhär är det: i tidens första timme, vi talar om
början av sjuttiotalet, begås ett dubbelmord i väglöst land nära
byn Svartvattnet i det innersta av Norrland. En kvinna och en okänd
man mördas brutalt i ett tält. Mordet förblir länge olöst. Men
händelsen ligger som ett svart sjok av skuld, funderingar och
egensnickrade tankar över bygden. Först 18 år senare närmar man
sin lösningen. Då har ytterligare ett mord begåtts. Det första,
visar det sig, som en följd av ett vredens och misstänksamhetens
misstag. Det andra, visar det sig, som en följd av en mors felaktiga
föreställning att hon måste skydda en son. Bitterhet, hårt regn
och hjälplöshet sköljer över människorna. Då, när det första
mordet begicks, som nu, när det andra mordet begås.
Kan någon som levt i och med detta drama bli lycklig
och sams med varandra och tillvaron. Kanske, kanske inte. Läs boken
själv och kom till en egen slutsats. Men själv ger jag Händelser
vid vatten fem stars av fem i betyg. Har du den inte i
bokhyllan får du gå till biblioteket, även om den häpnadsväckande
nog också finns som pocket. Läs den långsamt, eftertänksamt och
med händelseminnet påkopplat. Den passar alltså utmärkt för dig
som sitter inlåst i karantän och kan ägna den odelad tid.
Du kan, vill jag tillägga, också lyssna på den som radioföljetong i Sveriges Radio P1 i Rolf Lassgårds uppläsning. Det går an, även om det egenlästa ordet enligt min mening är att föredra.
Du kan, vill jag tillägga, också lyssna på den som radioföljetong i Sveriges Radio P1 i Rolf Lassgårds uppläsning. Det går an, även om det egenlästa ordet enligt min mening är att föredra.
Svartvattnet?
Tunnare och skrynkligare påse👍👏
SvaraRaderaÄven för mig djupnade boken ordentligt vid omkörningen, klar 5,men jag föredrar absolut att höra Lassgård framför egenläsning. Oslagbart!