Karin Smirnoff kom 2018 från ingenstans och
gjorde succé med boken Jag for ner till bror. Året
därpå kom Vi for upp med mor och nu i år Sen
for jag hem. Alla tre med den egensinniga Jana Kippo –
eller jaanakippo om man hellre vill det - i huvudrollen.
Att säga att en författare som var dryga 50 år när
hon debuterar kommer från ingenstans är naturligtvis i sig ett
märkligt påstående. Innan dess har hon förstås haft ett annat
och lika viktigt liv. Hon är född i Umeå och bor nu – läser jag
mig till i all kunskaps moder Wikipedia – i Piteå men har också
bott och verkat i Stockholmstrakten, i plattlandet Skåne och i Paris.
Nu kallar hon sig säkert, och detta med all rätt, för författare
men hennes yrkesbakgrund är onekligen brokig. Hon har bl.a. drivit
ett gatukök, en verksamhet som säljer träprodukter och arbetat som
journalist. Hon har också av och till läst olika akademiska kurser
och det var under tiden hon läste litterär gestaltning i Lund som
hon debuterade med den Augustprisnominerade Jag for ner till bror.
Var ska hon ta vägen nu? Ja, inte vet jag, men förhoppningsvis
fortsätter hon med att skriva böcker. Men från början, har jag
läst eller hört, var tanken att de tre böcker hon nu publicerat
skulle vara just en trilogi och att hon sen skulle fortsätta med
annat skrivande. Vi får väl se i sinom tid.
(Om
du vill läsa vad jag skrev om Jag
for ner till bror
och Vi
for upp med mor
– och varför skulle du inte vilja det – kan du klicka på
följande länkar:
https://kennethbokhallaren.blogspot.com/2018/10/karin-smirnoff-jag-for-ner-till-bror.html
och
https://kennethbokhallaren.blogspot.com/2019/08/karin-smirnoff-vi-for-upp-med-mor.html
. Jag gav för min del böckerna tre resp. fem stars kan
jag väl berätta om du skulle vara nyfiken).
Nå.
Men vad om Sen for jag hem.
Berättelsen är, får man nog säga, tredelad om än förstås
hopknuten – en om hennes tid i Smalånger efter broderns död och
vad som efter det händer med henne själv och andra i den lilla
hålan, en om hennes helvetestid i Stockholm och en tredje om en
kontakt hon får, eller tar sig, med en stenhuggare/konstnär. Alla
tre delarna samverkar och påverkar varandra och berättelsen i olika
grad. Alla lika nödvändiga för att försök förstå vad livet kan
komma att ta vägen för Jana Kippo. Och vilken det är vet inte
läsaren och knappast heller Jana Kippo själv. Det är bara att
hoppas att Smirnoff inte får för sig att i en fjärde bok föra
berättelsen till ett slags tydligt och tillrättalagt slut där de
nu öppna och lösa trådarna knuts ihop. Det vore synd.
Berättelsen
i Sen for jag hem är
enligt min mening för lång och förutsätter, vilket förstås kan
vara svårt att undvika när man uttalat skriver en trilogi, att man
inte bara läst de två tidigare böckerna utan också kommer i håg
dem till deras bärande delar. Det kan vara svårt nog. Och än
svårare blir det för läsaren att begripa varför Smirnoff nu för
in nya, och som jag tycker ovidkommande historier eller romanfigurer,
t.ex. den unge ensamkommande flyktingpojken som kommer att kallas
Noordin. Samtidigt som hon bara i en mening nämner sådant som jag
tycker borde fått större plats och som tydligare knutit ihop
trilogin, t.ex. att den vedervärdige pastersilas lägrat kvinnan
Janas bror skulle gifta sig med och gjort henne med barn. Mer av
samma sort finns tyvärr.
För
lång blir alltså berättelsen. Och samtidigt i delar för
summarisk. Och därtill för splittrad. Jag får intrycket att
Smirnoff har huvudet fullt av historier som bara måste ut. Ett
större lugn skulle jag vilja att hon kunde gett sig och t.ex. låtit
den intressanta delen om Janas kontakter med konstnären/stenhuggaren, och för den delen hennes kärlek till hans dotter, ta den plats den
förtjänar, men i en alldeles egen bok. Och att hon helt strukit den
kanske för henne personligen viktiga delen om
kärleks/misshandelshistorien. Om sådant har man läst förr –
lika djävligt som här, men Smirnoff tillför inte till läsaren
någon förståelse vad som driver en våldsman. Andra har gjort det
bättre.
Jana
Kippo är hård mot de hårda. Hårdast mot sig själv, kanske. Men
hon har en oväntad ömhet inte bara mot de gamlingar hon möter i
sitt arbete som timvikarie inom hemtjänsten utan också mot gamla
och för den delen nya kärlekar. Och inte minst mot sin
tvillingbror, den döde, som är närvarande i berättelsen genom
kommentar och tillrättalägganden. Men oförrätter, nederlag och
både fysisk och psykisk misshandel glömmer hon inte. Och vem gör
det, för den delen. Hård mot de hårda, alltså. Men hon har
samtidigt en slutenhet mot annat som borde var viktigt i hennes liv,
mot sin egen dotter t.ex. Och inte oväntat glömmer hon den resa hon
lovat dottern - ”Hej mamma skrev hon. Står på Arlanda. Förstår att du inte kommer. Planet går strax. Vi
kanske hörs någon gång” lyder
ett sista sms från dotter till mamma.
Det är allt kring detta jaanakippos och andras liv i Smalånger jag
hoppats att Smirnoff stannat längre och utförligare.
Boken.
Det är
också i den delen jag tycker att Smirnoffs speciella kantiga lite
bittra skrivsätt och sätt i övrigt att ge oss läsare sin
historia passar som bäst, men för den delen i och för sig också
när hon berättar om konstnären/stenhuggaren. Nå. Vilket betyg ska
Sen for jag hem
få? Fyra av fem.
xxx
”När
djävulen blir gammal blir han religiös. När gud blir gammal blir
han kanske bara långsam. Som andra gamlingar”.
Smalånger?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar