Vem är Elin Cullhed kanske fler än jag frågar sig. De flesta känner väl till henne, i likhet med mig, bara för att hon vann Augustpriset 2021 med Eufori. Men annars? Jag får gå till all kunskaps moder, dvs Wikipedia, och lär mig då att hon är kulturjournalist, lärare och för den delen författare. Och knappt 40 år. Journalist har hon varit, eller kanske fortfarande är, på Uppsala Nya Tidning. Lärare är hon på Folkuniversitetets skrivarlinje. Men författare då? Ja hon har före Eufori 2016 gett ut romanen Gudarna som är en ungdomsbok som fick bra recensioner. ”Med humor och vemod skriver Cullhed byxorna av patriarkatet”, läser jag att en recensent tycker. Jaha, så kan det kanske vara. Men nu vet vi.
Nu är ju inte ungdomsböcker – jag är ju en gammal stöt – min
påse direkt, men en roman som i likhet med Eufori utger sig för att vara
”en roman om Sylvia Plath”, om man ska tro texten på bokens omslag, borde
ju vara det. Och är det. Det är en mycket bra bok, måste jag säga, även om
boken mindre är en roman om Plath utan snarade en litterär fantasi om Plaths sista
levnadsår. Cullhed skriver själv förtydligande i ett inledande textavsnitt att ”Eufori
är en skönlitterär text om Sylvia Plath och ska inte läsas som en biografi. Händelser
och karaktärer som förekommer i boken och som kan ha en överensstämmelse med
verkligheten, blir i romanens sammanhang överförda till fiktion och litterär
fantasi. Sylvia Plath blir därmed en fiktiv karaktär i detta verk”. Det
gäller att ha detta klart för sig vid läsningen av boken. Den ska alltså läsas
med de skönlitterära glasögonen på. Men nog kan en och annan läsare, som jag, av
och till bli lite förvirrad. Har det vi läser hänt eller inte hänt i den s.k. verkligheten.
Det enklaste blir väl att utgå från att inget har hänt – annat än i Cullheds skapande
fantasi. Och gå till läggen – och det bör man kanske noga räknat göra innan läsningen
av Eufori - om man verkligen vill veta något om Plaths liv och död.
Plath som gett oss läsare mästerverket Glaskupan.
Men om Eufori inte kan sägas handla explicit om
Sylvia Plath och hennes liv ett antal år med poeten och maken Ted Hughes och
deras barn vad handlar den då om? Jo om moderskap, intellektuellt skapande, ett
äktenskaps uppgång och fall och en förtvivlan, en förtvivlan över att livet
inte blir som man önskar och vill utan faller sönder trots ansträngningar att
hålla sig själv och familjen samman. Och om hur allt detta påverkar det egna
psykiska måendet. Om sådant har man läst tidigare – och kanske har en och annan
upplevt det själv.
Romanfiguren Sylvia Plaths liv är inte enkelt. Hon prövar ständigt
sin tillvaro, sitt liv mot sina egna föreställningar om hur det borde och kunde
vara. Duger hon som dotter, som kvinna, som mamma, som intellektuell med ambitioner
att skriva och få detta utgivet. Svaret är inte givet för henne. Hennes egen
referenspunkt är romanfiguren och äkta mannen Ted Hughes som hon uppfattar som
lyckad och erkänd av sin omgivning som poet och intellektuell. Medan Plath i
romanen slits mellan vardagens plikter och skyldigheter kan mannen med lätthet fly just dessa för att göra sådant som han menar är för stunden viktigare
för honom. Det finns mellan mannen och kvinnan, mellan hustrun och hennes man,
mellan familjens mamma och pappa som det verkar en skugga som efterhand mörknar
och fördjupas. Vilket märks inte bara mellan paret utan också inte minst inom
henne. Även om sådant har man läst tidigare
och säkert också lite till mans upplevt.
Så inträffar då det som kommer att innebära slutet för
romanens par Plath-Hughes. Han förälskar sig i en annan kvinna och bryter till slut
upp från relationen. Han väljer till synes den enkla vägen – han går helt
enkelt bara ut genom dörren och lämnar frun och barnen bakom sig, avslutar inte
äktenskapet formellt utan tycks på det sättet hålla alla vägar öppna. Hennes
hjärta blöder, hennes själ och hela hennes tillvaro mörknar och det blir också
inledningen till det som i det verkliga livet så småningom leder till Plaths självmord.
Romanen slutar dock innan dess. Även om sådant – att mannen i relationen ensidigt
bestämmer sig för att avsluta den, går sin väg och lämnar kvinnan med sin
förtvivlan och självanklagelser och kvarstående ansvar för de gemensamma barnen
och bittra svårigheter att forma det liv hon önskar sig själv och dem – har man
läst tidigare och sett mer eller mindre nära eller kanske upplevt själv.
Inte mycket är alltså nytt under solen eller som tema i
romaner. Jag uppfattar Cullheds avsikt med sin roman Eufori – där själva ordet
eufori enligt Svensk Ordbok betyder ”stark känsla av lycka och upprymdhet”
– som en allmängiltig beskrivning av allas våra svårigheter med att leva i en
relation när sprickorna i den börjar synas och kännas, när samtalet mellan
parterna tystnar och ersätts av stumhet, när egoismen nöter ner den gemensamma kärnan.
När en lycka som initialt funnits mellan två människor försvinner bort och ersätts
av förtvivlan och olycka. Trots de stunder av närhet och ömhet som fortfarande av
och till kan finnas kvar.
Om Cullheds egen avsikt med sin roman kan man som läsare bara spekulera. Men den text hon gett oss är klart läsvärd och skriven på ett närmast rasande men samtidigt nyanserat språk som imponerar och som, uppfattar jag det, via romanfiguren Plath också återger den frustration och komplexitet som den verkliga Plath kan ha haft och levt i under sin sista tid i livet. Och ändå kan man inte säga att Cullhed parasiterar på Plath, verkligen inte. Det finns menar jag en varsamhet och ömhet i Cullheds beskrivning av hennes liv.
Augustpriset förefaller
mer än välmotiverat – säger jag som ännu bara läst en av de andra nominerade
böckerna. Jag vill ge Eufori fem stars av fem i betyg. Läs den
gärna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar