Ellen Mattson – ja, hon är ju bekant till namnet, men har jag läst henne? Faktum är att jag var tvungen att kolla i bokhyllan och ser då att javisst det har jag ju gjort. Både Vinterträdet och Sommarleken trängs där med andra böcker av andra författare. Böcker som skam tillsägandes gjort större avtryck i min läshjärna och mitt läshjärta än just dessa två. Vad säger det? Ja inte nödvändigtvis något om Mattsons kvalitet som författare utan snarare mer om min kapacitet och förmåga som läsare. Allt man läser stannar inte kvar hos en och det är inget märkligt med det. Snarare skulle väl motsatsen vara det tror jag. Men samtidigt är jag förstås medveten om att en och annan som läser denna anspråkslösa blogg – och ni är ju uppriktigt sagt inte särdeles många – antagligen blir förvånade över mitt svala intresse för just Mattson och hennes författarskap. Må så vara.
Men nu har jag läst hennes senaste bok Den svarta månens år och
detta egentligen av ett enda skäl och det är att boken nominerades till
Augustpriset 2021. Jag har nämligen sedan jag för ett antal år sedan var s.k.
ambassadör för priset tre år i rad och då läste alla de nominerade böckerna bestämt
mig för att fortsätta med det, dock utan att vara ambassadör. Men utan denna
nominering av Mattson, ja varför dölja det, hade jag nog låtit boken rinna
förbi mig i den allt stridare och bredare bokflod som nästan sköljer över oss.
Nu är ju Mattsons namn bekant för mig också av ett annat
skäl och det är hennes ledamotskap av Svenska Akademien. Hon valdes in 2019 och
om man tittar på vilka som valts in i denna s.k. vittra församling sedan 2018
ser man att det är inte mindre än nio stycken, dvs precis halva antalet av de
aderton som ingår i denna märkliga samling personer. Av detta kan vi tro att
dessa nya ledamöter förhoppningsvis blir det friska och från oegentligheter och
annat löss opåverkade blod som väl vara syftet med invalen. Om de kvarvarande
gamlingarna från den onda tiden framöver dämpar sig en aning, inga namn, så finns
det antagligen en positiv framtid för Akademien. Mattson har ju också, vilket
kan förvåna, gått direkt in i Akademiens själva hjärtpunkt, dvs dess Nobelkommitté
som förbereder Akademiens beslut vad gäller Nobelpriset i litteratur. Inte
illa. Hennes renommé måste vara högt.
Nå. Men vad om Den svarta månens år? Ja jag vet inte
riktigt, måste jag säga. Den börjar enkelt och klart. Den halvgamle akademikern
David Svarthed blir avstängd från sin tjänst vid en institution efter en
konflikt med en ung kvinnlig student om hur han rättat ett prov. Ledningen
viker sig som förväntat i en sådan situation – exempel på sådant är lätta att
finna i det verkliga livet – och Svarthed går ut i en påtvingad ledighet för
vad man kallar kompetensutveckling. Detta passar honom på ett sätt bra då han då
får tid att påbörja/avsluta ett eget arbete med att skriva en bok om Illiaden. Så
långt, men då är vi bara på ett par sidor in i boken, är ju allt relativt lätt
att fånga in och förstå för läsaren.
Det är sen det blir svårt men också spännande. Det börjar,
vill jag påstå, nu en sökande, trevande kedja av händelser som inte omedelbart
låter sig definieras eller förstås. Det blir ett slags kammarspel med döden, undergången
och det omedvetna – eller kanske undermedvetna - som spelbrickor. Saker och
ting beskrivs, men händer de också utanför den gamle Svartheds kanske omtöcknade
fantasi, Kanske, kanske inte.
För Svarthed trillar omkull – eller blir han rent av
överfallen - när han är ute och går och faller så illa att han slår huvudet i
gatan och blir dessutom, menar han, bestulen på en bok när han ligger till hälften
avsvimmad. Sant eller inte så blir letandet efter denna bok början på den händelsekedja
som börjar när han blir någorlunda till medvetande. Vad som nu sker låter sig
bara svårligen beskrivas och förstås. Särdeles trovärdigt, om man nu som läsare
skulle tycka att sådant är viktigt, kan man knappas mena att det är. Men, menar
jag, märkligt fascinerande. Inte vilken författare som helst skulle klara av
detta.
Fast, den frågan måste ändå ställas, vad är det som Mattson låter
ställa på spel i boken. Ja, jag står utan riktigt bra svar på den frågan. Något
vill väl Mattson, men jag kan inte efter läsningen entydigt svara på vad detta
kan vara. Gör då detta något? Ja, det tycker jag nog. Som läsare vill man ju
inte gärna treva sig runt i ett tomrum, om än aldrig så fascinerande, och inte
hitta en någorlunda fast punkt att hålla sig i. Inte bara den gamle Svarthed tycks
tappa greppet utan också läsaren. Och då är det väl illa? Läsningen av Den
svarta månens år blir på så sätt både fascinerande och tålamodskrävande.
Och det är karske ett bra betyg.
Men ändå inte. Fast, ambivalent som jag är efter läsningen, tror
jag att ett annat betyg än fyra stars av fem kan Den svarta månens
år inte få. Och nog kommer jag att plocka fram mina två nästan bortglömda
böcker från bokhyllan för att se om jag kan börja närma mig Mattsons författarskap
på ett mer samlat sätt.
Den fick fyra stjärnor av mig också. Det är inte många böcker som får fem här inte. Men jag tycker ändå att den är mycket bra och jag uppskattar det vaga, lite oroande, vad är nu detta. Det bästa jag har läst hittills av Mattson är Tornet och fåglarna. Den fick fem stjärnor, vill jag minnas.
SvaraRaderaJag borde kanske ha läst den istället för Coetzees "Onåd", som jag fortfarande ryser när jag tänker på. Finns vissa likheter med den i början, verkar det som: ung studentska blir den äldre, manlige universitetslärarens fall. Men sen blir "Onåd" brutal så in i helvete. Den här verkar inte lika påträngande obehaglig.
SvaraRadera