Kan man bli annat än nyfiken, och också lite förhoppningsfull, när den stora deckargurun Lotta Olsson i DN om en bok skriver att den är ”mycket svår att lägga ifrån sig för onödiga sysslor som sömn, mat och andra förpliktelser”. Nä, man kan väl inte det. Men här har hon allt huggit i sten den goda Olsson. För Höken sjunger om död av den i deckarbranschen debuterande Johan Tralau, professor i statskunskap vid Uppsala universitet, är tvärtom mycket lätt att lägga ifrån sig för i stort sett vilka sysslor som helst. Menar jag. Och det är väl egentligen bara min självpåtagna närmast plikt, som ibland kan vara nog så påfrestande för både mig själv och min omgivning, att en påbörjad bok ska läsas färdig, som gör att jag kommer igenom de dryga 400 sidorna. Nu är det sagt.
Författaren,
Boken – med den akademiskt krystade undertiteln Uppsala
arcana, som skall uttolkas som ”Uppsala hemligheter” - utspelar sig således
i akademiska kretsar, närmare bestämt den litteraturvetenskapliga institutionen
vid just Uppsala universitet. Upptakten är att en doktorand hittas död, svårt
sargad, av en kollega vid institutionen vid namn Sebastian Grimner. Innan boken
är slut har ytterligare två kollegor vid samma institution tagits av daga på
likartat bestialiskt sätt. Av vem och varför undrar förstås inte bara läsaren
utan också institutionen, universitet, polisen, pressen och snart nog också hela
Uppsala. Polisarbetet leds till en början av en nästan kommissarie vid namn
Erika Lönnroth. Dessa två kommer, läser jag på baksidan av boken, att framöver
lösa ytterligare brott vid, gissar jag att det blir, universitetet. Att den
valhänte ensamstående småbarnspappan Grimner skulle kunna engagera sig i brott begångna
i tex Uppsalas s.k. problemområden håller jag för osannolikt. Han kan ju knappt
hålla styrfart i livet när vi ändå pratar om för honom känd terräng, dvs den akademiska
världen, även om han osannolikt nog visar både kraft och mod, och för den delen
lite tankeskärpa, när brotten till slut kommer att lösas.
Nå. Vad är det då som sker? Doktoranden hittas alltså död och
lämnar efter sig inte en ansats till en samlad avhandling, som var tänkt att handla
om den gamle geten Olof Rudbeck, utan, tycks det, bara mer eller mindre
kryptiska och lite makabra texter som sätter myror i huvudet på alla som läser
dem. Vilket snart hela Uppsala kan göra till följd av en läcka hos – ja, hos
vem? Polisen, medarbetarna på institutionen, de personer som polisen Lönnroth
lite okonventionellt låter ta del av texterna? Eller kanske utländska agenter
från Iran? Eller någon annan okänd? Ja förslagen är många och alla, även till
synes Lönnroth, står handfallna. Och morden fortsätter således. Sådant är ju
ett klimat som brukar göda de mest osannolika konspirationsteorier. Så också
här.
Men det tycks ändå som om polis Lönnroth håller huvudet någorlunda
kallt och gnetar på med det polisiära, om än alltså efter metoder som kanske
inte står i handboken. Till slut anser på vanligt sätt dock någon chefsperson
att man måste sätta foten i marken, dvs själv ta hand om utredningen, men ändå
låta Lönnroth jobba på med sitt, närmast lite vid sidan om. Och tur är väl kanske
det. För det är genom hennes, måste jag erkänna, lite egendomliga agerande när
hon en mulen kulen kväll undersöker Uppsala högar som hon inte bara hittar ett tredje
egendomligt textfragmentet från den döde doktorandens hand, utan detta leder i
sin tur till att den tröge men intelligente Grimner närmar sig gåtans lösning.
Som den vane deckarläsaren faktiskt kan ana, men bara ana, någonstans lite
efter mitten av boken.
Uppsala högar.
Men vad om personerna i boken – Grimner, Lönnroth och alla
de andra. Ja de flesta visar sig ha oväntade kopplingar till varandra av inte
minst romantisk karaktär. Också homosexuella kontakter tas och ges, som man säger.
Grimners fru, nu död genom en som det verkar olyckshändelse, visar sig under
annat namn och annan identitet träffat på polis Lönnroth under hennes dramatiska
tjänstgöring som militär i Afghanistan, något som Tralau märkligt nog inte går
till botten med, men så sker säkert i de kommande böckerna. Grimners pappa, nu en
gammal avsutten men oväntat barnkär professor, har ett i boken okänt men antytt skumt
förflutet som kanske, kanske inte också kommer i dagen framöver. Och Grimners
gamla kärlek med en kollega – vad ska ske med den? Och den misslyckade men till
synes dådkraftiga polischefen, och han som läcker till pressen mot betalning,
och hen som … ja, frågorna hopar sig. Så Tralau tycks ha att göra också i de kommande
böckerna. Och visst kommer han att ge den där feta dryga pedagogen på Grimners
dotters förskola ett välförtjänt slag på käften? Låt oss hoppas.
Men en sak måste han rimligen försöka undvika och det är att
fortsatt hitta en story där de inblandade aktörerna måste prata samma
jumbodumbo som litteraturvetarna nu ibland gör i boken. De flesta av oss har
stött på dem i verkligheten. Ju mindre man har att säga och ju mindre
intressant saken egentligen är desto mer invecklat och mångordigt säger man
det. Jag får för mig att professor Tralau i boken här gör ett litet men förstås
medvetet lustmord på kollegor han mött. Fast det är som att skjuta på sittande
fågel. Lätt gjort. Men bara tröttsamt att läsa. Det är ju för den delen sådant
tal som gör att intelligenta män och kvinnor ibland inte stannar i den
akademiska världen. Jag känner ett par.
Vad annars om boken? Den är trots omfånget lättläst med
korta kapitel vilket, trots det återkommande mumbojumbo-språket, driver storyn ganska
snabbt framåt. Rent språkligt är den ju inget mästerverk direkt och
karaktärerna är väl lite väl schablonmässiga. Miljöbeskrivningarna, både vad gäller akademien och själva den lilla staden Uppsala, kunde författaren gjort
mer av tycker jag. Och slutet – menar professor Tralau verkligen allvar när han
antyder att ett uråldrigt hemligt sällskap med okänt, men antagligen
illasinnat, uppsåt verkar på universitetet? Det blir ju bara helt osannolikt
och pajasaktigt. Fast det är kanske det som är Uppsala arcana? Men nu är
det slutgnällt för den här gången.
Sa jag förresten att ytterligare en fjärde person avlider
och att omständigheterna kring också detta kan komma att bli en olöst fråga eftersom
den som var med då det skedde väljer att … nä, man vill ju inte spoila, så jag
slutar här. Köp eller låna boken om du vill veta mer. Men så mycket kan jag ju säga
att det är ingen av de mystiska personer som helt plötsligt lösgjorde sig som skuggor
ur ett märkligt dunkel, som Tralau slutar sin bok med. Vad gör då de? Mer än
att sätta sig kring ett sammanträdesbord? Säg det. Spänningen skall väl vara
som man säger olidlig. Till nästa bok antar jag. Håll ut.
Läsbetyg? Ja en tre stars av fem kan det väl bli.
Fast inte ett dugg mer. Även om de återkommande litterära referenserna är ett
plus.
Fotograferna okända för mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar