Författarna har förtjänstfullt gått igenom de svenska
valaffischerna under 100 år (perioden 1911 – 2010) med avseende
på bl.a. deras historia, bildspråk, bakomliggande teori och hur de kommunicerar med oss
väljare och dessutom satt in dem i samhällsutvecklingen i stort.
Ämnet kan verka snävt även om det är ganska aktuellt just för
dagen. Men den 15 september är ju de flesta affischerna inte bara
borttagna utan dessutom bortglömda. Till glädje för de flesta av
oss. Hursomhelst – är man lite nördaktig (och vem har inte en
liten nörd gömd och nästan glömd längst in i någon synaps i
hjärnan) och desslikes intresserad av politik och nutidshistoria, så
kan ämnet onekligen ha sitt intresse.
Först som sist: det är enligt min mening ganska dåligt ställt med de
just nu aktuella valaffischerna även om man har lågt ställda
förväntningar. Och inte var de bättre förr om än kanske – om
man ser på dem med dagen glasögon – lite roligare.
OBS OBS kära läsare – jag delar inte budskapet. Men kanske skulle
någon liknande affisch i dag kännas lite uppfriskande?
Boken är, som sagt, en trevlig genomgång av valaffischernas teori,
om man kan använda det uttrycket, och dess historia och praktik. Vi
kan läsa hur affischerna utvecklats, eller i vart fall förändrats,
genom åren med avseende på bl.a. hur man använder bilder,
fotografier, färger, olika symboler och hur partiledarna använts på
affischerna. Och mycket mer.
Ett särskilt avsnitt handlar om sk negative campaigning, som ju är
ganska vanligt förekommande utomlands och då inte minst i USA. Här
hemma är sådana negativa kampanjer ganska ovanliga och när de
förekommit verkar det vara vanligast när ett parti är i underläge
i opinionsmätningarna. Nya Moderaternas kampanj här i Stockholm
verkar bekräfta den tesen.
Författarna är akademiker och verksamma vid Göteborgs universitet.
De skriver lätt populärvetenskapligt och därmed fullt begripligt.
Och intressant. Men som de akademiker de är, så skall de
naturligtvis också presentera en teori. De ställer då upp tre
grundelement för en bra eller begriplig valaffisch: Hur ser
påståendet ut, dvs. vad vill partierna uppnå med den. Vilken grund
har de för detta påstående. Och på vilket sätt hänger grunden
och påstående ihop. Detta senare kallar man garant. Denna enkla tes kan
sedan byggas ut och kompliceras i det oändliga med t.ex. påståenden
i flera led och införandet av nya element som t.ex. styrkemarkör,
understöd och villkor. Ungefär där svalnar mitt intresse i just
teoridelen. Men modellens enkla grundelement kan ändå vara värd
att hålla i minnet när vi tittar oss omkring i dagar som dessa och
hela tiden stöter på mer eller mindre bra affischer. Men nog ser vi
direkt om den är bra eller inte och effektiv för sitt syfte eller
inte? Oavsett om den skulle ha eller sakna styrkemarkör och
understöd. Eller vad tror ni?
Bra eller dåliga? Med eller utan garant ... ?
Vad kommer att hända med valaffischerna i framtiden – denna över
hundraåriga tradition i folkhemmet. Författarna tror att den kommer
att överleva flera val framöver och menar att de kommit att bli en
del i den svenska politiska kulturen på samma sätt som julgranen är
till jul och sill och snaps till midsommar. Ja, kanske det. Men själv
tror jag att deras tid är räknad. Jag kan tänka mig att andra både
billigare och enklare och i grunden effektivare sätt att förmedla
ett budskap eller göra en kandidat känd kommer att bli vanligare
framöver. Redan nu finns det färdig teknik för sk digitala
affischer och att i tidningsannonser lägga in en QR-kod där vi
enkelt kan få en snabblänk till vidare information.
För när en affisch är tryckt, distribuerad och uppsatt så är det
inte mycket partierna kan göra åt den – den sitter där den sitter
och har det budskap den har. Men i andra kanaler kan man reagera på
händelser i valkampen eller vid behov vässa sina argument i en
fråga. Här kan man då tänka sig inte bara vanliga annonser i
papperstidningarna och nättidningar utan också uppdatering av hemsidor,
e-mejlutskick, dörrknackning och varför inte de gamla hederliga
torgmötena. Och att bemanna valstugorna med folk som kan argumentera och
inte bara stå passiva och dela ut broschyrer. Och att utbilda lämpliga
personer till agitatorer. Det senare vore väl spännande?
En fördel - eller risk - med den nya tekniken är att det har blivit möjligt för politiska motståndare eller vanliga medborgare att ta fram alternativa affischer som kommentarer till de befintliga. Det är ett svårt område, som måste hanteras med finess. Ironi är svårt och kan lätt missuppfattas.
En fördel - eller risk - med den nya tekniken är att det har blivit möjligt för politiska motståndare eller vanliga medborgare att ta fram alternativa affischer som kommentarer till de befintliga. Det är ett svårt område, som måste hanteras med finess. Ironi är svårt och kan lätt missuppfattas.
Men vad vet jag om framtiden. Enligt en undersökning som författarna refererar
till, så ser partierna fortfarande valaffischen som en central del i
valkampen. Så det är väl i denna fråga som i så många andra –
den som lever får se.
Hursomhelst. Ska de vara kvar så kräver jag att de som förr i
tiden sätts upp på en pinne. Det kommer ni väl ihåg? Det var
tider det.
Jag gav boken fyra stars av fem.
Carlssons bokförlag 2014 –
143 s (stort format) – ISBN 978 91 7331 621 7.
Och nu kan vi alla lyssna på Ytre Suløens Jass-Ensemble – Blues For A Sad Clown
Bokhållarens recension har fått mig intresserad och jag undrar om jag får låna boken...
SvaraRaderaAbsolut. Jag ger den till mr F i veckan.
Radera