Jag läste Steve Sem-Sandbergs ”De fattiga i Lódz” när den kom
ut 2009. När jag nu köpt hans senaste bok ”De utvalda”, läser
jag på omslaget att den är ”ett nytt kapitel i Steve
Sem-Sandbergs pågående roman om Europa under andra världskriget”.
Jaha, tänkte jag, om de är på det viset, kan det ju finnas
anledning att läsa om ”De fattiga ...” för att se om också jag
kan se sambandet mellan böckerna. Eller om påståendet om ”ett
nytt kapitel ...” bara är
baksidesförfattarens fria fantasier som låter bra och väcker
intresse. Men som saknar täckning. Sånt har man ju stött på förr.
”De
fattiga i Lódz”
är en mycket bra bok, som också har fick ett välförtjänt
Augustpris året den kom ut och dessutom sålt bra både här hemma
och internationellt. Den är bra och hemsk och upplysande.
Sem-Sandberg ger en skönlitterär beskrivning av en verklighet vi
vet har funnits, dvs. de tyska nazisternas skapande av getton och
förintelseläger under andra världskriget. Det getto boken handlar
om har verkligen funnits liksom många av de personer som nämns i
den. Men ändå är boken en roman, en litterär gestaltning.
Sem-Sandberg visar med den vad vi alla vet, nämligen att en bra
litterär beskrivning kan ge en extra dimension jämfört med en ren
faktabok i samma ämne. Minst lika bra som någon av de bästa av
vittnesbörderna från de som var med om helvetet, överlevde och
sedan förmådde skriva om sina upplevelser.
I ”De fattiga … ” följer vi
in på bara skinnet inte bara den vanlige gettoinnevånarens fasor
och totala utsatthet, hens tankar om livet och döden liksom kampen
för den dagliga överlevnaden - och här ligger naturligtvis
tonvikten i boken - utan också hur en förtroendevald jude kämpar
för dem som bor i gettot och ibland förväxlar denna kamp för
kollektivet med både reella och förespeglade individuella fördelar
som av de tyska herrarna kan ges honom själv och hans familj. Men
han blir naturligtvis bara den nyttige idioten, som till slut går
samma väg som alla de andra invånarna i gettot – dvs. rakt in i
den trånga järnvägsvagn som för också honom och hans familj till
gaskammaren. När boken kom ut gav jag den fem
stars av fem.
Det betyget står kvar vid omläsningen.
Och jag tänker på den när jag ser de ibland välansade, ibland
brutalt råa individer bland Sverigedemokraternas representanter i
våra olika förtroendeorgan och också i deras väljarkår – alla
de som bär svastikan helt synlig eller halvt dold. Även om det
faktiskt är svårt att veta hur stor del av framförallt väljarna
dessa personer är. Men – blir ändå frågan - har de ingenting
lärt? Ingenting förstått? Ingenting läst? Nä – måste svaret
bli – det har de inte.
I ”De utvalda” är
perspektivet ett annat än i ”De fattiga ...”. Från att sett hur
nazisterna tömmer ett helt getto på tiotusentals judar och för dem
alla till döden i gaskammaren möter vi nu i och för sig samma
grundhållning – dvs. att nazisterna anser sig rätt att förfoga
över liv och död för människor man anser vara undermåliga eller
på något sätt hota den vita ariska rasen – men i ett mindre, mer
individuellt perspektiv. På kliniken Spiegelgrund, som är en del av
sjukhuskomplexet Steinhof i Wien, samlas barn som man anser faller
utanför det som kan accepteras i nazisternas föreställning om den
rena ariska rasen. Det rör sig om fysiskt och psykiskt handikappade
barn, barn med sociala problem och barn födda av romer,
alkoholister, brottslingar eller av vad som i övrigt uppfattas av
degenererade föräldrar. Syftet är att ”korrigera” dem eller,
när detta inte går, helt enkelt ta livet av dem. Fast på ett
”anständigt” och ”humant” sätt, förstås. Inte genom att
kollektivt och utan åtskillnad fösas in i gaskammaren utan efter
bedömning av läkare och formellt beslut av högre instans, dvs. ett
anonymt högkvarter i Berlin. Och hemlighetsmakeriet är stort –
ingen ska får veta vad som sker på kliniken.
Mördarna är nu inte klädda i skitiga, blodiga uniformer utan i
vita stärkta läkarrockar eller vita stärkta
sjuksköterskeuniformer. Men i båda fallen handlar bödlarna på
order uppifrån. De gör det som de uppfattar som sin plikt. Och
vissa gör det för att de uppfattar det som sin rättighet. Den
ariska rasen måste ju hållas ren.
Vapnet är nu inte den spetsiga bajonetten som bländar juden i kön
till gaskammaren utan sprutan och pillren som dödar utan
blodspillan. Offren bränns nu inte i kremeringsugnar där röken
förmörkar himlen utan läggs i enkla anonyma gravar inne på
sjukhusområdet. Men först har man tagit ut de mördades barnens
hjärnor och lagt dem i formalin i glasflaskor för framtida
forskningsändamål. Detta ”de
dödas arkiv” upptäcktes inte förrän långt efter kriget.
Så gick det till. Men kriget tar slut och tiden för ansvarstagande
för vad som gjordes under det kommer. Och det är nu som alla nästan
undantagslöst formulerar sitt försvar i termer av att ingenting ha
vetat, ingenting ha gjort, ingenting förstått eller i vart fall
bara lytt order. För någon eller några räcker detta men för
andra inte. Läkarna klarar sig i regel inte utan döms.
Sjuksköterskorna gör det i regel utom åtminstone en som tar ett
individuellt ansvar för sina handlingar. Och döms till fängelse
och vanheder. Hon heter Anna Katschenka.
Det är henne och ett av de intagna barnen – han heter Adrian
Ziegler – som står i ett visst fokus i romanen. Katschenka, som i
motsats till andra som arbetar på kliniken inte har någon egen
nationalsocialistisk övertygelse, plågas hela tiden av vad som sker
där och över sina egna handlingar. Ziegler döms av de
omständigheter under vilka han råkar har fötts och förföljs av
dessa både under sin vistelse på kliniken och i livet efteråt.
Båda är offer över omständigheter som de inte alltid kunnat rå
över.
Jag gav ”De utvalda” fem
stars av fem. Det är en rik och viktig roman där
Sem-Sandberg visar oss både krigets helvete och vad som sker med
såväl skyldiga som oskyldiga som råkar överleva. Han för oss
till det mörkrets hjärta som ligger bara årtionden tillbaka. Och
håller samtidigt upp en spegel framför oss och ställer frågan
”Vad skulle du själv gjort under samma omständigheter som gällde
då?”. Det är en fråga som vi alla har skyldighet att fundera på
och svara på inför oss själva.
Och nu kan den som vill lyssna på Julia Lee – Decent Woman Blues
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar