Man kan ju inte veta allt, och det är ju faktiskt lite
trist. Men å andra sidan blir det då helt nödvändigt att söka ny
kunskap. Sade redan den gamle gamängen Chronschough.
Therese Bohman.
Som nu med Therese Bohman. Namnet var
någorlunda bekant, men mer var det inte. Jag läste de berömmande
recensionerna om boken Den andra kvinnan och
blev nyfiken på både henne och boken. Av det allvetande Wikipedia
får jag veta att hon varit redaktör på Axess magasin, varit
kritiker på Aftonbladet, är kritiker på Expressen och tidningen
Vi. (Vilket blir ett skäl till att då och då kanske kasta ett
getöga i skitblaskan Expressen men framförallt börja läsa Vi, som
min svärmor vill pracka på mig var gång vi ses). Allt detta är
hon – och säkert mer därtill - och dessutom alltså författare.
Jag ser också på Wikipedia att Bohman har
ett Twitterkonto – som förstås är lika meningsfullt som alla
andra sådana jag läst; dvs. helt djävla meningslöst för andra än
tydligen henne själv och den (handfull?) som bryr sig om vilket smör
hon har på morgonmackan eller, vilket förefaller mer troligt, alla
de som tydligen vill hålla sig uppdaterade på dumheter och trams,
men som egentligen bara slösar bort dyrbara sekunder av det
tickande livet genom att bläddra sig igenom twittervärlden – men
att hon också har en blogg, som hon kallar Thereses
dagbok. Den däremot - bästa ev. läsare av
min egen obetydliga läsblogg - är bra, intressant och läsvärd.
Och kan rekommenderas. Det är alltid inte bara kul utan helt enkelt
livsnödvändigt att läsa intelligent välskriven text på mer än
140 tecken om både stort och smått. Särskilt nu när Bodil
Malmsten i praktiken tycks ha lagt av. (Även om hennes senaste text
om hemtjänsten och städning var bra och fick mig att återigen
tänka på gamla svärmor).
https://theresebohman.wordpress.com/
Bloggadressen.
Jag kommer här att skriva om båda hennes
böcker. Förutom Den andra kvinnan,
som kom ut 2014, har hon också skrivit Den
drunknade (2010).
Den
drunknade. (14 sep 2015)
Skånevinter. Tro mig - jag vet.
Den
unga kvinnan med ännu inte avslutade studier i humaniora besöker
sin något äldre syster som bor med sin ännu något äldre man på
en gård i Skåne. Hon heter Marina, systern Stella och han Gabriel.
Mellan dessa tre kommer att utspelas ett kammarspel på liv och död
med olika roller och från olika utgångspunkter. Marina söker en
väg och riktning för sitt liv. Stella en väg ut ur sitt. Gabriel
makt - över kvinnor.
Marina
besöker gården vid två tillfällen. Första gången en sådan
sommar som kan finnas i Skåne – het, dallrande, sol som lyser från
den klarblå himlen och där livet tycks stå på vänt och återkomma
först när de yttre förutsättningarna tillåter att man åter kan
andas. Stella, som är stadsträdgårdsmästare i den lilla staden
nära gården, sköter dess växter exemplariskt. Gabriel, som är
författare, skriver på en roman som inte tycks bli färdig. Marina,
den senfärdiga akademikern, går mest runt och iakttar
omgivningarna, sin syster och hennes man och tycker sig förstå att
deras relation är dålig. En dag när systrarna är och badar ser
Marina ett brännmärke på Stellas lår. En annan dag försöker
Stella berätta något för Marina, men deras relation är och har
varit så stum och tom att samtalet dem emellan försvinner bort i
Stellas gråt. Så en dag kysser Gabriel Marina, som då tycker sig
få sin förkvävda förälskelse i honom bekräftad. En förälskelse
som tynger den allvarliga Marina samtidigt som den skuld hon känner
blir som ett band mellan dem.
Stämningen
på gården dessa vackra sommardagar är dov och trevande; det finns
något underliggande nästan hotfullt som skaver och påverkar dem
alla. Och hettan dallrar dag som natt. I näckrosdammen tycker sig
Marina se hur näckrosorna skickar sina skott som nödraketer mot
himlen. Nödraketer som också vem som helst av de två kvinnorna
skulle kunna skickat som ett rop på hjälp; men som de inte gör.
Nästa
gång Marina kommer till gården – det är senare på hösten eller
förvintern samma år – är Stella död. Hon har drunknat i
näckrosdammen. Det är då en sådan höst som det nästan alltid är
i Skåne – ständig blåst, regn som aldrig slutar, dimma som
aldrig lättar. Fälten ser ut som om någon har klöst dem med långa
svarta klor. Trädgården har förfallit och ruttnat bort. Bohmans
beskrivning av detta höstlandskap är inte långt från Birgitta
Trotzigs mästerskap.
Skånevinter. Tro mig - jag vet.
Den
makt som Gabriel haft över Stella överförs nu på Marina. De lever
som man och kvinna. (Att göra detta trovärdigt är ett bevis på
Bohmans förmåga). Marina hittar Stellas gömda dagbok och får
bekräftat sina misstankar att han slog henne. Gabriel förnekar
allt, också möjligheten att han var med vid dammen när Stella dog.
En kväll brännmärker han Marina på samma sätt sin han gjorde med
Stella. Marina tycks då ge upp. Hon och hennes liv blir en del av
det ständiga kretsloppet från födelse till död där hennes vilja
inte längre är hennes. Hon har inte längre något val. Hennes liv
är från nu ödesbundet.
Detta
är en mycket bra bok och det är svårt att förstå att det är en
debut. Bohmans språkbehandling är imponerande och hon får oss som
läsare att se och känna det psykologiska klimatet på den lilla
gården och hur det också samspelar med det rent yttre klimatet.
Person- och miljöbeskrivningarna naturligtvis utmärkta.
Det
blir omöjligt att ge Den
drunknade ett
annat betyg än fyra
stars av
fem.
En fantastisk bok som jag inte tillnärmelsevis ger rättvisa med min
beskrivning. Läs den.
Den
andra kvinnan. (10 sep 2015)
Den
unga namnlösa kvinnan med påbörjade men oavslutade akademiska
studier bor i den trista hålan Norrköping - ”en vik till en vik
till en vik, en blindtarm till Östersjön” - där hennes liv
haltar sig fram i både upplevd och reell meningslöshet. Hon bär på
oförlösta författardrömmar, men tyngs av både sin sociala
bakgrund, sin känsla av vara oduglig och inte passa in och av sin
ensamhet. Hon träffar sin tråkiga väninna bara för att andra är
ännu tråkigare. Hennes timvikariat som diskare och köksbiträde i
sjukhusköket håller henne någorlunda flytande rent ekonomiskt.
Vad
händer då om inte det mest klassiska av alla klassiska banala
situationer. Hon blir hemlig älskarinna till en manlig, rik och
förstås gift överläkare. Hennes förälskelse är total och
blind. Vad hans är vet jag inte riktigt, men inte är den vare sig
total eller blind. Eller kanske ens förälskelse. Hon fantasidrömmer
om ett framtida liv med denna man. Tror och hoppas att han skall bli
en inträdesbiljett till ett annat och bättre liv. Ett liv hon är
värd. Så inträder i tillvaron och berättelsen hennes onda genius,
som är ingen mindre än … ja, det berättar jag inte. Men detta
leder i vart fall slutligen till en slags prostitution från hennes
sida som, tillsammans med det faktum att hon kommer in på en sökt
utbildning på annan ort, också innebär en flykt från mannen och
Norrköping. Och berättelsen slutar, som sig bör i dessa tider, med
ett intetsägande och tomt sms. Fast livet går kanske vidare?
En
sådan berättelse hade i mången författares hand kunnat bli
outhärdlig att läsa. Men Therese Bohman han en språkbehandling och
ett grepp om sin berättelse som beskriver den unga kvinnans liv och
bakgrund på ett sådant sätt att det finns en total trovärdighet i
hur hon tänker både innan och under tiden hon träffar mannen. Och
faktiskt också efteråt. Hon var innan mötet med mannen på väg
att malas ner av tillvaron och sin känsla av misslyckande. De
förhoppningar hon då knöt till mannen var naturligtvis fåfänga,
vilket hon på ett sätt förstår, och det för henne bittra
uppvaknandet från denna dröm skakar henne förstås, men innebär
också en möjlighet till annat liv och annan tillvaro. Med en
smärtsam och plågsam erfarenhet med sig. Men vem har inte haft det
och klarat sig någorlunda ändå?
Det
är nu bara att hoppas på att Therese Bohman inte gör en Lena
Andersson, dvs. skriver samma bok en gång till om än med en annan
man i fokus. Alla dessa tre böcker är läsvärda var och en på
sitt sätt, men – bäste ev. läsare av denna blogg – om du måste
välja, välj Therese Bohmans.
Jag
gav Den
andra kvinna fyra
stars av
fem
i betyg och vill verkligen rekommendera den. Läs den med eftertanke
och allvar. Men varför inte också läsa hennes blogg? När du har
en stund över.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar