Av
Ola Nilsson har jag tidigare läst bl.a. han sk Hammerdalstrilogi
(http://kennethbokhallaren.blogspot.se/2015/09/ola-nilsson-hammerdalstrilogin.html),
som är en mycket bra dystopi över samtiden i vårt fosterland. Om
man inte visste det innan, så vet man efter läsningen att tillvaron
upplevs som hård och brutal lite varstans och lindras snabbast och
bäst med lite alkohol. Sådant som gemenskap, samvaro och samtal är
närmast okända begrepp. För att inte tala om kärlek. Knulla kan
man, men nå en annan människa på djupet … nja, varför det när
man har spriten, sin snabba bil och … och … ja, vad?
(Bild Aftonbladet)
För
sin senaste bok Isidor
och Paula
har Ola Nilsson fått det välrenommerade Svenska Dagbladets
litteraturpris 2015 med följande motivering: ”Redan
i sin hyllade triptyk om ensamma människor i ett ödsligt Jämtland
lyckas Ola Nilsson ladda samtidsskildringen med djup. Med tiden har
han utvecklat ett säreget författarskap som förmedlar starka
bilder med ett sparsmakat språk och som förtjänar en större
publik. I Isidor
och Paula
gestaltar han skickligt banden mellan människor, utan att rädas
mörkret”.
Jag kunde inte sagt det bättre
själv, förresten.
Isidor
och Paula
kan sägas bestå av tre – eller möjligen fyra – delar, som alla
har det gemensamma att de belyser människan ensamhet och sökande
efter/avstående från/omöjlighet att nå kärlek och gemenskap. Och
frid.
(Den
fjärde delen handlar i någon överförd mening om hästen Gaspari.
Det har funnits en hästkrake i verkligheten med detta namn, som inte
bara vunnit allehanda priser och därmed glatt sin ägare, utan också
som avelshingst sett till att ägaren kunnat få andra nästan lika
bra hästar. Vilket ju är trevligt. Men i Isidor
och Paula
spelar hästen en annan roll. Vilken fattar jag inte riktigt. Han
dyker upp i ett par tre kryptiska – eller om man så vill
”litterära” - ställen i romanen. Jag får väl nöja mig med att
konstatera att Nilsson rimligen haft en avsikt med hingsten Gaspari
och då velat att vi ska läsa och förstå dessa avsnitt och deras
betydelse för hans romanbygge. Jag tvingas nöja mig med ett läsa).
Möjligen Gaspari (foto okänd)
Men det är de tre andra
relativt tydligt åtskilda delarna som bär romanen – var och en
för sig och tillsammans. Basen är myten/sagan/berättelsen om
Orfeus och Eurydike i Rilkes tappning. Ni, mina ev. läsare, har väl
också hört den till leda och i tonåren tvingats läsa den – i
värsta fall högt inför den förstummade klassen; i bästa fall
tyst mumlande på den egna kammaren. Och alla gossar har väl
förbannat Orfeus som inte kunde hålla sig ett par sekunder till
utan tittade sig över axeln. Alla vi gossar som då knappt hållit
en Eurydike ens i handen, men anade vad som skulle kunna hända om.
OM. Eller när …
Hon var inte längre den
blonda kvinna som
man ibland hör en klang av i
diktarnas sånger,
inte längre den breda
sängens doft och lilla ö
och inte längre den där
mannens egendom.
Inget öga var torrt. Och
hjärtat bultade. Förgäves dock.
En av alla O och E. (Konstnär okänd)
Nå. De tre romandelarna
beskriver var och en för sig olika slags dödsvandringar. Först
möter vi Andreas – han som efterhand kommer att kallas Isidor –
när han arbetar som tunnelbaneförare på Stockholms gröna linje
och dagarna igenom åker i både ett privat och också i ett alldeles konkret
mörker. Sen i en helvetisk inblick i Elins – hon som efterhand
kommer att kallas Paula – barndom med en misshandlande mamma. Och
slutligen Paulas alldeles egen vandring mellan missbruk av alkohol
och droger och den relativa stillheten och ron på psyket. Här är
det Isidor som om och om igen försöker föra henne upp från hennes helvete till en annan
möjlighet, men Paula som alldeles av sig själv åter och åter igen
går ner till sitt eget brinnande Gehenna.
I sina respektive skuggriken
vandrar både Isidor och Paula mot undergången på alldeles egen
hand. Det finns ingen Orfeus som leder dem. Men det finna å andra
sidan inte heller någon Orfeus som sviker dem. Båda tycks vara bortom räckhåll från varandra eller någon
annan, bortom nåd. Detta gäller särskilt Paula. Ställer inte Nilsson i denna mörka roman,
skriven på hans vanliga sparsmakade och avskalade prosa, den eviga
frågan om vilka vi är, om vadan och varthän? Jo, det tror jag. Och
svaret blir det vanliga: tystnad.
Var stjärna, ack, var ett
fängelse
för tvivel, kval och
förgängelse,
från alla stego där suckar
opp
”var stamma vi från, och
vart går vårt lopp?”
Var stråle som hän genom
rymden far,
är ett bud, som letar och
ber om svar.
Men svaret på ”Vadan och
varthän?”
vart gömt på det tigande
Mörkrets knän.
Som
salig Viktor Rydberg sa.
(Omslag Sara R Acedo).
Jag
gav denna bok om vår tids vilsenhet och mörker fyra
stars av
fem i betyg.
Mycket bättre kan det
inte bli.
Och
nu kan vi, i likhet med Isidor och Paula i romanen, lyssna på Steve
Reich´s Different trains.
https://open.spotify.com/album/3i8ojYITZwfiZilo8ShpxQ
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar