Är du – min okända läsare av denna
blogg – vegetarian? Eller vegan? Eller ngt annat i den stilen? I så
fall rekommenderar jag dig att inte
läsa Granatkastaren
av Mo Yan. Absolut
inte. Men min kommentar till boken kan du säkert klara av …
För boken Granatkastaren
handlar om den lille gossen Luo Xiaotong som i ett avlägset hörn i
det fjärran Kina bor i en by som kallas Köttbyn. Där frossas det
på alla möjliga och en del omöjliga sätt i just kött. Man sätter
i sig kött av kor, tjurar, kameler, suggor, galtar, tikar,
hanhundar, råttor (fy fan!) och säkert en hel del andra djur. Värst
av alla djurfrossare är Luo Xiaotong, han som kan tala med kött. Kött
har desslikes små händer som kan vinka till honom, menar han i vart fall. Romanens – det förstår
ni väl redan nu – till delar helt fantastiska och osannolika
händelser utspelar sig i någon av alla de brytningstider som
drabbade befolkningen i diktaturen Kina under Den Store Ledaren.
Mo Yan är i Granatkastaren
på osedvanligt gott humör. Han har inget budskap, han vill inget
särskilt, han riktar ingen direkt – men indirekt vill jag säga –
kritik mot diktaturen. Han vill helt enkelt främst roa oss och
säkert också sig själv. Han skriver i ett efterord bl.a. följande:
”Syftet med romanen är att berätta en
historia, romanens själva tema och tankeinnehåll är
historieberättandet. Historieberättandets syfte är att berätta en
historia. Om man till varje pris måste fastställa en handling i
romanen kan man säga att den handlar om en ung man som oavbrutet
fabulerar”. Tydligare kan det väl inte
sägas?
Luo Xiaotong i samspråk med ett grishuvud?
Men om Mo Yan är på gott humör, så
krävs det nog att läsaren också är det – eller åtminstone är
lite lättroad. Och, som sagt, inte vegetarian. Annars kan man nog känna sig lite vilsen i historieberättarens knep och
knåp, de magiska inslagen, de lätt skabrösa delarna, de magstarka
avslöjandena om köttproduktionen, de bisarra religiösa momenten
och – inte minst – det närmast krigsliknande hämndlystna och
groteska slutet. Groteskt och fantasifullt. Fantasifullt och
fantastiskt.
Berättartekniskt använder sig Mo Yan av
ett slags dubbelseende. Den inte längre så unge Luo Xiaotong sitter
i ett förfallet tempel och berättar för en stoisk och mild munk om
sitt minst sagt omväxlande liv från födseln fram till det att han
sitter framför munken, samtidigt som det utanför templet – och
understundom också i – utspelar sig märkliga händelser i nutid
som både samverkar med och återspeglar vad Luo Xiaotong berättar
för munken. För att till slut helt enkelt gå ihop. Och de som på olika sätt dött under berättelsens gång återuppstår i vad som kan vara eller också inte kan vara jordlivet. Halleluja! Samtidigt tycks den inte längre helt unge mannen äntligen få möjlighet
att förena sig i köttet med en älskad kvinna. Låter detta
förvirrande? Det är inte säkert att det blir tydligare på bokens
drygt 500 sidor … Fast förstås bättre återgett.
”Ur en hunds mun spottas inget
elfenben” säger någon någonstans i
boken. Det är säkert sant. Men ur en Nobelpristagares hand kommer
det alltid något läsvärt, säger jag. Jag ger Granatkastaren fyra
stars av fem i betyg. Då förstår ni –
mina ev. läsare – att den rekommenderas till läsning.
Men glöm inte att ”Ät
aldrig kinamat i Oklahoma”.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag är själv vegetarian... Men blir faktiskt sugen på att läsa den här boken!
SvaraRadera