Vem är Edward St Aubyn? Tidigare okänd för mig och lika
okänd för många andra. Men, tycks det när jag nu läst ett antal
recensioner av vad som antagligen är hans magnus opus – Romanerna
om Patrick Melrose –
välkänd av alla kritiker. Fast fan tro´t.
Romanerna om Patrick Melrose
är sammantaget fem romaner som nu ges ut av Bonniers i två band.
Tre romaner i ett första band och två i ett andra, som kommer ut
nästa år. Jag kommer här att kort kommentera varje enskild bok för
sig allt eftersom jag läst dem.
Men tillbaka till frågan. Vem är Edward St Aubyn? Det
enkla svaret är att ha är en nu strax 60-årig engelsk författare
och journalist, som förutom Romanerna om
Patrick Melrose gett ut ett antal romaner som i huvudsak
gått den svenska publiken förbi (utom antagligen vår svenska
kritikerkår förstås …). En av hans romaner, Mothers milk,
har dessutom varit nominerad till Booker Prize.
Han växte upp i en välbärgad familj. Uppväxten var
emellertid olycklig och han blev som barn våldtagen av sin far
upprepade gånger. Detta påverkade honom förstås mycket negativt och han
var i ungdomen under en period narkoman/heroinist. Mot alla odds reste han sig
och kunde göra sig fri från sitt missbruk. Baksidestexten till
boken beskriver detta som att han gått från övergrepp till
överdoser och slutligen till överlevnad. Onekligen fyndigt formulerat, men också sannolikt helt
korrekt.
De fem romaner som ingår i Romanerna
om Patrick Melrose har också alla självbiografisk grund.
I England kom de ut mellan åren 1992 – 2012 och var med på den
lista där BBC år 2015 rankade de 100 bästa romanerna någonsin.
Deras rykte och betydelse är alltså påtagligt. Att de trots detta
utan vidare skulle falla en svensk publik i smaken är väl ändå
inte helt självklart. Vi får väl se. I vart fall finns romanerna
lovande nog med på DN:s omtalade kritikerlista den vecka detta
skrivs (v 39).
Glöm
det – läst
och kommenterad 1 okt. 2016.
Glöm det
är den första boken i serien. Fokus i den ligger på dels
den femårige lille Patrick dels
den miljö i vilken han växer upp.
Patrick är den
ensamme sonen till en alkoholiserad, hunsad, räddhågsen men rik
mamma och en arrogant självsvåldig pappa som finner stort nöje –
sitt enda kanske – i att förolämpa och håna alla i sin
omgivning, inkl. förstås sin fru och den lille Patrick. Han är
familjens onda genius – bitter, sjuk i reumatism och därför
misslyckad som konsertpianist, vilket det varit hans önskan att bli – kring vilket allt cirkulerar. Att
mamman blev gravid med Patrick när hans pappa våldtog henne är
naturligtvis symptomatiskt för miljö i hemmet och relationen mellan
makarna.
Boken beskriver en dag
i Patricks liv. Han är ensam, rädd och hela tiden orolig för att
straffas av fadern. Och straffad blir han. Pappan begår ett sexuellt
övergrepp mot honom, den egna sonen. Mamman tiger och ignorerar
förstås det hela. Det gäller ju att glömma det inträffade, vilket
ju förstås är omöjligt för dem alla. Den som överlever ett
sådant inslag i en pappas – och för den delen en mammas –
uppfattning om vad som kan ingå i en uppfostran överlever väl vad
som helst. Frågan är bara hur.
I de kommande böckerna
för vi se om eller på vilket sätt detta sker.
St Aubyns berättarstil
växlar mellan uppsluppenhet, ironi och klarsynt iakttagande av vilka
roller som frun och barnet och också olika personer i familjens umgänge har eller har fått sig
tilldelade. De samtal ett antal av dessa personer för under en middagsbjudning samma dag som övergreppet begåtts belyser sannolikt också umgängestonen i den engelska överklassen
om än – vill man gärna tro – bitvis väl parodiskt. Från öppet
och brutalt hån till att tydligt och markerat ignorera den som inte
faller de övriga på läppen – deras stiff upper lips.
Romanen är alltså
självbiografisk. Den givna frågan blir då varför St Aubyn gett ut
denna mycket avslöjande och personliga bok, liksom för den delen de följande fyra. Det enda svaret är väl antagligen
att han gjort det för sin överlevnad, Genom att sätta sina
dramatiska och traumatiska erfarenheter på pränt blir de möjliga
att bearbeta. För honom och kanske för en och annan läsare.
Jag ger boken Glöm det fyra
stars av fem i betyg och ser
verkligen fram mot att läsa nästa del i serien.
Dåliga nyheter - läst och kommenterad den 4 nov 2016.
Visst hopp - läst och kommenterad den 13 dec 2016.
Patrick
Melrose är nu 22 år och fullt utvecklad heroinist. Vi möter honom
i New York ett par hektiska dagar när han ska hämta hem sin hatade
plågoandes aska. Sin fars aska.
Under
tiden i NYC är han knappt nykter en sekund utan ständigt mer eller
mindre full av alkohol och heroin och annat skit. Innan han
återvänder till London lyckas han också i stort sett bara med att
hos kända och okända langare skaffa den narkotika han behöver.
Allt annat misslyckas han med. De sociala relationer han har kvar
förstör eller skadar han, den kärlek – eller kanske kropp bara –
han verkligen söker får han inte. Han sviker alla och blir också
sviken. De enda han inte sviker och inte heller blir sviken av är de
av honom sedan tidigare resor till NYC kända langarna.
En
sak verkar han dock lyckas med och det är att få hem sin fars aska
på planet – som handbagage.
Dessa
dagar och dessa händelser beskriver St Aubyn på ett klart,
stringent och nästan avskalat språk. De heroinrus som den unge
Melrose får, och som ger oss som läsare en beskrivning av
heroinistens intensiva både obehag och välbehag, känner man som
läsare nästan in på skinnet liksom delar av den vardag en
missbrukare kan ha – som när han delar skitiga sprutor med en
langares smutsiga, förfallna och äckliga partner, som när han spyr
i handfatet på den fina krogens toalett, som när heroinet börjar
verka och han ligger fullt påklädd i badkaret på sitt hotellrum,
som när hans värld blir full av främmande, välbekanta och
skrämmande röster, som när han själv känner döden och
undergången vara nära, som när … Som när drogens dragningskraft
tycks vara så stor att inget återstår mellan honom och den totala
undergången.
Att
texten är en beskrivning av ett eget missbruk går inte att ta miste
på med tanke på dess intensitet och autenticitet. Allt hopp verkar
vara ute för den unge Patrick. Det är verkligen dåliga
nyheter för honom och hans omgivning.
Nu
kan St Aubyn också var rolig och ibland nästan lite vitsig men hans
formuleringskonst går aldrig överstyr. Vi förstår och känner
hela tiden Patricks helvete och all text läser vi mot hans
verklighets becksvarta fond.
Jag
ger boken Dåliga
nyheter fem stars av fem i betyg.
Visst hopp - läst och kommenterad den 13 dec 2016.
Detta
är den tredje boken av totalt fem av St Aubyn som tillsammans kallas
Romanerna om
Patrick
Melrose.
I första boken (Glöm
det)
läser vi om det som aldrig går att glömma, dvs. hur den lille
Patrick blir våldtagen av sin far, i den andra (Dåliga
nyheter)
om hur den nu halvvuxna Patrick är fast i ett narkotikaberoende och
lika fast i sin förställning om att han kan bli fri från det, bara
om … ja, vad? och nu i den tredje Visst
hopp
om att det, mot alla odds måste jag säga, möjligen kan bli så -
att det möjligen kan finnas ett visst hopp för honom.
Återigen
ger oss St Aubyn en beskrivning av en enda dag – denna gång under
en sk fin middag - i Patricks i övrigt händelsefattiga liv. Han
slösar bort sin tid (”Det
värsta av alla brott”,
som en insiktsfull och allvarlig person vid ett tillfälle säger
till honom under kvällens middag). Hans och de andras yta glänser
av namn, titlar och rikedom, men livet är lika tomt och
innehållslöst som Hans Alfredsons berömda påse, då vare sig han
själv eller någon annan har fyllt det med något vettigt. Fyllt det
med t.ex. utbildning, kärlek, strävan, längtan - dvs. sådant som
de flesta andra av oss gör efter bäste förmåga.
Istället
glider han också nu under festen omkring i sin vanliga invanda
miljö, dvs. den närmast infantila överklass där falskhet är en
dygd, där förtroenden sprids som höstlöv i vind, där otrohet
tycks vara allmänt förekommande och illa dolt, där inövad
konversation ersätter samtal, där tristessen och cynismen omfamnar
alla som i ett dödens grepp, där giftpilarna skjuts iväg –
synliga för de som skjuter iväg dem, osynliga men i långa loppet
märkbara för de som får dem i ryggen. Han ser tydligt att de
personer han har omkring sig är ”hårda
trista människor som verkar väldigt sofistikerade men som i själva
verket är okunniga som svanar”.
Och där den verkliga katastrofen blir när en ambassadör på
middagen råkar stänka lite sås på hedersgästens Prinsessan
Margaret klänning. Quel
désastre!
Nå. Men samtidigt kan han under kvällen också föra
sådana samtal med två personer som tycks ha den betydelsen för
honom att han mer och mer förtydligar för sig själv att så här
kan han fanimig inte leva sitt liv. Till och med en slags försoning
med den döde fadern verkar vara möjlig. Och den skitiga
heroinsprutan är under dagen och kvällen lika frånvarande som
kristallglasens champagne är närvarande. Vi vet ju hur det gick för
författaren. Ska det gå lika bra för romanfiguren. Antagligen.
För
som de sista meningarna i boken lyder: ”Efter
sin meningslösa luftfärd drev svanarna majestätiskt tillbaka in i
dimman. Närmare och ljudligare kretsade en grupp måsar uppe i
luften, och deras skrin förde tanken till vildare vatten och vidare
stränder. Patrick sprätte ut cigaretten i snön, och utan att
riktigt förstå vad som hände begav han sig tillbaka till bilen och
kände sig märkligt upprymd”.
Ja, dessa eviga svanar …
Patrick
ser alltså på sina vänner och kamrater med ögon som öppnas
alltmer. Han ser den blanka ytan där ljuset speglar sig i safirerna,
men tycks ännu inte se om det bakom denna bländande yta kan finnas
samma tvivel som börjar ta form hos honom själv. Om där finns en
clown vid namn Jac eller en Pajazzo. Det är förstås inte omöjligt.
Bortom all hjälp är i vart fall prinsessan Margaret. I romanen
åtminstone.
Man
kan säkert läsa Visst
hopp
på olika sätt. Man kan läsa den som den kvicka, roliga och infama
bok som ställer ut stofilerna i den engelska överklassen till
allmänt beskådande, och St Aubyns språk inbjuder verkligen till en
sådan läsning. För den är rolig. Men man kan också läsa den som
en bok som kramar blodsdroppar ur ditt och inte minst Patricks
hjärta. Välj läsart själv.
Hursomhelst
så ger jag för min del boken fem
stars av fem
i betyg. Och det kommer säkert också du att göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar