Varför
– gnäller min intoleranta insändarsjäl – måste alla sk
kriminalromaner vara så in i helvete tjocka. Som nu Stefan Ahnhems
Arton grader
minus.
Den är på 533 inbundna sidor och därmed lika tung som jag antar
att den unge Fridolins stenkolsbit var, den som han släpade runt i
senaste valrörelsen, ni vet.
Nå. Vi läser två parallella historier med från hans
tidigare böcker kända personer. Vi har den oberäknelige Fabian
Risk vid Helsingborgspolisen och den lika oberäkneliga, men nu lätt
stukade, Dunja Hougaard som arbetar som uniformerad polis i
Helsingör. Två historier som bara nuddar vid varandra – den ena
tillför inte den andra något mer än att Risks strulige son p.g.a.
lite tonårskåthet dras in i den som Hougaard arbetar med. Men också
slinker ut som på ett bananskal. Till glädje för honom, får man
antaga. Fast, när jag tänker närmare på saken, så spelar grabben också en viss roll vid själva det avgörande slutet på dramat.
Men huvudhistorien är den som Risk arbetar med och den
har sin botten i hur feta och bukstinna adelsherrer nere Skåne
fordom behandlade sina underlydande. De vadade runt i den feta myllan
med handen runt sin lilla kuk och med ögonen ständigt spejande
efter unga och söta kvinnliga arbetare. Om olyckan var framme, dvs.
att tjänstehjonet blev med barn, så var det bara att sticka till
henne lite pengar och en enkel bussbiljett till någon skrupelfri
läkare. Men en av dessa damer lurar den fetaste av herrarna, lovar
visserligen att abortera, men gör icke så. Utan stannar på godset,
föder sina barn – det visar sig vara tvillingar, nämligen – och
uppfostrar dem sedan själv utan samhällets eller pappans
inblandning och håller dem dessutom helt och hållet inomhus. Nästan
hela livet. Detta blir för en sentida läsare svårt att ta in. Jag menar om man tänker sig att det skulle kunna ha hänt irl, som man numera säger. Men
så skriver Ahnhem och så blir det. Om du – min okände läsare av
denna blogg – anar att dessa olyckliga barn kommer att spela
roll för historien anar du rätt.
Men innan dess så har mycket hänt. Förutom det som
alltid tycks hända i svenska kriminalromaner – dvs. olyckliga
äktenskap, otrohet, problem med barnen, alkoholbesvär och liknande
– så tampas Risk och de övriga poliserna med att lösa ett
häpnadsväckande stort antal mord. Så många att hela fallet utan
problem borde hamna överst på listan över kriminalhistoriens
värsta brott. Brott som till slut får sin lösning, förstås, även
om vägen dit var både krokig och skrynklig, precis som den ju ska vara i en kriminalroman.
När historien väl är slut ligger ett barn på sjukhus med
skottskador, tycks en kollega ha hemliga och udda drömmar och
dessutom kanske tagit sitt liv och anar Risk att en annan kollega
möjligen inte är helt fläckfri. Kanske rentav Risks äktenskap kan
räddas. Fortsättning lär följa i nästa bok, som dessutom antyds
i slutkapitlet. Och låter riktigt lovande.
Ahnhems
historia i Arton
grader minus
är bra - den är väl uttänkt, någorlunda trovärdig, helt OK
genomförd men alldeles för lång. Den skulle enligt min mening
vinna mycket på att koncentreras och förtätas. Longörerna är för
många och de språkliga fel och egendomliga språkkonstruktioner
som finns här och där störande (t.ex. Att
det rörde sig om mord hade hon redan tagit höjd för).
Men
jag ger ändå Arton
grader minus tre stars av fem i betyg.
(När jag skriver detta ser jag herr och fru mes sitta
på taket till den fågelholk jag har i trädgården. Ibland är en
av dem inne i holken. Kan detta vara möjligt? Eller har jag fått
ögonstress av att läsa Ahnhems tjocka bok. Trots att jag ibland
faktiskt bläddrade förbi en eller annan sida).
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera