Först. Detta är förvisso en roman – det står så
på omslaget. Men det är också en berättelse i romanens form om
Gulliksens och hans nu upplösta äktenskap. Kyligt och neutralt kan
man säga att Gulliksen skrivit en autofiktiv roman, dvs. en roman
som hämtar sitt helt avgörande stoff från hans eget liv. I den genren har han många
förebilder, kända så väl som okända, som skrivit goda såväl
som mindre goda romaner.
mr Gulliksen
Två kända exempel hos oss är ju Karl Ove The Man
Knausgård som i sin romansvit Min kamp vänt ut och in på
sitt och sina olika partners liksom sin familjs liv och leverne och
samtidigt åstadkommit god – om än understundom djävligt
långrandig och repetitiv – litteratur. Ett annat exempel är Ebba
Witt-Brattström som i sin roman Århundradets kärlekskrig
låtsas som att den inte handlar om hennes skilsmässa från Horace
Engdahl. Alla läsare förstår det. Och mången läsare förundras
över varför hon låtsas förneka det.
Detta är två sätt att skriva autofiktivt – med
öppna eller med dolda kort, med namns nämnande eller inte, med
ärligt uppsåt eller illasinnat. Välj själv vad som känns mest
respektingivande.
Men oavsett metod, så finns det ett annat och stort
problem med den autofiktiva – eller om man så vill den verklighetsbaserade – litteraturen. Och det är vilken rätt
författaren har att i skydd av romanformen berätta om eller hänga
ut en person som inte vill hängas ut. Författaren – oavsett om
hen heter Knausgård, Witt-Brattström eller Gulliksen
- tar sig alltså friheten att skiva om sitt eget och/eller andra
människors privatliv utan den tidigare partnerns medgivande. Den
fråga som alltså måste ställas är vilken etik som en författare
har eller bör ha eller måste ha. Många andra yrkeskategorier har
etiska regler. Varför har inte författare det? Att bara dölja sig
bakom romanformen och dess hävdade friheter i konstens namn duger ju förstås inte.
Särskilt svårsmält bli det ju förstås om författaren vill få
oss att tro att man inte skriver om delar av sitt eget och andras
liv. Men till den frågan får vi återkomma en annan dag. Kanske när
” … jag är ett irrande bloss över sjön i svarta nätter //
en nyckfull eld, som slocknar snart i mörkret ...”. När
nu den tiden kan komma.
Men nu till boken Berättelse
om ett äktenskap. Man får som läsare helt enkelt
bestämma sig för vilken läsart man vill ha – läsa den som en
traditionell roman eller som en autofiktiv sådan. Jag läste den som
en traditionell roman. Och jag läste den med stor igenkänning.
Vi följer den lyckliga familjens nedgång och fall. En
av de vuxna personerna – det råkar var kvinnan – träffar en
annan. Det är inte så att blixten slår ner direkt, men efterhand
förstår hon, eller tror hon, att framtiden är med den andre mannen.
Det behöver ju inte vara sant, men hon hoppas ju det och agerar
utifrån det. Hon går vidare till detta nya och lämnar bakom sig
mannen och möjligen barnen. Det är mannens tankar kring detta som
Gulliksen skriver om – hans tafatthet, hans mjäkighet, hans
fåfänga tro att hans fru kanske ska stanna. Hans oförmåga eller
rädsla för att ställa henne mot väggen. Hans helt irrationella
föreställning att hon kan ha både honom och den nya mannen. Så
går det också som det går.
Många av oss har säkert varit i en liknande situation.
Men få av oss genomlever tiden från misstanke till insikt och
uppbrott krypande på våra knän. Mannen, han heter Jon, gör så.
Gulliksen beskriver denna deras resa insiktsfullt och starkt även om
hans fokus nästan hela tiden ligger på Jon och i det närmaste
utesluter barnen. Det är Jons blödande hjärta och tafatta feghet
som står i centrum i boken. Hustrun, hon heter Timmy, är den starka
av de två. Och det är ju inte så konstigt. Det är ju hon som
sitter med alla kort i sin hand och kan välja att spela ut dem eller
inte spela ut dem. Det är ju också hon som kan se en annan framtid. Det
är hon som bygger upp sin beslutsamhet och sin kropp fiber för
fiber medan Jon i sin vånda och oföretagsamhet står naken.
Men visst kunde det slutat annorlunda? Visst kunde den
tillräckligt lyckliga lilla familjen fortsatt att vara tillräckligt
lycklig. Visst kunde man – eller Timmy - stått emot de inviter
eller möjligheter som vi alla någon gång mött under vår levnads lopp.
Visst. Men någon gång händer det att möjligheten till ett annat
liv inte går att motstå. Vad skulle de - eller Timmy – annars
gjort? Leva kvar i den tillräckligt lyckliga familjen med minnet av en förlorad
möjlighet ständigt brinnande i ett kanske förkolnat hjärta. Till vilken glädje då?
Det blir ändå en efterskörd av den situation som de
efter skilsmässan båda hamnat i. Hur den ser ut vet ingen. Den kan
stanna i bitterhet och nederlag. Den kan innebära ett nytt positivt
liv. Den kan också oavsett hur starka känslorna var vid uppbrottet
slipas ner till en slags livserfarenhet - det gick trots allt över. Vad vet
man.
Omslaget - värt fem stars av fem.
Jag tror att denna välskrivna bok säkert passar bäst
som en bok i läsecirkel. Det finns mycket att tänka på och tala
om. Den är på det sättet en rik bok. Men själv kan jag inte trots de framförallt avslutande starka sidorna, efter min vanliga
enskilda läsning ge den mer än tre stars av fem i betyg. Men
jag kan mycket väl komma att ändra mig när mina osorterade tankar
fallit ner annorlunda än de gjort nu och då bildat ett annat
mönster än det jag ser nu. Det har hänt förr.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera