Michel Houellebecq har en egendomlig förmåga
att både reta upp folk och att få entusiastiska anhängare. Hans
böcker säljs i stora upplagor world wide och han får också
litterära priser, vilket förstås gläder oss bokläsare. Och honom
själv, gissar jag. Men den grupp som gör sig mest hörd är ju –
som det brukar vara – den som kritiserar honom. Och särskilt då
den grupp religiösa personer som irriterar sig på att hans böcker
innehåller beskrivningar av sådant som de flesta ägnar sig åt,
dvs. att man förenar sig i köttet med en (älskad) person. Att så
sker känns igen bok efter bok, och således också i Plattform.
Och ryandet har ju också nu kommit som ett brev på posten. Att de
orkar, kan man ju spontant undra. Även om, detta måste ju medges,
de litterära beskrivningar av olika sätt att älska denna gång
kanske är fler och utförligare än vanligt. Men som förstås
fyller sin plats i boken. Ity – som redan romarna kom fram till –
quadam de causa omnia eveniunt; åtminstone i romaner.
Nå. Den story som Houellebecq ger oss denna gång är
ju i själva ramberättelse inte särskilt märkvärdig – en något
luggsliten men intellektuellt skärpt man vid namn Michel (sic) möter
en välsituerad och intellektuellt skärpt kvinna vid namn Valérie.
Deras gemensamma tillvaro artar sig väl, men Valérie blir mördad
och Michel dör även han, fast långsamt och utdraget sedan han, när
han nu åter blir ensam, släpper taget om livet.
Men varför blev det så? Storyn som leder dit kan väl
anses vara typisk för Houellebecq – mannen och kvinnan har mötts
och deras liv tillsammans verkar vara bra. För bra? I en diskussion
mellan de två och Valéries chef – de jobbar inom ett
framgångsrikt resebyråföretag – kommer man fram till att byrån
ska satsa på lite sexturism för oss som har rätt att njuta
i Thailand. Det går förstås åt helvete då man drabbas av en
muslimsk terrorattack. Det är då Valérie dör och Michel likaså,
fast i den långsamma död som bitterhet och ensamhet kan erbjuda.
Är detta en trovärdig story? Nja. Men Houellebecq ger
oss en resa genom berättelsen som genom de samtal och resonemang som
förs ändå gör den någorlunda trovärdig. Och som vanligt får vi
dessutom diskussioner kring kärlek, liv och död, västerlandet och
tidsandan, religion, sexualitet i olika former men också hur man kan
– eller skulle kunna - bygga och vidmakthålla lycka. Det är detta
som enligt min mening gör boken läsvärd. Detta och Houellebecqs
språk och hans förmåga att i till synes enkla bilder fånga vad
jag menar han vill berätta för oss – att vi lever i en tid utan
försoning och utan hopp. Det vet vi ju för all del redan, men få
förmår att göra detta lika tydligt för oss som Houellebecq.
Och få kan på samma sätt få de inkrökta religiösa
människorna världsbild att krackelera.
Inte minst av detta skäl ger jag för min del Plattform
fyra stars av fem i betyg. Och vill gärna rekommendera den till
läsning. Men också för att den har meningar som denna: Människorna
lever sida vid sida som oxar; nätt och jämt lyckas de av och till
dela på en flaska sprit. För visst, undrar jag, är det så att
vi sitter fast som insekter i ett stycke bärnsten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar