Finns det något mer patetiskt än våra
häradsbetäckare? Ja det finns det kanske, men visst vilar det en
unken doft över dessa i grunden kärlekslösa män som vandrar genom
livet med handen om kuken och med riktning mot kärlekstörstande
ensamma kvinnor. Här i vårt kära fosterland har vi t.ex. bankiren
med tangorabatten Gustaf Raskenstam, som lägrade hundratalet
damer – han lär när han var som mest aktiv förlovat sig med en
kvinna per vecka - och samtidigt förstås lurade av dem pengar. Två
gånger satt han på Långholmen. Det ligger onekligen en odör av
skitiga kalsonger över honom. Och för den delen hans nutida
kollegor. Mr R peakade under 1940-talet.
Mr R
Över den mångbesjungne Giacomo Casanova å
andra sidan fläktar det väl kanske mer dyrbar parfym och
aristokrati och äventyr. Hur många kvinnor han bockade av under
livets gång vet jag inte men antagligen fler än mannen med
tangorabatten. Han förefaller – utöver detta att kunna tjusa
damerna till sängs – dessutom ha haft haft vissa intellektuella
intressen och förmågor och umgicks med tidens kulturella och
politiska elit. Han gav också ut sina egenskrivna memoarer (som jag
i ungdomens dar bläddrade igenom på tyska – av rent litterärt
intresse förstås ...). Fängslad blev också han, men lyckades
dramatisk fly från dogepalatsets i Venedig fruktade blykammare.
Eller kom det dit en dam med en fil inbakad i ett foccacia? Han är
väl hur som helst den som gett kvinnobockarna själva det berömda
öknamnet. ”Tror du att du är en djävla Raskenstam!”,
säger inte en säkert med rätta förbannad kvinna utan snarare
”Tror du att du är en djävla ...”, ja ni fattar. När
det gäller mr C pratar vi om 1700-tal.
mr C
Både Raskenstam och Casanova har alltså gjort sina mer
eller mindre förödmjukande canossavandringar här i jordelivet
till skillnad från den kanske mest berömda kvinnotjusaren av dem
alla – Don Juan. Han är nämligen helt enkelt en påhittad
sagofigur med spanskt ursprung, men som har intresserat och påverkat
intellektuella och konstnärer i snart sagt alla tider. Det finns
operor, filmer, böcker, visor och jag vet inte allt som i varierande
grad handlar om honom. Den litterärt intresserade kan bl.a. läsa
två utmärkta böcker av vår egen Lars Gyllensten – I skuggan
av Don Juan och Don Juan går igen. (Läs dem gärna.
Liksom för den delen det mesta som Gyllensten skrivit också i
övrigt). Den mer extremt intresserade av Don Juan-fenomenet kan resa
till Spanien och knäböja vid de två (sic) gravar där sagofiguren
lär ligga begravd. I sanning märkligt. Något säger väl detta om
oss människor. Men vad? Men vad?
Nå. Detta var en som vanligt (för) lång inledning
till en bok jag just läst. Jag pratar om G
(som i Giovanni Don Juan) av den brittiske
författaren John Berger, som dog i januari i år. Av honom
hade jag inte läst en rad innan jag läste hans dödsruna i Dagens
Nyheter. Men nu alltså G – och
fler böcker av honom har jag beställt på den omistliga
nätbokhandeln Bokbörsen. Berger fick förresten Bookerpriset för G
när den kom ut 1972.
mr B.
G är en – jag är
aldrig rädd för överord – omistlig bok som bör läsas av envar
litteraturintresserad. Det är ingen dussinbok, på intet sätt. Det
är inte heller en bok som samlag för samlag beskrivet det sk
fenomenet Don Juan. Istället får vi läsa om Bergers beskrivning av
tre viktiga perioder i myten/mannens liv - barndomen/ungdomen, den
vuxne mannen och slutligen hur han mördas, fatalt nog då till följd
av en kvinnas svek. Tiden är i Bergers bok strax före första
världskrigets Italien.
Bergers språk är vackert, inte helt lättläst alla
gånger och fullt av bilder och resonemang som både har och inte har
betydelse för handlingen – ungefär som våra liv tänker jag.
Varje dag sker det saker som vi inte har en aning om vad de betyder
och vilken betydelse de kan ha för oss. Men vi följer dem och bryr
oss om dem. Tills vi lägger dem i soporna. Ungefär så skriver
Berger. Det är vackert och skönt att läsa men det är svårt att
alltid förstå den betydelsebärande meningen. Underbart nog, vill
jag lägga till. Just när jag skrivet denna mening krockar en fet
vilsen humla med fönstret i mitt arbetsrum. Helt betydelselöst på
ett sätt. Viktigt och intressant på ett annat. Så blir det också
att följa Berger.
Detta sätt för Berger att närma sig oss läsare tror
jag passar särskilt bra i en bok om mannen som fåfängt men evigt
jagar kärleken. För för Don Juan – sagofiguren och paradoxalt
nog också för varje man, tror jag – beskrivs kärleken som både
möjlig att nå och som ouppnåelig. För för Don Juan tycks strävan
efter den inte innebära en vilja att den ska vara annat än för
stunden, inte längre än till när en ny kvinna håller sin hand
kupad under hans testiklar. Gör då detta något? Nej, inte i
romanen. I romanen blir kärleken och kärleksstunden evig bara som
som en beskrivning av det möjliga. Det möjliga i att få en ny
kvinna. Tänker jag.
Att skriva en roman är ju inte som att skriva en
vetenskaplig text, direkt. Det är förstås oundvikligt att ställa
helt andra krav på en god roman vill jag påstå, i likhet förstås
med flera av de litteraturvetare vars vetenskapliga texter jag harvat
mig igenom tidigare i livet, men också ibland nu. Ibland tror jag
att det som gör en roman till en god roman – en roman att
återkomma till – antagligen kan kokas ner till dess språk, alltså
dess sätt att kunna förvalta och till oss läsare förmedla vad
författaren vill ha sagt, men också i vad mån romanen till såväl
stil som innehåll bryter mot det förväntade, det som också andra
författare kan ge oss, och att därmed i bästa fall ge boken en
slags värmande efterglöd för oss att vila ut i efter läsningen.
Vila ut i och återkomma till. Därtill måste förstås själva
storyn vara intressant.
I alla dessa avseenden är Bergers roman enligt min
mening ett mästerverk. Jag kan inte ge den annat än fem stars av
fem i betyg. Och det är inte att undra på att den tog flera
veckor att läsa, vilket – behöver jag påpeka det – är
ytterligare en del i det positiva omdömet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar