Kan man upprepa en succé? Ja, det kan man kanske, men
det är antagligen inte helt enkelt. Särskilt inte om författarna
själva, som nu Sigge Eklund & Alex Schulman i sin senaste
gemensamma bok Rum. En roadtrip genom
psyket, tycks ha lågt ställda ambitioner med boken. I
förordet skriver man ”mycket här är lek och annat trams”.
I huvudsak tycks man med sina texter bara ha haft ambitionen att lära
känna varandra ännu lite bättre. Och så vill man att vi läsare
skall vilja följa med på den resan, deras roadtrip genom psyket.
Författarnas självsäkerhet är det ju inget fel på, tycks det,
men varför skulle vi vilja det?
Alex & Sigge är ju genom sin podd ett etablerat
hypat varumärke. Podden duger gott att lyssna till, visst gör den
det. Schulman är ju en habil författare i genren rota i
familjehemligheter och en god kolumnist i Expressen. Eklund en bra
och läsvärd författare som släppt flera böcker, som jag hoppas
alla fått en stor läsekrets. Tillsammans är de måttligt
imponerande scenartister med ett par liveföreställningar bakom sig
och tydligen en framför sig i närtid. Det är så jag känner dem.
Det är främst så jag känner dem.
Förutom
då genom den gemensamma boken Tid.
Livet är inte kronologiskt.
Det är en mycket bra bok. Med risk för att trötta ut dig, min ev.
läsare av denna blogg, vill jag citera ett stycke ur den kommentar
jag skrev om Tid (hoppa över det om du vill).
Deras
tidigare böcker om barndom, föräldrar, skilsmässor, fruar, egna
barn – dvs. om livet som det blev – är skönlitterära med den
frihet det innebär. I Tid skriver
man utan skyddsnät. Föräldrarna är mycket påtagligt deras egna
liksom barnen och fruarna. Skilsmässan – denna psykologiska
marianergrav för en av författarna - är föräldrarnas. Om detta,
och mer därtill, skriver Eklund och Schulman personligt, allvarsamt
och reflekterande. Deras upplevelser blir på det sättet inte bara
deras egna utan kan också bli läsarens, dvs. om läsaren tillåter
sig samma rannsakande attityd till sitt eget liv som författarna har
till sina. ”Det Eklund skriver om sina föräldrars
skilsmässa” kan läsaren fråga sig ”har det bäring
på mitt eget liv? Och i så fall hur? Och varför?”.
Själv
har jag upplevt två skilsmässor. Den ena var lätt för mig därför
att ett annat liv genom den kunde bli möjligt. Den andra var som att
falla genom det svarta hålet och paradoxalt nog bara ha mörkret att
hålla sig (kvar) i. Men tiden gick, som den alltid gör. Och en ny,
bra framtid blev åter möjlig.
Boken
är välskriven, välformulerad och genomtänkt. Man kan som läsare
notera en skillnad mellan de två författarna i både stil och sätt
att närma sig sina frågor, vilket är bra. Jag tycker man då
förstår att boken är både gemensam och individuell.
Eklund/Schulman ställer sig i stort samma frågor, men svaren
varierar både till sin uttrycksform och sitt innehåll. Detta visar,
menar jag, att de tar läsaren på allvar och man inser att man har
en bok i sin hand som är skriven av två intelligenta och
analyserande författare som brottas med frågeställningar som är
viktiga för dem. Och som just därför kan bli viktiga också för
den eftertänksamme läsaren.
Det
vilar ett stort allvar över boken. Borta är Schulmans tidigare
pajaseri och hånfulla kommentarer om alla och envar. Borta är
Eklunds alldeles konkreta pissande på tidningen Filter. Kvar är
insikten att vi här läser om den skapande, intelligenta och
känsliga människans ständigt pågående kamp för att hitta rätt
bland de grynnor som liv och levande kan kasta ut; en kamp för att
landa rätt för sin familj och för sig själv; en kamp för
överlevnad trots den ballast som barndomen kan ha gett.
Så
läste jag den. Rätt eller fel. Men så.
Den
nya boken Rum.
En roadtrip genom psyket
är en besvikelse. Den känns – och nu är jag säkert orättvis –
mer som en förövning till att pröva olika uppslag till manuset
till den kommande scenföreställningen. Innehållet är i huvudsak
ointressant. Språket platt. Själva utgångspunkten – att teckna
sina resp. psyken som världskartor ”med
uddar
och holmar och öar som skall utgöra de olika delarna i det som var
våra JAG”
- känns gymnasial. Och alla dessa listor de skriver – varför?
Och alla bilder på och kåserande berättelser om nära och kära –
varför? Bokens layout är bara plottrig. Dessutom köpte jag,
eftersom mina förhoppningar på boken var så stora, den som sk limited
edition. Dyr som fan. Det känns nu lite grand som att jag, den
nyttige idioten, har kastat skattade pensionärspengar i författarnas
öppna gap.
Men
i en bok på över 280 sidor är väl inte allt dåligt? Naturligtvis
inte. Naturligtvis inte. Somligt känns angeläget, somligt är
roligt, somligt är välformulerat och läsvärt. Men ändå smyger
sig frågan om varför de inte skriver något viktigt och intressant
på mig under läsningen. De kan ju. Schulman åtminstone när han
trampar på i sina välkända familjestigar. Eklund är enligt min
mening en bättre författare, inte minst när han som i den
senaste boken In
i labyrinten
släppt den självbiografiska koppling som funnits i hans tidigare.
Men – med vilken rätt har jag att tycka vad författare borde
göra och skriva? Jag, en dryg halvfet fan som får pengar på kontot varje
månad. Ingen, är det korta svaret. Ingen, är det långa.
”Kärlek
är allvarlig, den slår dig till
marken”
skriver någon av dem någonstans i boken. Sant. Detsamma gäller den
goda litteraturen, vill jag tillägga. Här har, som jag ser det, den
gode författaren ett ansvar gentemot sig själv och oss läsare. Jag
skulle vilja att de som kan verkligen tar detta ansvar, istället för
att skriva vad som förefaller vara en flyhänt flykt från det
uppdrag som ens stora begåvning ger en. Eklund och Schulman har ju tidigare visat att de kan.
Första rejäla recensionen av Rum, som jag läser! Kul och intressant! Själv är jag mindre kritisk, förmodligen tack vare att jag lyssnade
SvaraRaderapå den under en gratismånad på Nextory, när jag också han med Monster av Joakim Lundell (rekommenderas).
Rums problem är enligt samma som Alex anklagar sin mammas Sommarprogram för;
korta anekdoter, lätta steg över mörka vatten.
Men jag lyssnade små bitar i taget, och de två avslutande berättelserna är ett lysande samspel mellan två allt mer habila och trygga ordschamaner, dock hämmade av medelålderns rastlösa stressande.
"Lätta steg över mörka vatten" skriver du. Kanske. Men som jag ser det snarare lätta steg över vattenbrynet, de man tar när man inte vågar sig ut på de djupa vattnen.
Radera