Visst är det så att någon upplevelse alltid är den
första för dig och mig, om än aldrig så välkänd för jag vet
inte hur många andra. Som för den unge gossen när han första
gången hör Mozarts Trollflöjten. Som för den unge mannen när han
första gången lyssnar till Roy Eldridge. Och nu för den gamle
gubbdjävulen när han första gången läser Amos Oz. Visst
är det så. Ett banalt konstaterande visserligen. Men det visar om
inte annat på vilka gyllene gåvor som finns överallt kring oss
bara man tillåter sig ha öron och ögon öppna.
Oz var ju välkänd också för mig till namnet –
Nobelpriskandidat som han varit länge, aktiv i Fred nu som han är,
stiftelsen Teskedsorden och hans bok Hur man botar en
fanatiker och annat – inte minst att han på Israels sida
deltagit i två av områdets krig och bott och verkat på en kibbutz.
Men till nu oläst som författare.
Men nu har jag alltså läst den självbiografiska
romanen En berättelse om kärlek och
mörker, som är skriven på
hebreiska, översatt till engelska och sedan översatt till svenska.
Hur mycket, undrar man ju, har gått förlorat i denna process?
Möjligen inget, men antagligen något. Fast inte kan det vara
mycket, inte. För det är en bok som har ett fantastiskt och
spännande språk, som inte stryker läsaren medhårs. Och som ibland
tar andan ur en. Han skriver bildrikt och ganska så ofta med
kopplingar till religiösa händelser och föreställningar men som
inte himlen förbjude stör läsaren. Men han gör det inte
lätt för oss alla gånger. Också jag får ibland slå upp vad
enstaka ord kan tänkas betyda. På sätt är språket inte bara en
njutning att läsa utan också faktiskt bildande. Om hur många
romaner kan man säga det?
Berättelsen är en böljande, krängande, sjudande
story om Oz, hans familj, deras vänner och ovänner och om
deras liv utanför och i landet Israel. Den är imponerande, hela
tiden intressant, hela tiden omväxlande. Alltid lärorik – inte
minst vad gäller inslagen om Israels moderna historia. (Det finns en
fantastisk liten inskjuten berättelse om när Oz möter David
Ben-Gurion – bara den gör att boken skall läsas). Familjen och
deras vänner är alla bildade och intellektuella och, på gott och
ont, läsande människor. Men oftast fattiga.
"Det vi verkligen hade var mängder av böcker. Det
stod böcker överallt: väggarna var fulla, och det fanns böcker i korridoren, i köket,
i hallen, och på alla fönsterbrädor. Tusentals böcker, i varje
vrå av lägenheten. Jag hade en känsla av att människor kom och
gick, att de föddes och dog men att böcker varade i evighet".
Tror jag dessutom att en mig närstående möjligen kan tycka också
om mig, är jag rädd.
Livet är alltså fattigt för hans familj om än som
det tycks intellektuellt stimulerande och utvecklande. Men det finns
också djup tragik i deras liv, för honom som för oss alla. En
ensamhet, brustna drömmar, besvikelser, sjukdomar. Vem av oss är
utan sådant? Vem kan skriva vår berättelse om kärlek och mörker?
Om din och min kärlek och vårt allt djupare mörker. Det som mest
påverkar den unge Oz är förstås när hans mamma tar livet
av sig och han dessutom inte – av en slags konstig hänsyn till
hans unga hjärta – får vara med på hennes begravning. Men han
bär detta med sig livet ut.
"Och när livet inte infriade några av löftena från
min mors ungdom var detta något som fick henne att se döden som en
upphetsande men också beskyddande och tröstande vän, en sista
konstnärlig älskare som till slut skulle hela såren i hennes ensamma
hjärta. I många år nu har jag letat efter denne gamle mördare,
denna listige uråldrige förförare, denna motbjudande gamla
rucklare som deformerats av ålder, men ändå om och om igen
maskerar sig som en ungdomlig drömprins. Denna slipade jägare som
förföljer brustna hjärtan, denne vampyrfriare med en röst så
bitterljuv som cellons en enslig natt, en subtil, sammetslen
charlatan, en mästare på finter, en magisk råttfångare som suger
in de desperata och ensamma i vecket på sin sidenkappa. De besvikna
själarnas urgamla seriemördare".
Kan Oz vara en framtida Nobelpristagare? Kanske, kanske inte. Vad som rör sig innanför de nu lätt solkiga frackbrösten
och urringade klänningarna i Svenska Akademien är det ju inte lätt
att veta. Men att ledamöterna kan ha läst En
berättelse om kärlek och mörker utan att ha satt upp Oz
på den sk lilla listan åtminstone någon gång genom åren verkar
ju otroligt. Men kanske är han för politisk, för moralisk, för
hedervärd. Åtminstone de två sista kvaliteterna verkar ju inte stå
särskilt högt i kurs i Akademien i dessa dagar. Men jag ger för
min del i vart fall En berättelse om kärlek
och mörker fem stars av fem i betyg. Och ser fram
mot att fortsätta läsa honom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar