Lite konstigt känns det
onekligen att läsa en bok om det närmast mytiska 1968 – ett år
som jag fortfarande efter så många år bär med mig, men nu alltmer
som bara en tunn lite darrande sträng inombords – när boken
närmast har formen av en coffee table book. (Och för den delen med
ett fruktansvärt fult omslag). Men värre saker har man ju varit med
om. Jag talar alltså om Henriks
Berggrens nya bok 68.
”Jag satt mest på min
veckade kjol och märkte ingenting” citerar Berggren
redan i inledningen av boken en släkting som var med i tiden och
vill väl därmed ha sagt att det som hände och skedde under 1968
törhända hade marginell betydelse för många. Själv satt jag och
nötte mina gabardinbrallor (klädd i vit skjorta och slips dessutom
– those were the days, min okände läsare av denna blogg) men var
kanske aningen mer aktiv och – tänker jag nu – antagligen inte
lika aningslös som Berggrens släkting. Jag var i vart fall
med i en slags cell – det var det ord vi använde – ledd av en
sedermera berömd professor och försökte lära mig lite om Maos
idévärld. Det gick väl sådär, måste jag säga. Jag satt också
en dag på ett tak till ett hus i den lilla staden jag då bodde i
och föreställde mig att jag med detta på ett egendomligt och
oklart sätt förändrade världen. Men jag var uppriktigt sagt mest
av allt rädd att trilla ner och det var väl antagligen där och då
jag grundlade en bestående rädsla för höga höjder. Men sen
fortsatte livet som vanligt. Åtminstone nästan.
För mig var det ändå så att
tiden blev som ”ett ögonblick då en reva i historien
öppnade sig och frihetens rike tycktes ligga inom räckhåll”,
som Berggren skriver på ett ställe i boken. Fortfarande
stirrar jag ibland ut genom den där nu allt trasigare och krympande revan, men
faktum är att frihetens rike känns allt mer avlägset. De drömmar
och förhoppningar jag bar på känns allt overkligare. Har jag
verkligen känt och tyckt och hoppats det som jag då gjorde, undrar
jag ibland. Allt oftare är det som om typen – om än inte
nödvändigtvis personen - Filippa Reinfeldts flinande ansikte dyker
upp i den där revan och tränger sig in och skymmer inte bara det
som var utan också det som fortfarande möjligen kan komma nu. ”Var
blev ni av ljuva drömmar?” skev Hasse och Tage en gång.
Ja, jag undrar också.
Vi som satts att leva i
besvikelsens epok
ja, vad gör vi nu? Vad ska
vi tala på för språk?
Ett sätt är att, även om
det blåser lite kallt,
tro på det vi trodde på –
trots allt.
Var blev ni av, ljuva drömmar
om en rimligare jord,
ett nytt sätt att leva. Var
det bara tomma ord?
Var är han nu, våra
frihetsdrömmars junker Morgonröd?
Han rör ju på sig, så han
är nog inte riktigt död ...
För jag trodde verkligen, när
jag väl gått ner från det där taket, att en slags förändring
var möjlig. Kanske inte den revolution som många andra pratade om,
inte minst den blivande professorn jag umgicks med en tid, men i vart
fall en förändring till något bättre och annorlunda. Något nytt.
Och att jag skulle vara en självklar del i det. Men nu sitter jag
här och undrar vad det var som hände sen. Mer än att mitt liv och
alla andras liv rullade på. Blev som det blev. Bra förstås, men
vad hände med den grundläggande förändring på det politiska,
sociala, personliga och intellektuella området och med en bestående
frihet och jämlikhet på livets alla plan som jag och många med
mig tänkte oss? Grottekvarnen och Grottesången hade ju ingen av oss
hört talas om då. Men snart nog. Snart nog.
Berggren raljerar lite om
att vid tiden runt 1968 hade Pingströrelsen tydligen 90 000
medlemmar och KFML (någon som fortfarande vet vad det var?) 700. Men
han missar/väljer att bortse från att också vi som inte var
medlemmar i KFML, eller för den delen i någon av de andra
förkortningssekter som florerade i tiden, bar – i likhet med
säkert också många medlemmar i Pingstkyrkan – på drömmar och
förhoppningar som närdes av tiden. Och vi var långt fler än 700.
Kanske också fler än 90 000. Antagligen var det så. Och vi finns
fortfarande. Lever fortfarande. Men är nu hänvisade till att vart
fjärde år pressa in våra drömmar och förhoppningar i
partipolitikens klaustrofobiskt trånga kuber.
Men, icke att förglömma. Det
fanns ju också ett ytterligare perspektiv i tiden som gick utanför
mig, min lilla stad och vårt lilla land. Dessutom långt utanför
KFML:s 700 medlemmar. Och det var det internationella perspektivet.
De som bullrade här hemma – och många av dem gjorde bra och
viktiga insatser – gjorde det i skuggan av vad som skedde
utomlands. Det var ändå där som det viktiga hände, det var där
som de stora betydelsefulla inspiratörerna fanns. Och det var där
som de bittraste nederlagen så småningom skulle komma först. Om
detta visste jag ännu inget när jag satt och frös på taket. För
nederlagen kom och de kom också här hemma. Det blev liksom inget.
Men kvar fanns – och finns – en grundläggande känsla av att man
då levde i en tid när man höll framtiden i sin hand, även om de
stora förhoppningar så småningom skulle krympa till – ja, till
vad? Till en fåfäng förhoppning att vi inte bara lever i
besvikelsernas epok utan att den lille junker Morgonröd kanske ska
vakna till liv en gång, någon gång Ja, så kan det vara.
Nå. Nog om det. Nu till boken.
Henrik Berggren är disputerad historiker, författare
och fd både kulturchef och ledarskribent på DN. Vad han gör nu vet
jag faktiskt inte – men han föreläser och skriver väl
antagligen. Jag har läst flera av hans böcker, bl.a. boken om Palme
Underbara dagar framför oss och den om Dag Hammarskjöld Att
bära världen. Jag har också blädderläst fotoboken om Palme
Ett liv i bilder. Han skriver bra den gode Berggren
och han närmar sig sina ämnen på ett professionellt, genomtänkt
och – hade jag så när sagt - välorganiserat sätt. Hans både
vetenskapliga och journalistiska bakgrund märks i böckerna och det
är kul och hela tiden intressant att läsa honom. Det är det nu
också när han dissekerar 1968 i sin bok 68.
Men man behöver ju inte för den sakens skull hålla med honom om
allt. Om än – som i det här fallet – det mesta, visade det sig.
Han går i boken systematiskt
tillväga. Från sin släktings veckade kjol går han igenom ett antal av
årets viktigaste händelser – som jag inte kommer att räkna upp
här; något ska du väl ha att se fram emot när du förstås köper och läser boken – och det är en uppfriskande läsning också för mig. Vissa
av dem minns jag fortfarande klart och tydligt och mycket
igenkännande medan jag knappt kommer ihåg andra (t.ex. om vad som
skedde på Moderna Museet här i Stockholm hade jag då inte en
susning om, även om jag förstås minns både museichef Hultén och
Andy Warhol). Boken är närmast en seriös historiebok om tiden
före, under och efter 1968. En bok för dem som var med och för dem
som är nyfikna på vad som egentligen hände. Och kanske en bok för
dem som nu 50 år senare lite yrvaket undrar vad det var man missade
när man satt framför sin gamla TV-apparat och stirrade. Eller läste
sina kursböcker.
Lite grand är Berggren
som den gamle mannen i Fänrik Ståls sägner som undervisar en liten
snorvalp om Finlands historia. (”Min håg blev tänd att höra
mer ; Kanhända får jag det av er? frågar
ynglingen och gubben svarar Jo därom kan jag ge besked ;
Om herrn så vill, ty jag var med”). Nu var ju inte Berggren
med om just 1968 – han var 11 år då – men besked kan han ge. Om
stort och om smått, men alltid intressant.
För de flesta av oss som ändå
hade ögon och öron relativt öppna det året följdes det ju inte
av en revolutionära kamp direkt, snarare av ”den långa
marschen genom institutionerna” som någon av de stora kämparna
sa, dvs. den knutna näven lossade sitt grepp om trossatserna och
började så smått famla efter den egna plånboken. Men årets
inflytande inom kulturområdet förblev – vill jag påstå – mer
bestående och genom åren oförändrat stort. Jag vill bara nämna
Göran Palm som inte minst med sin En orättvis betraktelse
satte en ännu värkande påle i vår vällevnads dödkött. Det
finns förstås fler.
Denna oerhört långa drapa
närmar sin slut. Jag anar att du – min okände läsare av denna
blogg, om du stått ut så här långt – tänker Äntligen!
Men en sak till. Berggrens text är ju förstås den bärande
delen i boken, men alla fotografierna kompletterar den på ett mycket bra
sätt. All heder åt bildredaktören och förläggaren. Och boken 68
kan jag ju inte ge annat än fem stars av fem i betyg
och rekommendera den till läsning. Nu vet du det.
Ska läsa!
SvaraRadera