Det var först när jag höll den nyinköpta Ingen
jämfört med dig av Jonas Brun i handen som jag faktiskt kom ihåg
att jag hade läst hans bok Skuggland
när den kom ut för ganska så många år sedan och att jag dessutom sett
den föreställning som byggde på boken och som gavs på Dramaten i regi
av Lena Endre med en utmärkt Christoffer Svensson i den enda
rollen. Jag har inte kommenterat boken här på bloggen tidigare –
så var så god: direkt från ett haltande minne – Skuggland.
Vi läser ett närmast kammarspel med främst tre
personer – pojkarna Erik, Erik och Marcus. Till en början är det
de tolvåriga klasskamraterna och grannarna Erik och Erik som är
bästisar och som lever ett mycket tight sammansvetsat liv. Men så kommer Marcus
som ny i klassen och blir efter ett tag en kil mellan pojkarna och
till slut hamnar den ene Erik helt utanför. Det är denne utbytte
eller bortträngde Erik vars berättelse som nu vuxen man vi läser. Runt
dessa tre finns förstås också andra personer, främst deras resp.
familjer men också klasskamrater och lärare. Men de blir i
berättelsen och i pojkarnas liv mer som staffagefigurer.
Brun skriver på en suggestiv – understundom
nästan skrämmande – tät och poetisk prosa. Ibland, skulle jag så
här lång tid efter läsningen vilja påstå, med en påtaglig lyrisk ton. Vad är det då vi läser om? Kanske om det barndomens
rike som från att ha varit lyckligt och skimrande efterhand
krackelerar till utsatthet och övergivenhet. Men också om säkert många andra barns dubbla ensamhet, den som kan bestå i att
kunna se men inte vara fullt delaktig i de vuxnas värld och att både
vara och inte vara del en samvaron med klasskamraterna. Det är då
som gemenskapen med en kompis bli så betydelsefull och känslan när
man blir utestängd från den så näst intill förödande. Som i den
utbytte Eriks fall när han blir som osynliggjord i det sammanhang som
tidigare varit så viktigt. Och de vuxna fattar inget.
Om detta är huvudstoryn så ger oss Brun också
ett antal spegelhistorier som förstärker och förtätar den
katastrof som inträffar, historier som jag menar är viktiga för
både bokens story, dess uppbyggnad och för oss läsare om vi vill
förstå boken. Jag nämner två – de vuxnas svek och frånvaro som
den beskrivs i berättelsen om råttfångaren i Hameln och den korta
homoerotiska lyckliga sekvens i badhuset när den Erik som senare
blir den bortvalde en kort stund håller om den andra Eriks fot. Men
också förstås Michael Jackson – den för dem båda viktiga, men
ständigt undanglidande och ständigt förvandlande
barnet/ungdomen/mannen/ikonen. Och självklart den bärande del av
boken som handlar om dataspelet Shadowland – där de båda, som i
livet, kämpar för att ständigt komma vidare, men alltid och hela
tiden möter på hinder. (Det blev alltså fyra spegelhistorier, ser
jag nu …).
För det inträffar som sagt en katastrof. Erik och
Marcus försvinner och återfinns aldrig. En röd bil med en mystisk
man spelar en antydd men viktig roll i detta. En svart ond och hård
vind blåser rakt in i de trygga villakvarteren och inget blir längre som
förut. Erik den bortvalde fortsätter leva men stannar för alltid
kvar i en mörk ovisshet och med ett för evigt vilset hjärta. I
boken skriver han för att bli fri, skriver för att skaka av sig
barndomens eviga trauma. Men lyckas han? Gissa själv, min okände
läsare av denna blogg.
Det är en stark bok Jonas Brun har skrivit med
Skuggland. Jag ger den fyra
stars av fem i betyg. Och fick den inte Sveriges Radios
Romanpris? Jovisst. Hur som helst, så väntar strax Ingen jämfört
med dig på läsning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar