”Jag
skriver det här eftersom människor jag en gång älskat nu är
döda. Som ung var jag fylld av kärlekens kraft. Nu är den kraften
på väg att dö, och därför skriver jag. Jag vill inte dö”.
Så lyder bokens första meningar. Skrivna av bokens kvinnliga
huvudperson.
Kan
en roman som börjar så bra verkligen kunna fortsätta på samma
sätt, dvs. fortsätta väcka läsarens nyfikenhet inte bara på vad
som kan ha hänt med kärlekens
kraft utan också –
och inte minst – kunna få oss att se och förstå på vilket sätt
författaren förvaltar sin idé och därmed håller oss nyfikna och
intresserade och fast i det närmast magiska grepp som bara den gode
författaren kan koppla om oss på vår resa genom hens bok.
Författaren här heter Amos Oz.
Boken heter Min Michael.
Och,
vill jag säga redan nu, Oz
lyckas mycket väl med att förklara varför kärlekens
kraft
– den vi alla vill ha i vårt liv – var på väg att försvinna
för den kvinna som heter Hanna. Och sannolikt också för den man
som heter Michael. Och varför detta var oundvikligt för dem.
Vi
läser om hur en oskuldsfull ung litteraturstuderande kvinna av en
olycklig slump träffar en lika oskuldsfull ung man, som är blivande
geolog. Trots att hon förvägrar honom sin kropp innan bröllopet
går det som det plägar gå – de gifter sig, men olycksbådande
nog under en dag med grå himmel och med sjok som av sorggrått.
Deras nätter som nygifta blir stillsamma. Ibland tycker hon sig
känna en slags dunkel förväntan stiga utmed ryggraden. Men om vad?
Ja, säg det. Något annat än det hon fick i vart fall. Men med barn
blir hon, förstås. Graviditeten blir lika plågsam för henne som
deras gemensamma liv efterhand blivit. Vilket av henne uppfattas som ”...
ett platt, mjältsjukt
landskap. En gulnad
stäpp”.
Men
kan det gå på något annat sätt i en relation där kvinnan har
intellektuella och litterära intressen och han både fysiskt och
intellektuellt är lika rörlig som de stenar har studerar. Där hon
kan fly bort i obetänksamma impulsköp av kläder till sig själv
eller dyra pennor eller pipor till honom. Medan han gräver sig allt
djupare ner i sin avhandling och sin forskning och till slut
egentligen bara pratar med deras gemensamma son.
Var
Hanna då, trots att hon en gång sade sig älska sin Michael, någon
gång lycklig med honom? Antagligen inte. ”Bara
hans hand känner jag. Honom känner jag inte. Inte
alls”.
Efterhand fylls hennes nätter av sedan länge undertryckta
egendomliga drömmar om att hon ändrar roll i livet, blir till en
annan, blir furstinna av Danzig, möter hemliga mystiska tvillingbarn
från sitt förflutna. Men Michael märker förstås inget. Eller
säger i vart fall inget. Människor som de båda älskat eller tyckt
om dör också runt dem eller flyttar från staden de bor i, som
råkar vara Jerusalem – det är släktingar, grannar och vänner.
Tomheten mellan dem blir allt mer ekande, ungefär som i en
gravkammare tänker jag mig. Vid ett par tillfällen får Hanna också
ett slags psykiska sammanbrott, men hämtar sig. Den ena dagen blir
för henne efterhand alltmer den andra lik. Tomma.
Efter
drömmarna kommer så de onda aningarna – om honom, om deras barn,
om tillvaron, om framtiden. Boken slutar i en slags öppen slutenhet.
Hanna tycks öppna en sedan länge stängd dörr för sina inre,
mörka hemligheter, men dit ingen annan har tillträde. Och kärlekens
kraft – ja, finns den,
fanns den? Kanske en gång, men inte nu. Inte för Hanna i vart fall.
Inte för Michael i vart fall. Inte nu när allt verkar vara för
sent.
Boken
igenom, även om de sk lyckliga stunder som av och till trots allt
finns dem emellan, skriver Oz i en dov antydande skrämmande mörk
ton. Som läsare vet vi inte riktigt vad som ska ske eller hända,
men vi anar och och tycker oss förstå. Som det ska vara i en bra
och välskriven bok av en god författare. Boken är, som du min
okände läsare av denna blogg redan förstått, ingen feel good bok
direkt. Men en bok av hög litterär kvalitet och med en story som
berör och håller boken igenom. Det går inte att ge Min
Michael av Oz
annat än fem stars av fem
i betyg. Boken kom redan 1977 och betraktas, har jag läst mig till,
allmänt som Oz´s
internationella genombrott. Nu finns den på svenska igen som
nyutgåva i pocket.
xxx
”Som
en bokhållare på ett affärskontor letar jag i högen av
söndervittrade minnen”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar