Jag har läst flera av Bengt Ohlssons romaner och
alltså inte bara den Augustprisbelönade Gregorius, men tyckt
att de alla saknat något. Man kan kanske kalla det glöd eller
mening eller avsikt. För mig har det mer varit som att en man som
behärskar språket och tekniken och som säkert vill något med sina
romaner ändå inte riktigt klarar av att få ihop det. Gregorius
möjligen undantaget.
Författaren utan hund.
Med Drick värmen ur min hand
har Ohlsson helt utan förskyllan lyckats hamna i centrum av
en pågående konstig diskussion om mikrootrohet, dvs. detta att
möjligen vilja vara (fysiskt) otrogen mot sin partner men inte våga
eller kanske trots allt inte riktigt vilja vara det. Istället ägnar
man tankar, föreställningar och kanske förhoppningar om något
annat än det man faktiskt har. Man drömmer, men fegar i praktiken
ur. Hoppas kanske att drömobjektet ska ta något initiativ när man
nu inte själv riktigt vågar. Man nöjer sig med att i hemlighet
skicka små SMS eller mail. Och drömma sig bort i den äktenskapliga
sängen.
Nu skrevs ju boken långt innan denna märkliga
diskussion började föras på framförallt tidningarnas kultursidor,
men det är ändå detta som är en viktig del av boken som jag
uppfattar den. Vi läser om socialarbetaren Martin som tror sig vara
förälskad i en betydligt yngre kvinnlig polis som heter Zerya, som
märkligt nog också visar sig ha sk känslor för Martin. Men när
hon vill ta det lite lugnt och känna efter vad det är som händer
henne, fegar förstås Martin ur. Det finns ingen drive i honom. Det
är naturligtvis lättare att bara tänka på Zerya, skicka sina SMS
och sedan ha telefonen gömd i fickan så att inte hustrun ska ana
något. Han förlorar förstås Zerya innan det ens varit något.
Istället slösar han sedan sin kärlek och omsorg inte
på hustru och barn utan på en hund vid namn Rulle. Denna hund har
han uppfattat att han permanent fått överta av hustrun till en av
sina klienter när hennes man försökt ta livet av sig och då
hamnat på sjukhusets intensivvårdsavdelning och kanske inte skulle
klara livhanken. Sådant kan ju bara hända i en roman och det är
lite sorgligt att Ohlsson bygger nästan hela sin bok på en sådan
osannolik händelse. Så småningom vill naturligtvis kvinnan ha
tillbaka sin lille Rulle. Och Martin släpper också honom. Kvar
finns nu bara en tomhet i våningen och i livet och det är
naturligtvis trist för romanfiguren Martin. Men som läsare förblir
man oberörd.
Lille Rulle?
”Farkosten hade åkt iväg mot framtiden utan
honom, och han stod ensam kvar”, konstaterar Ohlsson
helt korrekt om Martin. Men hade den djävla slöfocken löst biljett
undrar läsaren, lite upprört. Svaret är förstås nej. Som vanligt
hade Martin väntat och väntat och väntat. Till det var försent.
Men innan Ohlsson låter Martin stå tomhänt
utanför dörren till sin lägenhet utan att det glada gläfsandet
från lille Rulle hörs därifrån har Ohlsson förstås betat
sig igenom allt det som habila romanförfattare inte så sällan
betar sig igenom i sin böcker – problem med hustrun, problem med
tonårsdottern, hustruns och dotterns motstånd mot lille Rulle,
problemet med den (o)möjliga kärleken till Zerya, problem med
vänner (framförallt den vällyckade socialministern), Martins egna
stukade författardrömmar, problem med chefer och kolleger och
hustruns stagnerande karriär och annat – för att nu inte tala om
ett påklistrat resonemang om könsmaktsstruktur - som han säkert
tror ska intressera läsaren och dölja den stora ekande tomheten i
själva romanbygget. Men här lyckas inte Ohlsson särskilt
väl. Romanbygge förresten – snarare ger oss Ohlsson en
till synes läcker sufflé på uppvispad skummjölk. Lättläst och
lite ytlig. Inte särskilt mångbottnad. Och framförallt inte
särskilt välsmakande.
Men allt är ju förstås inte dåligt. Ohlsson
har god hand med språket och hans miljöbeskrivningar av naturen när
Martin är ute och går på sina allt längre promenader med den
lille Rulle är bra liksom också beskrivningen av hur hans kärlek
till denne Rulle efterhand växer fram och hur hundkraken då blir
allt viktigare för honom. Det verkar till synes vara en slags
ömsesidig tillgivenhet – säkert ärligt känd från Martins sida,
men – skulle det till slut visa sig - mer reflexmässig från
Rulles sida på dumma hundars vis. Så en tre stars av fem kan
Drick värmen ur min hand allt få
i betyg. Även om en bättre titel på boken trots allt skulle vara
Drick värmen ur en annans liv – en hunds.
xxx
” … som om han
mindes något som länge fallit i glömska för honom:
att kärlek var
något mer än ett tacksamt ämne för filmer och låtar och böcker.
Att det var något
som kunde bryta sönder människor, knäcka dem och slå dem till
marken så hårt att de aldrig riktigt blev sig själva igen”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar